HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par H.A.D blir till. Nu med mätningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:27:05  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Beyma är fint det
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/19 :  08:13:11  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Visst e det Beyma. Ska bli skoj att få lyssna på dom sen när allt e klart.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/23 :  12:52:51  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Kunde inte hålla mig. För några dagar sen så satte jag i ena basen i lådan och drog fram ett av mina slutsteg och kopplade in allt provisoriskt. Körde lite blandade låtar och mina första reaktioner var en besvikelse. Lät knappt något i basen och skrikigt värre i mellanregistret. Körde med bara basen rakt in men jag minns fortfarande hur mina gamla basar lät innan som jag hade för 10 år sedan. Sen slog det mig att dom är helt nyomkonade och behöver x-antal timmars inspelning innan dom låter som dom ska. Så den fick spela för sig själv i nästan tre dygn med täcke över sig. Tog av täcket och körde samma låtar igen. Jisses vilken skillnad. Nu helt plötsligt var där en rejäl kraft i basen och den spelade mycket snyggare uppåt i frekvens. Jag är faktiskt ganska imponerad över hur högt E130 kan spela i frekvens. 4 - 5kHz utan problem och den låter hyfsat hela vägen upp. Och basen. Här är det ingen basreflexbas direkt utan den är snabb och går hyfsat djupt. Körde lite testtoner och frekvenssvep och runt 30 - 35 hz är inga problem alls. Sen så kunde jag inte hålla mig och se vad den går för. Satte igång Michael Jackson me låten Billie Jean. Jäklar vilken smäll. dom trummorna i början av låten smällde till så högt och hårt så jag trodde örona skulle flyga av. Man blinkade nästan till vid varje trumslag på grund av trycket. Och detta var bara med en basunderdel inkopplad. Ska bli kul och se (höra) hur det blir med två stycken och hornen då inkopplade också. Jag satt bara och log hela tiden.

Musik är livet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/23 :  13:46:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det är lätt att glädjas med dig!

Jag tycker att den här 1/4-vågshornsprincipen är mycket trevlig och är förvånad över med vilket grepp den låter basen få i rummet. Och då har jag bara tior så man kan tro att din 15"-are låter nice...

Undrar hur en FaitalPro 15XL1400 hade funkat i ett 1/4-vågshorn

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/23 :  14:22:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Vete tusan om jag hade vågat vara i samma rum då som den när man matar in över 1000 watt. Jag körde nu med mitt Behringer A500 och då inte högre än att -6dB lampan blinkade till och det räckte. 105dBs känslighet är mäktigt.

Musik är livet
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/04/23 :  15:00:34  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det där låter riktigt kul, så vill jag också ha det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/04/23 :  15:18:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt jobbat men känsligheten, hur har du lyckats få den så hög? Jag är väldigt nyfiken

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/23 :  17:38:14  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
E130 har en känslighet på 105 dB. Dock så ligger den känsligheten mellan ca 500 hz till 2.5kHz vad jag vill minnas enligt JBLs egna utmätningar. Hade ett faktablad innan där det fanns en graf. Ska se om jag kan hitta den igen.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/04/23 19:06:02
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/23 :  17:43:05  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Här är info om elementet för dom intresserade.
http://www.usspeaker.com/jbl%20e130-1.htm

Musik är livet
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/04/23 :  23:13:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Aha, tänkte att det var något sådant. Har nämligen hittills
inte sett någon 15" med så hög användbar känslighet.

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/24 :  06:51:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Dom dyker upp då och då på begagnatmarknaden så inte allt för svåra att hitta. hela E- serien är mina favoriter från JBL. Vad jag vill ha härnäst som inte är allt för lätt att hitta däremot är ett par E155.

Musik är livet
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/04/24 :  07:25:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja, alltså det jag menade var att om du försöker få ut 105 dB
känslighet ur dem så kommer ju alla frekvenser under ~500 Hz att
spela svagare och ljudet kommer låta tunt i nedre mellanregister.
Inte nödvändigtvis i basen i och med dess konstruktion (inte här
alltså verkar det som) Därför är man som konstruktör tvingad
till att dämpa elementet över ~500 Hz för att få ner ljudtrycket
till samma nivå som de lägre frekvenserna. Trist men nödvändigt
för att det ska låta anständigt. Med tanke på dina intryck verkar
så också vara fallet.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  09:30:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?14502-E130-8

110 dB till och med :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/24 :  11:25:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
PetterPersson: Det verkar faktiskt vara lite som att detta elementet stortrivs i dessa lådor för som sagt så låter det riktigt lovande än så länge. Visste faktiskt inte att dom var kapabla att spela sådan bas som dom gör just nu. Hade dock varit kul att testa med andra element i samma låda och se hur stor skillnad det blir.

more10: Där ser man. Det var precis den jag letade efter, tack. Jag visste att den hade en stigande kurva men inte att den skulle stiga så högt som upp till 110dB vid 2kHz. För när man lyssnar på elementet så låter det inte så illa som kurvan antyder att det borde göra.

Sen när lådorna och allt annat är klart så dom som vill eller har vägarna förbi är varmt välkomna hem för provlyssning.

Musik är livet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8622 Posts

Posted - 2013/04/24 :  15:40:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Därför är man som konstruktör tvingad
till att dämpa elementet över ~500 Hz för att få ner ljudtrycket
till samma nivå som de lägre frekvenserna

PEQ (alltså på de lägre frekvenserna)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/04/24 15:41:16
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  15:42:55  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ta det lite lugnt med lågbasen, E130 är ett gitarrelement med aluminiumtalspole. Går nog att bränna den ganska lätt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/24 :  16:21:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
more10: Det gör det säkert. Men just JBL har alltid överraskat mig med att (vad jag tycker) vara riktigt ärliga vid sina effektangivelser. Hade 4 st E130 innan och drev dom med ett Lab Gruppen Lab 1300C steg (2x650 watt) fullt ut utan problem. Dock så delades dom mellan 125hz och 1.8khz. Spelade sjukt starkt.
Och sen så satt hela E-serien också i JBLs Cabaret serie.

Eller om man ska vara noggrann så var det först K-serien och sen efter en stund när dom hade introducerat E-serien för allmänheten några år senare så ersattes alla elementen i lådorna.

Musik är livet
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/04/24 :  20:33:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
PetterPersson: Det verkar faktiskt vara lite som att detta elementet stortrivs i dessa lådor för som sagt så låter det riktigt lovande än så länge. Visste faktiskt inte att dom var kapabla att spela sådan bas som dom gör just nu. Hade dock varit kul att testa med andra element i samma låda och se hur stor skillnad det blir.

Skönt att höra, då har konstruktören gjort ett utmärkt jobb Nytt
element ska du inte behöva prova. Lådan och filtret är ju uträknade
efter dina element. Byter du element behöver du alltså byta filter och
låda också. Känns onödigt på ett så här fint bygge.

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/25 :  07:47:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Du har säkert rätt. Då får man hoppas att någon annan också bygger likadana lådor men med andra element så man lyssna och jämföra. Väntar nu bara på att jag ska få hem min excenterslip så jag kan fortsätta på lådorna. Vill ha dom klara igår.

Musik är livet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/04/26 :  00:15:18  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
då har konstruktören gjort ett utmärkt jobb Nytt
element ska du inte behöva prova. Lådan och filtret är ju uträknade
efter dina element. Byter du element behöver du alltså byta filter och låda också.

Märkligt, samma låda, detta är en kvartsvågspipa, används av andra i kommersiella konstruktioner, men med helt andra element.

quote:
Då får man hoppas att någon annan också bygger likadana lådor men med andra element så man lyssna och jämföra.

Det har många redan gjort, både här och runt hela världen, Norge, inte så långt bort, Sydafrika, lite längre bort, Hong Kong, New Zealand, inte heller nästgårds. Här hemma i fosterlandet har det byggts massor av denna högtalare, både i 12" och 15" version, med många olika element, lådan räknas inte om, filter självklart olika beroende på elementval.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2013/04/26 :  05:40:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej, det var intressant. Jag avböjer att föra denna diskussion om
varför vidare. Det är lågt utanför trådens ämne och hoppas på att se
dig i Jönköping imorgon istället

Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2013/04/26 :  17:01:11  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stiligt bygge, helt i min smak.
Är lådan helt odämpad?

DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/26 :  17:51:12  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
maal: Nej där är dämpning på några ställen i lådan. Ska inte vara så mycket dämpmaterial i en sådan låda vad jag vet eller så behöver det inte.

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2013/04/26 :  20:18:32  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Ser att vi nästan bor grannar . Vore skoj om man kunde komma över och lyssna.
Har själv funderingar på att bygga något liknande.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/27 :  13:16:56  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
maal: Du är välkommen att lyssna på dom sen när dom är klara. Väntar på lite smådelar så jag kan göra klart resten och förbereda dom för lackering.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000