HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Klassisk soul i rocktappning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2013/03/29 :  14:50:35  Show Profile Send Gabe a Private Message  Reply
Hej!
Behöver bra tips på klassiska soul-låtar som gjorts i rockigare - eller andra slags - versioner. Typ Temptations "Just My Imagination" med Rolling Stones.
Kan du någon?
hälsningar Gabe

vallbyper
Starting Member

24 Posts

Posted - 2013/03/29 :  16:08:10  Show Profile Send vallbyper a Private Message  Reply
Hallå där!
Kom att tänka på the Slits version av "I Heard It Through The Grapevine". Den är väl kanske inte så rockig, men respektlös och riktigt bra på något underligt vis.
Glad Påsk förresten!
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2013/03/30 :  23:44:05  Show Profile Send Gabe a Private Message  Reply
Lysande förslag!
Go to Top of Page

vallbyper
Starting Member

24 Posts

Posted - 2013/04/01 :  01:44:04  Show Profile Send vallbyper a Private Message  Reply
Kul att du gillar den!
Jag gillar din tråd, så jag skriver lite till.
Inte för att jag har så mycket att komma med, men det skall visst va fint att dela med sig av det lilla man har, så att...
Det blir bara lite rockigt, och dessutom först framåt rad sju... Har du läst så här långt så är du ändå snart där.
På Blood and Fire-samlingen "Darker Than Blue/Soul From Jamdown 1973-1977" finns en del riktigt bra reggaeversioner, mestadels av vad man skulle kunna kalla socialt medvetna soulklassiker såsom Syl Johnsons "Is It Because I'm Back".
The Bands version av Marvin Gayes "Baby Don't You Do It" på "Rock Of Ages" är inte heller dålig.
Elvis Costellos album "Get Happy" har ett par bra covers av soullåtar, bl.a. Sam and Daves "I Can't Stand Up For Falling Down", samt några riktigt bra egna låtar, men det hör ju inte hit. Det har visst blivit första april. Läge för en liten tupplur innan man börjar narras på allvar.
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/04/01 :  10:47:29  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Rolig tråd. Jag kom spontant att tänka på Graham Parker & The Rumours och deras album "Stick To Me". Fanns det inte en soulcover där? Ut till vinylhyllan i sovrummet och mkt riktigt de gjorde "I´m gonna tear your playhouse down". Den är inte i samma kända klass som låtarna nämnda ovan men en bra låt är det.

Den finns att lyssna på i Spotify både med Ann Peebles 8orginal) och G.P. & the Rumour.

Gillar man rock med lite stänk av soul så missa inte Graham Parker.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/04/01 :  11:19:38  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
När jag ändå är i farten (jag hade tänkt städa lyan) en av de första soulcovers gjorde The Animals med Sam Cooke´s "Bring It On Home To Me".

Van Morrison måste ha gjort flera. Ett superbt livealbum "It´s too late to stop now" innehåller bl.a. Ray Charles "I Believe To My Soul". Fast Van The Man är kanske inte så rockig efter tiden med Them.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2013/04/02 :  09:01:53  Show Profile Send Gabe a Private Message  Reply
Ännu fler bra tips - tackar jag för!
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:57:03  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Det var inte mkt till aktivitet i denna tråd. Ett tips är att du söker i Spotify på t.ex. "Classic Soul". Välj sedan ut för dig intressanta låtar i de album du får upp. Sök i Spotify på dessa låtar och du kommer att få hur många versioner som helst. Gör en playlist "Rockigare Soul" som du sedan presenterar för oss här på forumet :)

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2013/06/07 :  09:46:09  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
http://open.spotify.com/track/6rEwMPxi3yPZWXdjVt3LOv

Joe Bonamassa och Jimmy Barnes
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/06/07 :  11:32:03  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
The Jam http://www.youtube.com/watch?v=S0Q0Iwjg7ak

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000