Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 14:50:35
|
Hej! Behöver bra tips på klassiska soul-låtar som gjorts i rockigare - eller andra slags - versioner. Typ Temptations "Just My Imagination" med Rolling Stones. Kan du någon? hälsningar Gabe |
|
vallbyper
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 16:08:10
|
Hallå där! Kom att tänka på the Slits version av "I Heard It Through The Grapevine". Den är väl kanske inte så rockig, men respektlös och riktigt bra på något underligt vis. Glad Påsk förresten!
|
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 23:44:05
|
Lysande förslag!
|
|
|
vallbyper
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 01:44:04
|
Kul att du gillar den! Jag gillar din tråd, så jag skriver lite till. Inte för att jag har så mycket att komma med, men det skall visst va fint att dela med sig av det lilla man har, så att... Det blir bara lite rockigt, och dessutom först framåt rad sju... Har du läst så här långt så är du ändå snart där. På Blood and Fire-samlingen "Darker Than Blue/Soul From Jamdown 1973-1977" finns en del riktigt bra reggaeversioner, mestadels av vad man skulle kunna kalla socialt medvetna soulklassiker såsom Syl Johnsons "Is It Because I'm Back". The Bands version av Marvin Gayes "Baby Don't You Do It" på "Rock Of Ages" är inte heller dålig. Elvis Costellos album "Get Happy" har ett par bra covers av soullåtar, bl.a. Sam and Daves "I Can't Stand Up For Falling Down", samt några riktigt bra egna låtar, men det hör ju inte hit. Det har visst blivit första april. Läge för en liten tupplur innan man börjar narras på allvar. |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 10:47:29
|
Rolig tråd. Jag kom spontant att tänka på Graham Parker & The Rumours och deras album "Stick To Me". Fanns det inte en soulcover där? Ut till vinylhyllan i sovrummet och mkt riktigt de gjorde "I´m gonna tear your playhouse down". Den är inte i samma kända klass som låtarna nämnda ovan men en bra låt är det.
Den finns att lyssna på i Spotify både med Ann Peebles 8orginal) och G.P. & the Rumour.
Gillar man rock med lite stänk av soul så missa inte Graham Parker. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 11:19:38
|
När jag ändå är i farten (jag hade tänkt städa lyan) en av de första soulcovers gjorde The Animals med Sam Cooke´s "Bring It On Home To Me".
Van Morrison måste ha gjort flera. Ett superbt livealbum "It´s too late to stop now" innehåller bl.a. Ray Charles "I Believe To My Soul". Fast Van The Man är kanske inte så rockig efter tiden med Them. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2013/04/02 : 09:01:53
|
Ännu fler bra tips - tackar jag för! |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 22:57:03
|
Det var inte mkt till aktivitet i denna tråd. Ett tips är att du söker i Spotify på t.ex. "Classic Soul". Välj sedan ut för dig intressanta låtar i de album du får upp. Sök i Spotify på dessa låtar och du kommer att få hur många versioner som helst. Gör en playlist "Rockigare Soul" som du sedan presenterar för oss här på forumet :) |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
|
Topic |