HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Carlssoninspirerade budget DIY-högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/17 :  10:33:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag vill sätta ihop en liten anläggning som osar av 70 och 80-talet och jag har stött på lite patrull när det kommer till högtalare.
Tjejen gillar vita högtalare i stil med OA5, 14 osv men det jag har hört av dem så är de ganska basfattiga (för att inte tala om slitna eller överprissatta).
Så, det måste ju finnas någon som har byggt egna med bra resultat. Valutronic har ett par med de är för dyra men några andra måste ju finnas, jag förväntar mig inga underverk men dugliga saker måste ju finnas.

Så, någon som har något förslag på ett färdigt koncept?

.....where the music comes to die.

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/17 :  11:19:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hifi och Musik har ett reportage för några nummer sedan med modernisering av OA5 utförd av Invar Öhman.
Har tidningen någon stans.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/03/17 :  11:46:18  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Hifi och Musik har ett reportage för några nummer sedan med modernisering av OA5 utförd av Invar Öhman.
Har tidningen någon stans.

Finns hos HiFi-kit

Dock lite dyra kanske(?)

Edited by - tomano58 on 2013/03/17 11:47:18
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/17 :  12:28:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bygg en egen variant?
Tror basen är i grunden ett Visaton B200.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/17 :  12:33:00  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Bardis, bygga en egen version är väldigt aktuellt, men jag varken kan designa högtalare eller är intresserad av det så jag hade hoppats på att man kunde planka någon.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/17 :  13:29:09  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Gamla ritningar på OA5 borde gå att få tag på. För att sedan skala om volymerna till B200.
Sedan kommer filtret. Går att räkna på. Men för finliret behöver det mätas. Har du mätutrustning?

Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/03/17 :  14:55:33  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Ritningar till Carlssonhögtalare hittar man en hel del på www.carlssonplanet.com.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/17 :  14:57:53  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag har ingen mätutrustning eller liknande längre tyvärr.
Det går säkert att fixa med en laptop och en mick men finlir är ett senare bekymmer.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/17 :  18:37:48  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har för mig "Örat" hade med sig OA52 med tillhörande basmoduler på någon mässa. Det lät mycket bra.
Kanske skulle prata med honom?
Sedan finns det otroligt mycket på Carlssonplanet som tomano58 säger. Duktigt folk med massa erfarenhet med.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/17 :  19:27:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Alltså, jag är inte ute eft att först köpa ett par oa och sedan modds dem för ännu mer pengar. Jag hoppades på att någon byggt några som var inspirerade av dem för en billig peng.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/17 :  22:26:42  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Altså kan du gå in på carlssonplanet och leta ritningar till vilken modell du behagar bygga.

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/03/18 :  00:14:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Kolla med Ola68 på faktiskt!
Han är Carlsson-kunnig och har byggt ett par välljudande orthoakustiska hgt. Tror de går under namnet Gargantua.

Låter iaf mycket bra.

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2013/03/18 :  07:52:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ola68 och Örat är väl samma fysiska person.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/25 :  10:28:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Någon som har erfarenhet av byggsatsen för rundstrålare på www.minic.se ?
http://minic.se/shop/

Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/03/25 :  17:46:28  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Att bygga egna OA12 borde inte vara allt för svårt, element, filter och en massa information finns på nätet, inte allt på samma plats...

OA12
Element finns nya på Hifikit,
Basar, Carlsson B65oa-II 799:-/st = 1598:-
Diskanter, ObiT22-oa 325:-/st = 1300:-

Filtrerna är enkla, få komponenter. Pris är komponenter till båda högtalarna.
Till diskanter, 298:- utan nivåreglering, med så blir det 322:-
Till basarna, 224:-

Filter finns på http://www.carlssonkult.se/OA12.aspx och http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/kit/filterkomponenter-till-carlsson bland annat.

Terminaler, basreflexrör, trattar och annat smått och gott, runt 500:-
Galler finns det säkert dom som har bättre koll på, men jag har för mig att jag läst någon tråd där detta löstes.

Summan blir runt 4000:- utan låda....
Hmm, inte budget direkt, får fundera om

\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

Edited by - edelbrink on 2013/03/25 18:07:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000