HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Leben RC-28CX
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/17 :  08:26:56  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej alla Steriofiler jag har sedan år försökt att få tag i en riktigt god förförstärkar och har lagt åratal i inköp försäljningar nya inköp årtal av lyssningar och var till slut uppe i flera sexsiffrigt belopp för nå dett där allra sista extra. I den högra skalan rent penningarmässigt har det innfinnigt sig god analysförmåga och och mycket god transparens, med mer och meindre kliniskt och detta även oavsett prislapp.

Eftersom jag sedan tid gjort mycket lyckade inköp av ett par ett par Lebenslutsteg både ett äldre och ett av nytt snitt och mer ellet mindre "snubblade" över ett Leben RC-28CX och priset var lågt och har hört så gott om detta i förhållandet lågt prislapp så slog jag till, ohört.

Har aldrig hört bättre i mitt 56åriga liv, så mycket innehåll och musikalitet visste jag inte fanns att uppbringa oavsett prislapp. Mer berörande kan musiken inte bli jag är totalt förstummad, det spelar ngen roll vad jag lägget på ut kommer allt vad vad musikalisk själ i musiken inbegriper, jag har sparat en smärre förmögenhet på detta fullständiga kap.

Kommer Ni över denna förförstärkare är bara rådet köp, sälj var ni har, köp!!!
Jag har aldrig hört bättre.....det tog mina 56 år i varje fall merparten av dom att hitta denna min nya hifi-musikaliska tidsräkning.

Tiden räknas såedes numera före och efter mitt Leben RC-28CX.

Vörnad och RESPEKT för denna konstruktör.....


CAB



plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/03/17 :  09:50:00  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Vad kul Har ju ett nästan likadant, ett RS100 som har samma linjedel som 28:an men utan RIAA. Inte sista ordet i upplösning och dynamik men en fantastisk "timbre" och stor ljudbild
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/17 :  10:50:22  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ja du var en av inspiratörerna, skall dessutom fixa på samma sätt som du har gjort en fjärr och optisk pott.

Jag håller med Dig övrigt, men vilken musikalitet om man nu kan säga så om en burk.

Tack föra en av dom som visade vägen.

CAB
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/18 :  20:17:35  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ett litet förtydligande:

Leben RS-28CX Premium är inte exakt bestyckad som linjeförstegen RS-100 & RS-100U Och desutom plockat ut nätdelen och satt den i en separat burk utanför att minska störningen ifrån den. Vi har A/B lyssnat nu mellan stegen och RS steget upplevs tillföra just det som efterlystes i tidigare inlägg i massor.

Men får inte förglömma att ljudideal är subjektivt, för min del är denna förförstärkare en av de bästa jag har hört avsett hur mycket pengar man än lägger, men vad vet jag har inte hört allt. Det är betydande skillnad mellan stegen.

I varje fall bör Ni inte missa att prova denna produkt, på allvar!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/19 :  20:03:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan göra en nätt förtjänst på att sälja det till Japan, det finns ett till salu där för 6500$ :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/19 :  20:33:41  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Sälja, kanske sista av allt!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/27 :  10:24:48  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Här en bra beskrivning på skildnaderna mellan Lebens förförstärkare.
stämmer relativt bra med vad jag själv har fått fram

http://cheaptubeaudio.blogspot.fr/2011/09/review-leben-rs28cx-and-rs-100.html
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2013/08/23 :  12:00:58  Show Profile Send mva a Private Message  Reply
Kan bara hålla med. Alla som har möjlighet att lyssna på detta fantastiska försteg borde göra det.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/23 :  19:39:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag håller med, ett fantastiskt bra försteg!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2016/04/17 :  14:16:25  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message  Reply
Hej CAB

Så här några år efteråt, är intrycket av Leben RS28CX lika gott?
Jag har haft förmånen av att lyssna på ett Oktave HP700 försteg i 14 dagar och är imponerad,
dock alldeles för dyrt för mig och undrar om Leben RS28CX kan vara ett alternativ?
Har du kollat in Oktave HP700? Isåfall vad tycks?

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/04/17 :  15:17:07  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Själv sitter jag med ett RS100 och EQ-30 Riaa:t. Köpt i omgångar och lättare begagnat. Nöjd med den kombon, men hade nog helst haft ett RS28CX dock. Ibland får man nöja sig helt enkelt.
Hur kvaliteteten är på de nytillverkade enheterna kan man ju undra. Vet inte om Mr Hyodo är verksam längre eller om han ens lever?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/04/17 15:25:14
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2016/04/17 :  20:50:12  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message  Reply
Hej CAB

Så här några år efteråt, är intrycket av Leben RS28CX lika gott?
Jag har haft förmånen av att lyssna på ett Oktave HP700 försteg i 14 dagar och är imponerad,
dock alldeles för dyrt för mig och undrar om Leben RS28CX kan vara ett alternativ?
Har du kollat in Oktave HP700? Isåfall vad tycks?

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/17 :  21:20:50  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Du kommer troligen inte att få något svar från CAB då han, om jag inte misstar mig, har "semester". Dvs är avstängd.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2016/04/18 :  00:23:28  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message  Reply
Försöker skicka ett PM. Tack för info.

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2016/04/19 :  18:20:37  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Leben-försteget är härligt och spelar fantastiskt. Vet inte hur det är jämfört med Octave dock. Försöök låna hem å lyssna förstås. Försteget ger rejäl output men kan dämpas via utgång med pot. Spelar du extremt känsligt slutsteg som Leak ST20 eller Edison av Erik Andersson lite dumt även om funkar bra, jag har testat.

Summan: härligt försteg med fantastisk riaa!

F
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2016/04/19 :  21:17:10  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message  Reply
Jag har börjat förstå att det är något alldeles extra men det är Oktave HP700 också,
tyvärr alldeles för dyrt för min plånbok. Jag får försöka låna hem ett ex. även om jag inte vet var. Ska kolla via mina bekanta. Hur länge har du haft ditt? Det är väldgt enkelt
kretsmässigt, två ECC81 i det passiva RIIA:t och två 6CG7 i SRPP för linjesteget.
Jag gillar att det har en traditionell nätdel ned drossel och likriktarrör.
Får se om jag får möjlighet att lyssna på det.

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000