HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välljud från CD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/11 :  19:33:37  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
De flesta på forumet har säkerligen hört talas om något som heter HQCD. Det är på intet sätt ett nytt format, enbart nytt material i skivorna och en beläggning av silver. Låter då dessa skivor bättre? Efter att ha införskaffat en skiva av den berömde gitarristen Friedemann, Passion and Pride dristade jag mig till att även inköpa en av dessa HQ-skivor. Och visst låter allt mycket bättre! En renhet som jag aldrig lyckats förnimma tidigare infann sig. Kanske är detta en av de bäst inspelade skivor jag i dag äger. Den "nya" skivan med samma artist heter: Echoes Of A Shattered Sky. Om man söker på dessa skivor upptäcker man snart det finns en uppsjö av dem.Dock är priserna inte alltid så trevliga, men det finns undantag. Välinspelade skivor till vettiga priser och med härlig musik. Man bör dock kontollera var man kan köpa dem billigast enär priserna skiljer. Väl lyssnat! J

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2013/02/13 :  15:50:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Du har alltså jämfört den utgåvan med den vanliga CD utgåvan då, eller?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/14 :  14:49:40  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Nej, den möjligheten har jag inte haft, men däremot andra skivor med samma artist. Dessa är otroligt väl inspelade i sig men skulle jag jämföra med några andra inspelningar är det ALR och Stockfish Records. De senare är säkerligen snäppet bättre om man har en SACD-spelare. I annat fall håller jag fortfarande HQCD:n som det bästa. Men visst, de kostar oftast en slant-
Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2013/02/15 :  10:06:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Gör då en exakt kopia på CD-R av den och jämför sedan. OBS! Bränn sakta och på kvalitetsskivor! Då kommer du inse att det INTE låter bättre p.g.a. annat ytskikt på skivan.
;)
Finns ju äldre exempel med skivor som hade guldbeläggning. Dessa lät inte heller bättre p.g.a ytskiktet, utan för att dom helt enkelt var bättre överförda/mastrade.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/18 :  11:36:59  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Tja orsaken till att de låter bättre kan vi lämna därhän. I mina öron är dessa skivor något bland det bästa som gjorts, men självklart ligger det en bra inspelning bakom. Är själv också ägare av så kallade "guld"-skivor och om det beror på skiktet eller vad att de låter bättre lär vi aldrig finna ut. Kan bara konstatera att exempelvis ALR-Jordan låter mycket bra. Detta till trots låter dess skivor (HQCD) än bättre. De flesta av dem är så vitt jag kan förstå gjorda i Japan. Så varför inte köpa någon av dess och kolla upp? och framför allt njuta av! För det är ju trots allt detta musik handlar om.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/02/18 :  13:04:23  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Anledningen till att man började kränga skivor med guldskikt var att man samtidigt drog igång en debatt om hur lång hållbarheten var på en vanlig CD. Det var alltså ett sätt att kränga dyra skivor med guldskikt. Om man lagrar en CD-skiva inomhus lär den säkert hålla i flera generationer. Det finns också HDCD skivor som inte heller låter bättre än motsvarande skiva men utan HDCD. Så vitt jag kan förstå så gäller det samma med HQ och alla andra system. Man kan fråga sig varför det skulle bli bättre, i alla fall inte på grund av tekniken.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/18 :  15:38:30  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Man kan om man vill ifrågasätta det mesta. I det här fallet med HQCD finns det säkerligen flera orsaker till att de låter bättre än den vanliga CD:n. Att den är gjord i ett annat material, silverbeläggningen och vad jag kan förstå skivorna från början är tekniskt välgjorda. Att HDCD:n kanske inte alltid lät bättre än en vanlig berodde nog med största sannolikhet på att de flesta spelare, även de med detta chippet, inte spelade av dem bra. Har under mina år gått igenom en del olika CD-spelare och eftersom jag inte har haft/har möjlighet köpa de riktigt dyra fått nöja mig med spelare som ligger långt under dessa i pris. I dag lever jag med en Roksan Caspian M2 och aldrig tidigare har jag upplevt musiken så levande. Dessa skivor gör inte det hela sämre. Inte heller är många av dem så dyra att de flesta inte skulle ha råd skaffa sig några. Ofta ligger priset en dollar högre än en vanlig CD. Priser för många av dem: ungefär 17 dollar, eller ungefär 110 svenska kronor. Vill varmt rekommendera: Reference Sound Edition "Voices" 1. Den finns även som volym 2. Blandade atister. Skyhög kvalitet!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/02/18 :  16:31:36  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja man hör ju det som man vill höra. Det handlar ju ändå bara om ettor och nollor.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/19 :  08:58:10  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Kanske Du då kan förklara orsakerna till att det finns så många olika spelare? Om det enbart gäller att läsa av ettor och nollor och att allt låter likadant... Då borde man väl kunna nöja med en spelare för några hundringar?
Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2013/02/19 :  11:25:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jag har 61 st CD skivor från bolagen Mobile Fidelity Sound Lab och DCC Gold och dessa låter oftast bättre, men det beror inte på vilket material skivan är tillverkad i utan hur den är överförd / mastrad.
Har även en hög Japanska SHM remasters. Men dessa är inte ett dugg bätte än dom vanliga CD utgåvorna (naturligtivs beroende på vilken utgåva man jämför med!).

Men återigen:
Gör en exakt kopia på CD-R av den och jämför sedan. OBS! Bränn sakta och på kvalitetsskivor! Då kommer du inse att det INTE låter bättre p.g.a. annat ytskikt på skivan.

Det tar bara ca 30 minuter och är nästan gratis.

Den som söker han letar.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/20 :  00:14:55  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Tja jag och en kompis brände in på detta sätt, men vad Du än säger så är originalet så väldigt mycket bättre än kopian. Vad detta beror på skall jag inte försöka mig på att utvärdera. Är inte något tekniksnille, har enbart mina öron att lyssna med. Kompisen som är otroligt misstänksam mot allt sådant här och allt inom denna industrin, var trots allt tvungen hålla med. Mobile Fidelity var en gång ett berömt märke. Detta är dock länge sedan. Men som jag nämnt tidigare, varför inte köpa hem någon av dess utmärkta skivor. Du blir tvungen erkänna jag har rätt! Inte heller kostar de en fömögenhet.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2013/02/20 :  13:28:00  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
I över 20 år så har olika personer sagt att man ibland hör skillnad på CD och CD. Trots att skivorna har identiskt innehåll.
Det har kommit från privatpersoner och även mastringstekniker.
Tyvärr (enligt min mening) så har alla gemensamt att de hör en skillnad. Det finns ingen som lyckats mäta en skillnad som förklarar detta.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/20 :  14:51:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är väldigt svårt att höra "skillnad på CD och CD"... De låter inte så mycket...

Däremot är det inga större bekymmer att höra hur olika transporter lyckas med sitt arbete att hitta "pits & lands" på diverse CD-skivor...
Och förmodligen är det däri de största skillnaderna ligger, inte i CD-skivans material i det reflekterande lagret.
Personligen tycte jag mig höra bättre ljudåtergivning från de svarta LP CD-R-skivorna än både generella brännskivor och faktiskt även jämfört med originalskivan. Detta då originalet lästs in enligt konstens alla regler med Exact Audio Copy till WAV-filer som sedan brändes i lägsta möjliga hastighet til de svarta LP CD-R.

Men det var på den gamla goda tiden då jag faktiskt nyttjade CD-skivor överhuvudtaget...
(Jo, jag nyttjar dem nu med, rippar dem och petar in dem i bokhyllan som backup)

MVH /Micke

PS För övrigt har jag aldrig stött på ngn HQCD, vad jag vet? Vad är skillnaden?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/20 :  15:34:44  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Att det inte alltid går att mäta ljudet beror enligt min uppfattning på att vi ännu inte kommit så lång i utveckling. De finaste instrument som finns i detta fall är våra öron. Trist är det när vi inte längre tror på vad dessa talar om för oss. Vad är en HQCD? Tja jag råkade snubbla över dessa efter att ha skickat efter en skiva från Tyskland. Friedemann: Echoes Of A Chattered Sky. (Inakustik Reso). Sedan dess har ytterligare två skivor tillkommit. Att det skulle gå att hitta dessa i Sverige tror jag är mer än svårt. Har ännu inte träffat på något skivställe eller för den delen en HiFi-handlare som vet något om dem. Vad jag kan förstå är det bästa, billigaste sättet beställa dem från respektive bolag. Reso eller Evosound är två av dessa bolag. OM... Man köper dem från något av dessa ställen ligger kostnaden på ca: 17 dollar plus frakt. Vid beställning av två kan man räkan med knappa 60:- i frakt och arbetskostnad. Man hamnar då på en kostad per skiva av ungefär 140:- direkt i brevlådan.
Men det var ju inte detta frågan gällde. Skivorna är gjorda i ett annat material och man anväder ett silverlager på själva spelsidan. Vill inte här och nu påstå att det är dessa saker som gör dem välljudande. Kan bara konstatera att de är just detta. Förmodligen de bäst ljudande skivor som i dag finns. Och självklart blir de ännu bättre med en riktig bra avspelare!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/02/20 :  16:53:34  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Man kan ju inte lägga det speglande skiktet på spelsidan, för då kommer lasern inte att kunna läsa av skivan. En CD-skiva s prutas i vakuum och kommer sedan ut som en glasklar skiva utan silverskikt. Sedan sprutas skivorna med ett tunt aluminiumskikt och därefter plomberas skivan med ett lackskikt. Tanken med ett guldskikt var att guld inte kan oxidera. Jag har några skivor som är tillverkade i början av 80-talet och som trots alla åren fortfarande är felfria. Jag kan bara påminna mig om att jag bara har en skiva som har gulnat på grund av ålder men som fortfarande går att lyssna på.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/20 :  19:50:37  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Kanske uttryckte jag mig lite otydligt. Det är aluminiumskiktet som är utbytt mot silver. Att man använde sig av guld berodde till största delen på att det ansågs lättare för lasern läsa av skivan. I och med detta blev också ljudet bättre. Allt enligt expertisen. Sedan är själva skivans material utbytt mot ett annat som också anses främja ljudkvaliteten. Man kan tvista om det här i evigheter. Varför inte köpa en sådan här skiva och själv testa? Priserna är inte orimliga. Sedan kan alla Ni tvivlare googla på HQCD. Där beskriver man detta långt bättre än jag någonsin kan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/02/20 :  20:33:37  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag är ganska säker på att jag redan har några HQCD. Inspelningarna är där redan från början av hög kvalitet så jag ser det enbart som ytterligare ett försäljningsknep. Det på samma sätt som alla olika versioner av reemasters.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/20 :  20:42:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Grattis till 5K poster gcs!

Du är rätt skeptisk va?

Jag är själv också lite skeptisk till att just den fysiska plastbiten gör ngn jätteskillnad...
Men, kan man inte läsa av en vanlig skiva och sedan dess HQCD syssling och helt enkelt jämföra checksummor? Under förutsättning att båda går att rippa bit perfekt då förstås...
Jag menar att ljudskillnaderna beror snarare på mixning och mastring än cd-skivans beskaffenhet.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/02/20 :  22:57:27  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Oavsett vad som gör ljudet så bra, självklart måste inspelningen från början vara av mycket hög kvalitet, så kan jag bara konstatera att dessa skivor verkligen är njutbara. Återigen, vad gäller priset så stämmer det att det finns ett tillägg mot "vanliga" CD. En dollar, eller omräknat i dagens kurs: 6,30:-. Tja,är inte riktigt säker på vad desa herrar skall göra med denna summa pengar... Visst, om vi levt i början av 1900-talet, men nu 2013? Att någon skulle ha dessa skivor utan att veta om det... Nej nu tror jag det börjar spåra ur på allvar! Att de sedan är förpackade på ett vansinnigt snyggt sätt gör att i alla fall jag kan tänka mig köpa dem enbart av den anledningen, merkostnaden till trots!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000