Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 21:39:31
|
Hej! Har efter att ha levt med ett par provisoriska lowther horn beslutat mig för att ta tjuren vid hornen och bygga ett par riktiga varianter, med mikrometerprecision och klarlacksfinish. Börjar närma mig slutet på monteringen nu, men funderar kring några saker gällande dämpning. Hornen i sig själva är rätt små, Lowther Alerion konstruerade av Jon ver Halen på Lowther America och är ca 1m höga, 40cm djupa och 22cm breda. Horngången är dubbelvikt med en rätt stor öppning framåt. Elementet är Lowther c45 för tillfället. Ca 1.5 cm bakom elemenagneten sitter en parallellvägg som utgör delning mellan 1a och 2a "vikningen i hornet. Tanken var att fräsa ut ett gäng spår och limma dit lamellkex på olika höjd för att få en spridningseffekt från de bakåtriktade ljudvågerna så att dessa inte reflekteras tillbaka in i elementkonen. Hittade dock detta : http://stp-distribution.com/en/products.html?id=124 Verkar vara en ljuddämpande/spridningslins som limmas fast. Erfarenheter?
Övriga funderingar är om det är lönt att dämpa insidan av baffeln. Finns gott om vibrationsdämpande material som inte absorberar ljudvågor. Ytterligare en tanke är att fylla 1a kammaren bakom elementet med ngn form av syntetull, tex dacron.
Tankar och erfarenheter? |
- |
Edited by - coldcut on 2013/01/18 21:43:04 |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 08:50:56
|
Vilken/vilka är problemfrekvensen? Rätt mängd dämpning på rätt ställe är effektivt. Jag skulle börja med endast lite filt precis bakom element samt lite ull i kaviteten om det är mellanregistret som spökar. Om det är basen som har problem med efterklang så behöver man nog komma in en bit i hornet och dämpa. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 14:03:25
|
Att dämpa insidan av bafflen med 4mm bitumenmatta är inte dumt men med tanke på att den är så smal så är den redan väldämpad. Filt på kammarens alla ytor är en bra början sedan får man precis som Asto beskriver prova sig fram med dämpull efter behov. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2013/01/19 : 20:16:04
|
De största problemen är de resonanser som uppstår i alla icke-fullstora horn. Indentifiera vilka dessa frekvenser är för ditt horn och dämpa där dessa frekvenser har sitt första hastighetsmaxima (tryckminima) i horngången. Prova även att strypa tvärsnittet där vilket finns att läsa i FFormans träd. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 15:36:48
|
Storleken är oberoende av element eftersom det är hornets mynning som bestämmer om det är fullstort eller ej. Ett fullstort horn blir alltså mindre om ett större element används eftersom hornets hals är större. Ett horn med mindre element måste alltså expandera en bit först för att nå dit det stora elementet börjar. Räkna med några kubikmeter för ett fullstort horn. Simulera gärna med cir lika med ett i hornresp. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 21:12:38
|
Vassego |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
nisseW
Member
531 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 22:52:00
|
Bilder, bilder, bilder !!!!! |
Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten! |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2013/01/21 : 21:43:37
|
Som synes är det rätt små horn. Frontbaffeln är ej på plats, man kan se spåren och ett kex som sticker ut där den skall sitta. Tack för alla förslag, har fått en del att fundera på.
Edit: Det syns inte så bra på bilden pga fotovinkeln, men naturligtvis är skiljeväggarna i hornhalsen inte parallella , utan girade med någon grad så att det blir en ökad utvidning av volymen. |
- |
Edited by - coldcut on 2013/01/21 21:52:19 |
|
|
|
Topic |
|