Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 20:44:34
|
Jo, jag har läst en del om LT men inte förstått vilken skillnad i verkan det är om man använder en DSP (eller eq) med mic som mäter upp och justerar inte bara bashögtalaren (oavsett vilken princip, sluten, br, th mm) utan även för rummets och lyssningspositionens påverkan på basåtergivningen.
Varför denna fråga blivit aktuell för mig är att jag funderar (dagdrömmer) om vilken typ av subbashögtalare jag skall sikta in mig på till övervåningen. Antagligen fyra stycken, men det är lite beroende på princip och storlek. Fyra 21" men LT vore ballt men kanske inte praktiskt (waf mm) genomförbart. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/01/13 20:47:02 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 22:07:17
|
LT är inget mer än en nedbantad EQ som är gjord att korrigera ett par poler till ett par andra poler. Fördelen är att den är enkel, billig och fungerar bra. Nackdel är att den i sig saknar limiter, och kanske ofta tanke på hur mycket gain man ökar lägsta registret vilket lätt kan leda till permanent tystnad efter lite klapper.
Med DSP kan du göra tex biquad som agerar LT. Eller göra det i FIR om det skulle passa bättre.
Jag skulle frångå automatisk korrigering då inte allt borde korrigeras och man får kontroll på vad som är viktigt att ändra på. Tex en 15dB dip kanske inte är lämpligt att korrigera fullt ut då man lätt överbelastar något.
Sen kan man ju göra såhär också: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/216828-behringer-b1800d-pro-10-30hz-low-bass-extension.html |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|
|
|