Author |
Topic |
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 17:10:07
|
Hej! Har flyttat till hus från att i 10 år bott i lägenhet och är just nu i processen att rensa och få lite ordning i mitt förråd. Har ett eget lekrum där datorn och enklare verktyg kan hållas. Källare på 30m2 (outnyttjat). Garage med arbetsbänk och relativt tomma väggar.
Jag är en hamster och har säkert flera km sladdar, kablar, kondingar, trafos, element (bas, mid, diskant, bredband)och diverse annat gött i lådor, kassar och liknande. Så nu vill jag få lite ordning på torpet och undrar hur ni gör? Sortering av sladdar? vägghängt? Komponenter? fack? förvaring? Verktyg? (borr, fräs, slip) Gärna med bilder för inspiration då icakassesystemet inte är hållbart i längden Och bara jag fick ordning på mitt kabeltrassel så skulle det hjälpa ofantligt.
|
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
Edited by - dadygee on 2013/01/13 17:13:17 |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/13 : 23:02:35
|
Stora hyllor längs med väggen, där ryms större prylar.. för småplock har jag några gamla byråer där man kategoriskt sorterar i olika lådor.. för komponenter och liknande har jag sortimentskåp.. kostar inte farligt mycket på jula/biltema/clas ohlsson..
i dom stora hyllorna kan man alternativt ställa in pappkartonger eller plastlådor med lock där man kan sortera upp likvärdiga prylar..
Funkar så länge man har mindre inflöde på prylar än vad man har tid att sortera.. för min del slutar det i periodmässigt kaos.. Fyller hela hobbyrummet med prylar och snubblar runt i tills jag tröttnar och tar mig tid att sortera/städa och sen börjar karusellen om igen.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 12:42:26
|
I dessa tider när det slängs kopiöst med saker, finns det mycket att ta tillvara då gratis=gott. Ett exempel på detta är lådhurtsar från kök som slängs ut. I dessa lägger man in bestickslådor som man köper på lågprismarknaden (i mitt fall 10:- st) Där kan man sortera in div. redskap snyggt och prydligt. Ovanpå hurtsarna lägger man på en bänkskiva som går att använda som arbetsbänk. Väggskåp från kök går också att hitta gratis i gott skick, bara att hänga upp i tex. garaget eller förråd. Kablar är rätt smidigt att hänga upp, så ser man vad som finns. Godisburkarna som lösviktsgodiset levereras i till butikerna är praktiska då de är gratis, går att stapla, är transparenta (så man ser vad man har där), och går att använda med eller utan lock. Hyllskenor (t.ex Elfa, eller Jula som har ett billigare alternativ) med konsoller i kombination med överblivet hyllmaterial (skrotad garderob eller liknande) som sågas till blir en billig och stadig hylla som frigör golvyta. Slutligen hänger man upp ett draperi på skena som döljer allt, men som går att dra undan när man ska leka.
Allt detta (i mitt fall) ett rum på ca 2x2 meter med rör som går kors och tvärs samt en vägghängd undercentral och elcentral och därmed inte går att använda till något annat än ett förråd/hobbyrum.
Detta är mitt recept, det vore kul att läsa hur andra löser sin förvaring. |
|
|
Brandmästaren
Member
203 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 14:18:01
|
Har IKEA-hyllan GORM som går att bygga ihop som man känner för, i princip. Den rymmer hur mycket som helst, flyttlådor passar perfekt. Sen finns ju hopfällbara plastbackar som är staplingsbara på Jula och Biltema. De pallar inte för tunga (5-6 kg max?) prylar bara. Sen har jag köpt ett gäng med Biltemas sortimentlådor med flyttbara mellanväggar. Det kan ju vara fin terapi att sitta och sortera allt från skruv och brickor till lysdioder :)
Figge. |
Mitt system: Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna. DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K. HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 19:12:51
|
Jag går mot strömmen och säger släng allt som du inte använt på 3 år. Du kommer troligen aldrig använda det igen och om du någonsin skulle så kommer det att ha legat så länge så att det är för gammalt. Jag har själv varit tvungen att göra så. Enda sättet för mig att hålla ordning i verkstan. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Munge
Member
268 Posts |
Posted - 2013/01/14 : 21:36:44
|
Jag håller med Beat. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2013/01/15 : 09:45:52
|
Flytta ofta är ett bra recept! Jag har flyttat ca 1 gång per år senaste tiden och då försvinner mycket per automatik |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/01/15 : 11:06:33
|
Har man köpt något nytt så finns det ju i allmänhet en bra anledning till det. Alltså till tippen med det gamla på stört då knappast nån annan vill ha det heller. |
Mera bilder åt folket |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/01/15 : 20:59:23
|
Man får väl spara saker som är relevanta att spara och i mån av plats..
Förr sparade jag på gamla datorer och diverse datorkomponenter, dessa har jag numera mer eller mindre rensat bort..
Däremot lite kablar, kontakter, väggbulor och liknande, det är bra för det kommer till användning förr eller senare och så länge jag har plats och ordning på det ser jag inget hinder till att spara det...
Kan man spara en hundring på att slippa köpa något så är det ju bra..
Fast jag vill nog hävda att största anledningen till att spara är för att jag ska ha tillgång till det just i det ögonblick jag behöver det.. Måste man beställa grejer eller åka på butiken(om nu det är en tid då butiken är öppen) och handla så är risken att man tappar lusten eller att projektet stannar av och blir bortglömt.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2013/01/16 : 19:09:05
|
Kanon! Tackar för alla svar. Jag ska nog inhandla elfahyllor, hämta hem snasklådor från jobbet (överblivet från julgodiset till kunder) och se om jag inte kan skapa nytt liv i en av många garderober som finns runt om på mina ägor. :) Har även jag flyttat runt senaste 10 åren och hittat 2-3-486or med eisabussar och 12mb ram :) Bästa var när jag flyttade förrförra gången och slängde p3or innan flytten. Bodde där ett tag och flyttade sedan igen. Vid den uppackningen hittade jag 286or.
Funderar på att ha ett vägghängt kvastskaft eller liknande och rulla sladdar som har några löpmeter. Ett par av denna modellen:
Och en stor säck för släng så jag får utnyttjat mitt åvc-kort :)
EN bra anledning att få ordentligt snyggt i garaget också. edit: och göra en verktygstavla alá slöjden. |
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
Edited by - dadygee on 2013/01/16 19:09:57 |
|
|
|
Topic |
|