Author |
Topic |
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2012/12/26 : 13:39:58
|
Igår köpte jag en ny lcd-tv på rean. Jag är helnöjd med bilden och funktionerna, men det uppstår en konstig sak när jag tittar på film via dvd spelaren, nämligen att ljuden (som går via rca till mitt Primare försteg)kommer några tiondelar innan bilden? Bilden tas via komponentkabel. Problemet är ju välkänt som "lip sync", men jag kan för mitt liv inte förstå varför tv:n skulle visa bilden något senare än ljudet kommer? Om jag kopplar in ljudet direkt via rca till tv, blir det perfekt, men det är just som om tv:n känner av att ljudet skickas till annan källa och ställer om bilden att visas något senare. Om jag visar bilden från dator till tv är det inga problem, inte heller vanliga tv sändningar. Utan endast dvd. Är det ett sätt för LG att göra att man måste köpa deras förstärkare och skicka via hdmi? Tv:n är en LG 47LM620T och dvd:n är en HK DVD 25.
Någon som har någon aning?
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
OrEs
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2012/12/26 : 14:51:02
|
Det är bildbehandlingen i tvn som orsakar fördröjning på bilden. Ljudutgången på tvn kompenseras automatiskt.
/Örjan
Edit: stavning |
Edited by - OrEs on 2012/12/26 14:54:50 |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2012/12/26 : 16:18:36
|
Det är mig veterligen bara SPA22 som har inbyggd läppsynk, SPA20-21 har det inte, man kan försöka skaffa en Primare läppsynk box, som dom tog fram för att bota detta problemet, kolla på www.primare.net Problemet är att man blandar ny och gammal teknik, när man kör med HDMI mellan TV-Spelare-Stärkare så försvinner detta problemet.
|
Edited by - sopwith on 2012/12/26 16:19:50 |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 09:45:14
|
aha, ok det var alltså inte något "fel" på tv:n. Tyvärr fungerade det inte heller att skicka vidare ljudet från tv:n ner till förstärkaren igen, vilket var lite lustigt för även om det bara fanns hörlursutgång att plocka ljudet från tv:n hos, så borde det ju ändå ge ljud? Men tack för svar i alla fall. Då vet jag!
|
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 09:48:58
|
Fast en fråga till... varför fungerar det när jag kör bilden från datorn? Då skickar jag ju bilden via VGA till tv:n och ljudet till min förstärkare. Eller är det då datorn som smart nog kompenserar för det? |
|
|
OrEs
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 11:13:38
|
Fördröjningen blir olika beroende på inställningar som brusreducering etc... och inställningarna brukar vara inviduella för varje ingång.
Det kan vara så att ljudet råkar ha en fördröjning från datorn.
Jag har ingen erfarenhet med uppspelning från någon modern dvdspelare men finns det ingen inställning för ljud fördröjning? Jag har den möjligheten i digitaltv mottagaren och givetvis även i htpcn. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 13:51:00
|
Nej tyvärr har jag ingen möjlighet till fördröjning i dvd-spelaren. Det är en gammal sak som jag köpte 2004 om jag inte minns helt fel. Men det är egentligen inget större problem eftersom jag till 90% kollar på film genom datorn (htpc) ändå, och den enstaka gång som jag ser på film genom dvd-spelaren så får jag väl nöja mig med ljudet från tv:n istället =)
Tack för svaren! |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 14:47:30
|
Du har inte delay du kan ställa på försteget/förstärkaren om inte dvd spelaren klarar det? Vad är det för förstärkare du kör? På min samsung tv så var jag tvungen att aktivera ljudutgången på tvn före den skickade ut nått!
|
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 15:48:53
|
Jag har Primare Pre30, och efter en snabb kik på nätet (vet inte var jag har gjort av manualen i flyttröran) så ser det inte ut som jag kan köra någon delay. Det ser även ut som jag bara kan skicka ut ljud ordentligt via LG:s egna "simplink" genom hdmi... jaja. Jag ska gräva vidare lite =) |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/12/27 : 16:09:51
|
Vilket program i datorn? XBMC och JRiver kompenserar. |
|
|
|