HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 XBMC som musikspelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/19 :  21:44:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
XBMC Audio goes HD. Är det någon som har provat att använda XBMC som musikspelare?

Enligt wikin så ska det funka i både Windows, Ubuntu och openELEC (men ljudkretsarna på Raspberry Pi kanske inte är dom bästa).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2012/12/20 :  10:43:44  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Klart intressant, har laddat ner openELEC, men som Windows användare så gick jag i väggen med en gång.. "tar.bzt". Någon som kan detta o kan hjälpa mig att få in openELEC o XBMC på en HP thin client?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2012/12/20 :  20:33:18  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Hej
Jag kör xbmc både på windows och linux (openelec)
I windows7 fungerar det enklast med wasapi om du inte installerar ASIO. Uppspelnings drivrutin går att välja i xbmc.
Har man en usb dac så bör den gå att välja i xbmc dock inget jag har erfarenhet av. Jag spelar med wasapi via hdmi.

Att få vettigt ljud med linux är enklast med openelec vilket är byggt från grunden för xbmc annars är det ofta en hel del pyssel med att avlägsna pulseaudio och installera och konfigurera alsa.
Om det fungerar smidigare nu när audioengine är lanserad vet jag ej.

Tar är ett arkiv format och bz komprimering. 7zip skall klara att packa upp det.

Här har du en steg för steg guide där där du skapar en installations usb sticka från windows.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=76656

Edited by - OrEs on 2012/12/20 20:35:20
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2012/12/20 :  20:52:12  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Annars finns väl numera XBMC Live också om man vill testa på ett alternativ till openelec?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/12/21 :  09:14:47  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har kört xbmc som musikspelare ett par år, live-versionen så att man slipper hålla på med underhåll av operativsystem, har inte märkt av någon ljudförbättring med audio-engine direkt, men jag har oas ändrat flera andra parametrar i samma veva, har inte upplevt något direkt problem på 2-kanal ljud tidigare heler, vad det gäller användarupplevelse och smidighet får XBMC iaf 10/10 jämfört med mediaportal, foobar och Jriver som jag körde tidigare.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/21 :  15:36:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
XBMC Live

XBMCbuntu heter det numera:

quote:
XBMCbuntu (formerly XBMC Live) is the XBMC Media Center software bundled with an embedded operating-system, all pre-packaged for that set-top-box feeling

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000