Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 14:32:58
|
Jag startade en tråd tidigare om VA, men insåg att jag gjort en del blunders, Startar därför om denna tråd för att hålla den mer ren.
Visual analyser är ett mjukvaru multi-instrument (2 kanals oscilloscope, spectrum analysator, signalgenerator, frekvensräknare etc) som kan laddas ner gratis här: http://www.sillanumsoft.org/ Instrumentet använder datorns ljudkort (mic/linje-ingång samt hörlurs-utgång). Tekniken bakom VA tror jag handlar om att signalerna vi mäter är konternueliga, så VA kan genom upprepade samplingar återge en signalform högre än nyqvist teorem (dvs samplingsfrekvensen/2) Nåväl, för oss hifi-nissar så räcker ju oftast 20-20kHz bandbredd, vilket VA skall klara av För egen del så ser jag spectrumanalysatorn (specan) som ett otroligt spännande instrument som få av oss tidigare haft möjligheten att äga. VA har även en ZRLC-meter (med några få kringkomponenter) vilket torde vara väldigt intressant för att mäta induktans.
Hemsidan säger inte så mycket om vilka krav man ställer på ljudkortet, men jag har för mig att även ett mediokert ljudkort har ganska höga prestanda. Därför gjorde jag ett litet test En 230:5,9V trafo kopplades in med en 1000:1 spänningsdelare (5,9mVrms) Över denna anslöt jag en oschilloscope-probe, som sedan kopplades in i ljudkortets mic-ingång Se skärmdump:
Jag har nu upprepat samma procedur på dotterns dator med samma resultat. Dessa prestanda är ju uppenbart på tok för dåliga för att ha någon nytta av instrumentet Är det någon annan som provat VA och lyckats få till detta? /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/12/15 14:37:00 |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 18:07:55
|
Provat med sambons dator..
Nu börjar det likna något En sinuston utan hack i scopet iaf Prestandan på specan är dock väldigt medioker (jag förutsätter att sinustonen är perfekt) Grundton (50Hz) på -22dB och första övertonen på -66dB Eller vilka krav kan man ställa på en speca vid 50Hz? /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 18:15:08
|
En dump med sambons dator och kortsluten probe
/Pix
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 19:42:41
|
Stopp lite nu vill jag också vara med!
Har Du någon "config-fil" som Du kan ställa ni "samplings hastigheten" via?
Upplösningen på skärmen han Du styra den via "config-filen"?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 20:07:16
|
Hej Tommy Det jag hittat i VA är calibreringsproceduren: Knappen "Settings" sedan fliken "Calibation" Nere till vänster står hur man gör Glöm inte avsluta med att klicka i "Apply" uppe till höger och "On" uppe till vänster i VA-fönstret
Mitt problem är ju att mina mätningar blir så dåliga att antingen så öppnar inte ljudkortet rätt, eller så är det trasigt..
Prova gärna du Tommy, så får vi se vad du får för resultat Mvh /Pix |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 20:29:58
|
Jo men grejen är att jag känner igen "taggigga sinus" .
Du kör med en "sampling rare" på ca 41 kHz. Vad det är för "sample scale", uplösming på skärmen vet jag inte.
Själv använder jag Zeitnitz "ljudkort oscilloskåp". Och där justerar man "config-filen" till ljudkortets max-värden. Det är därför jag undrar om Du har någon möjlighet att ställa i ljudkortet på högre samplings frekvens.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/16 : 09:00:16
|
Tommy, Ja, jag kan ställa upp ljudkortet till "24bitar 192000Hz (Studiokvalitet)" men det påverkar tyvärr inte resultatet
Dumparna ovan är från tre olika datorer: #1. Min egen 4år gamla dell #2. Dotterns 4år gamla dell #3. Sambons nya HP
Sambons #3 uppvisar ju betydligt bättre (om ej perfekta) mätvärden, vilket får mig att misstänka att jag jag har något strul med ljudkortet i dator #1 & #2 När jag pluggar in mätproben i mic-ingången på dator #1 & #2 så får jag en pop-up som frågar om jag vill köra ingången som mic, eller line Jag har provat bägge med olika insignalnivåer, men utan resultat. Det som förbryllar är även att jag hade väntat min att line-konfigureringen skulle möjliggöra att höra 50Hz tonen i högtalarna. Men inte heller detta har fungerat.
Scopet (generatorn, voltmetern mm) i VA är ju annars helt okey för de flesta för felsökning av förstärkare. Men för att mäta distorsion med trovärdigt resultat så krävs nog mer av speckan än vad jag uppnår här
Jag leker annars med tanken att köpa ett billigt USB-ljudkort. /Pix |
Edited by - pix on 2012/12/16 09:06:36 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/12/16 : 09:12:05
|
En önskvärd funktion (ganska enkel, men som jag inte hittat i VA ännu) vore ju att kunna lopa generatorn (högt) med speckan (mic) och nolla ut statisk generator-distorsion.
Jag skulle även vilja kunna svepa frekvenser 20-20kHz med generatorn, och registrera en frekvens-gång i specan på t.ex RIAA-steg
Men dessa funktioner kanske finns om man letar lite /Pix |
Edited by - pix on 2012/12/16 09:12:55 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/12/16 : 17:03:18
|
Att det skylla vara "hårdvaran" som knasar verkar osannorlikt. Tror att man ska söka i mjukvaran. Operativet måste lira ihop med den version Du fått nedkaddad från dera hemsida. Kolla vilken version av Ditt operativ Du kör. Kolla seda i dokumentasionen på den nedladdade VA-versionen så Du är 100 på att dom ska gå att köra ihop.
Kolla dokumentasionen om det står något om grafiken.
Har läst lite på VA:s hemsida det är flera versioner av VA där. Kör inte beta releaser bara. Då fördubblar risken för knas.
Du skrev att Du önska köra ett svep med tongeratorn. På Zeitnitz ska det gå. Jag har inte kommit så lång att jag behövt köra den, så osvuret är bäst.
Jag är också mycket nyfiken på Din mätprobb!
Den jag använder har en spännings- begränsning och en dämpning bestående av en vanlig vridpot. Men högre spänningar av 24 Vac vågar jag inte testa.
|
|
|
|
Topic |
|