HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur många kanaler i hemmabion?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/06 :  18:56:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Om man har en väldigt liten skärm och/eller sitter långt ifrån så blir det ju ingen vidare skillnad, det är ju till syvene och sist ögats upplösning som styr*. Själv kör jag med projektor och DVD är ju i det närmaste omöjligt att kolla på nu längre.

* Vill minnas att om man knyter näven och sträcker ut handen och näven precis täcker TV-rutan så ska även SD ge precis den upplösning som ögat klara. Det blir ju ingen direkt biokänsla dock

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/12/17 :  16:11:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Jag kör 7.2, med sidohögtalare och bakhögtalrna infälda i taket.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/12/17 :  22:34:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite sent "svar", men:

@Mirage: "Här finns ett intessant DIY-projekt på ett annat forum, med en del tankar om det här med olika antal kanaler."

även:

@Gemeni: "med sidohögtalare och bakhögtalrna infälda i taket."

Dum kontrollfråga: Så även om man sitter rakt under en del av arrayen så får man ändå surroundljud från de övriga högtalarna?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/12/17 22:43:06
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/12/18 :  13:46:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
@Solhaga; Högtalarna sitter i taket lite bakom soffan.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/12/18 :  14:32:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hur långt bakom?
Får man besvära om en liten ritning/skiss?

Hur är ljudbilden, hur många i soffan under upplever surroundljud?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/12/18 16:47:44
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/12/18 :  18:58:35  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag har inte hört det jag länkade till själv, men jag vet att han som byggt det har rätt bra koll på vad han håller på med. Enligt hans egen beskrivning i tråden får man ett väldigt omslutande och bra surroundljud. Hos mig är det svårt att placera flera högtalare bak på ett bra sätt, men den där lösningen tror jag skulle funka.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/12/18 :  20:00:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack Mirage. Det går ju lätt att skruva upp de befintliga jag har för att testa.

För att gå on topic: Är det värt besväret (har en HK AVR255) att ha en 7.1 topologi även för 5.1-material?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/12/18 :  21:14:21  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
I mitt tycke så föredrar jag alltid 7 kanaler före 5, diskreta eller inte. Tycker att det ger mycket att ha högtalare bakom sig också istället för bara på sidorna, om rummets längd tillåter dvs.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000