HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalare till garaget
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl
Starting Member

24 Posts

Posted - 2012/11/25 :  20:52:42  Show Profile Send Karl a Private Message  Reply
Håller på att sno ihop ett par högtalare till garaget. Det blir ett budget bygge med lite högtalarelement som jag liggandes. Har ett par Monacor 10" basar, 4" mellanregister samt ett par Piezo diskanter.

Är det någon här som har några rekommendationer för hur man bör designa delningsfiltret för att få piezo diskanterna att låta ok. Har för mig att jag läste någonstans att man bör dela piezodiskanter neråt eftersom man eliminerar lite av den vassa karaktären i ljudet.

Sista jag provade diskanterna kopplade jag en resistor på 47 ohm i serie med plusledaren men gillade inte ljudet direkt. Ett alternativ skulle kunna vara att paralellkoppla ett 8 ohms motstånd över plus och minus och sedan koppla en kondensator i serie med plus för att dela av nedåt i frekvens, skulle det kunna fungera?

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/25 :  21:23:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lite matnyttigt kanske:
http://www.pulsardevelopments.com/products/detail/piezoan.html
http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?p=788998&postcount=1

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Karl
Starting Member

24 Posts

Posted - 2012/11/25 :  22:32:40  Show Profile Send Karl a Private Message  Reply
Intressant läsning.

Jag såg att motståndet som ska kopplas i serie med plusledaren egentligen är till för att minimera risken för oscillation hos förstärkaren. Om man då kopplar ett 8 ohms motstånd paralellt med plus och minus och sedan en kondensator för att dela av neråt behöver man inte seriemotståndet i så fall för att skydda förstärkaren?

I mina ögon behöver man i så fall serimotstånd på ca 20-50 ohm och sedan ett 8 ohms motstånd för att kunna räkna ut ett lämpligt filter, någon som vet? Fast det ställer kanske till det eftersom det egentligen blir en L-pad i så fall, lite klurigt detta här då det verkar finnas olika åsikter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000