HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jämförelse mellan JBL E120 och B&C 12FW76
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/22 :  23:22:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag håller på med horn till JBL E120. Jag råkar ha några stycken :-). Men helst vill jag ju att dom ska funka med moderna drivers. Så jag har letat runt lite efter element med liknande parameterar. Och hittat B&C 12FW76. Här man googlar på dom så dyker Circlos tråd upp som nummer 9 i listan :-).



Dom har exakt lika stark magnet. 12FW76 har högre Bl, vilket innebär att dom har fler varv på talspolen. 12FW76 har tre gånger så hög Le. 12FW76 har dubbelt så hög rörlig massa.

Om jag sätter ett 12FW76 i ett horn gjort för E120 (fast med egen bakkammare), hur kommer resultatet att ändras? Jag vet att jag kan simulera, men det är roligare med lite teori, så jag frågar istället.

Om jag optimerar ett horn för 12FW76, hur kommer det att stå sig mot ett gjort för E120?

12FW76 frekvensgång


12FW76 impedans


E120 frekvensgång och impedans (kopierat från Audioheritage)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2012/11/23 10:05:41

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/22 :  23:59:04  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Impedans och inte fas :)

12FW76 har betydligt högre BL, mer än det ser ut pga lägre Re.

Mms kan vara ett problem då jag antar att luftens last från hornet påverkar lite olika.
Massa kanske inte är helt fel då masskontrollerade området kommer lägre i frekvens.

Sen antar jag att 12FW76 springer varv runt E120 när det gäller design på motor och linearitet därav. Speciellt när man kommer upp i effekt.

Tror dock att parametrarna säger mindre om hur det ser ut vid lägre volym, 200mW och nedåt.

Har inte sett några priser på 12FW76, Thomann har inte fått in några priser på de nya elementen alls från B&C. Lite löjligt då dom funnits på B&Cs hemsida i ett halvår.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:10:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Impedans och inte fas :)
Fixat. Får skylla på den sena timmen :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:41:52  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
More10! Vad är det som händer? Håller du på att överge JBL!?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/11/23 :  09:55:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Diffen i QMS kanske delvis kan tillskrivas den relativt stora skillnaden i xmax (observera xvar - uppmätt vid 10% dist är hela 10mm), måste säga att de låga q-värdena hos E120 inte går av för hackor, många rätt redan då kan man säga :)

Är det ett rent bashorn så kommer förmodligen B&C'n göra underverk, är det mer av ett midbashorn så kanske där finns bättre kandidater även om detta är långt ifrån givet, jag säger detta mot bakgrunden att du i ett sådant fall förmodligen inte kommer dra nytta av B&C'ets fina slaglängd vilket gör elementet intressant, riktigt intressant, i förhållande till sina annnars fina q-värden.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/11/23 09:57:07
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/23 :  10:03:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hornets nedre gränsfrekvens vid 55, delas nedåt vid 80 och uppåt vid runt 300. Hornlängd 150 cm. Det blir 2 element i en hörnlåda. Kompression 3,8.

quote:
More10! Vad är det som händer? Håller du på att överge JBL!?


Nä men för att ni andra ska fortsätta skriva i mina trådar så försöker jag framstå som framstegsvänlig. I själv verket är jag en riktig bakåtsträvare :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/23 :  10:55:29  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Har inte sett några priser på 12FW76


B&C Speakers 12FW76 - 12" Lautsprecher

189¤

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/25 :  15:09:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Massa kanske inte är helt fel då masskontrollerade området kommer lägre i frekvens.


Men VAS är lägre, så fs är bara 6 Hz lägre. Annars håller jag helt med dig.

Hade jag fått välja hade jag tagit JBL till midbashorn och B&C till
bashorn. B&Cn går upp till ca 500 hyfsat normala i midbashorn men
den starka magneten kräver en mycket hög kompression för att komma
till rätta. Då är det bättre att köra JBLen i midden som klarar sig
med lägre kompression. Hornet blir dessutom kortare så också.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000