HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljudanläggning för band.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/11/20 :  12:22:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hej,

Efter att ha lusat ner Martinssons THAM12-tråd blev det så mycket OT att det var dags för en egen tråd.
Historien är att jag spelar ståbas i ett 50-talsband och vi har börjat tröttna lite på att hyra PA för 1500:- per kväll när vi spelar ute.
Eftersom jag har huset fullt av högtalarelement och viss vana av att bygga lådor åt dem fick jag för mig att dra igång ett tämligen ambitiöst lågbudgetprojekt.
Först ut blev ett par TH bestyckade med JBL 2202H, tänkta att ha som baslådor för utljudet. Tanken var möjligtvis god men ena elementet visade sig ha kastat in handduken så nu står jag med två jättevackra horn av omålad spånskiva och ett fungerande element i vardagsrummet.

Praktiska tester med det friska elementet påvisar att konstruktionen visserligen har en del uppenbara kvalitéer men med tanke på 2202H#180;s ursprungliga användningsområde känns det ändå i efterhand som att de skulle få en kort och kämpig tillvaro som PA-subbar. Framtiden får utvisa vad det blir av TH-projektet, vi släpper det så länge.

Nästa kandidat i elementbröten är ett par Acousto Pro P1550, femtontummare av det billigare slaget vars T/S-parametrar varierar vilt beroende på var jag tittar. Att stoppa dem i någon avancerad lådkonstruktion känns bortkastat men jag misstänker att de skulle kunna göra hyfsat ifrån sig i ett par slutna lådor på runt 100 liter styck.

Som topplådor funderar jag på ett par överblivna Hammer Dynamics-tolvor (vad jag förstår Eminence Beta 12LTA bredbandare med annan etikett) och ett par diskanthorn indelade runt 5khz.

Resonemanget kanske sticker i ögonen hos somliga med tanke på att det finns så enormt mycket bättre element och lådkonstruktioner år 2012 men grundtanken är att åstadkomma någonting användbart utifrån en löjligt liten budget.

SPL-kraven är inte på något sätt extrema, därav förhoppningen att kunna komma undan utan att köpa grymma element för tiotusentals kronor. I första hand måste förstås sången höras bra, dessutom brukar vi dra ut lite av ljudet från två gitarrer och basen i PA:t också även om respektive förstärkare brukar få stå för ganska mycket av instrumentljuden. Många gånger har vi klarat oss bra med bara ett par små topplådor för sången men det brukar låta roligare med ett par hyfsade baslådor under.

Vet inte riktigt vad frågeställningen är i den här tråden men det kan väl alltid vara kul att få höra lite synpunkter och idéer. Kan nämnda att om någon har ett JBL 2202H med ferritmagnet att sälja eller vill köpa två st flerveckade TH för 12" avstämda till runt 40hz så går det också bra att höra av sig...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/11/20 :  12:37:35  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hade själv Acusto Pro P1550 för en 10 år sedan. Dom funkar inte som basar om du hade tänkt dig att använda dom till det. Dom har en effekttålighet på 125 watt RMS och dom värdena jag fortfarande har kvar är dom här. Fs 37Hz, Qts 0,51,
Vas 208 liter, 95dB, 8 ohm, 30-2500Hz. Det höga Q-värdet säger sluten låda tycker jag. Jag hade nog använt dom 15 tummarna till en liten topp låda på ca 80 - 90 liter sluten och ett fint diskanthorn.
Angående din trasiga JBL 2202H så hade jag konat om den. Borde inte kosta allt för mycket. Kontakta www.lspshop.se och fråga.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2012/11/20 12:38:55
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/11/20 :  13:21:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för input, föstahandsinformation från någon som använt elementen är förstås värdefullt. Att använda P1550 i topplådor ihop med diskanthorn har jag också varit inne på, det kan som du säger mycket väl vara vettigare än att använda dem som basar.

Gällande den trasiga tolvan har jag redan lovat bort den till en annan forummedlem, korgen är i lite tråkigt skick så jag orkar inte kosta på en renovering. De tappade hornen stoppar jag undan tills vidare, om ingen vill ha dem kanske de i framtiden kan bestyckas med något lämpligt element och spela hifibas hemmavid.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/11/20 :  14:58:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En snabb skiss påvisar att en fullstor spånskiva (~ 200kr, fikapengar i ljudsammanhang) räcker till ett par lådor på ca 90 liter till P1550. Diskantdrivers har jag ett urval av hemma och horn kan jag bygga av trä eller gjuta i glasfiber mer eller mindre gratis. Filterkomponenter och kontakter går nog att hitta i skrotlådorna. Helt ok budget för ett par toppar som rimligtvis borde överglänsa de halvtrasiga tiotumsburkarna vi har i replokalen nu.
Mixerbord köpte jag på Tradera för några hundringar förra veckan och med lite tur kan jag köpa loss ett slutsteg på 2x150W billigt eftersom det har legat och skräpat i en gammal replokal i flera år.
Bredbandstolvorna borde bli dugliga scenmonitorer, Eminence rekommenderar just det användningsområdet för dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/11/20 :  20:19:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Först ut blev ett par TH bestyckade med JBL 2202H, tänkta att ha som baslådor för utljudet. Tanken var möjligtvis god men ena elementet visade sig ha kastat in handduken så nu står jag med två jättevackra horn av omålad spånskiva och ett fungerande element i vardagsrummet.

Praktiska tester med det friska elementet påvisar att konstruktionen visserligen har en del uppenbara kvalitéer men med tanke på 2202H#180;s ursprungliga användningsområde känns det ändå i efterhand som att de skulle få en kort och kämpig tillvaro som PA-subbar. Framtiden får utvisa vad det blir av TH-projektet, vi släpper det så länge.
Rasande kul att du byggde dem men lika tråkigt att ena elementet gav upp. Synd att du inte får användning för hornen. Får du tillfälle att lyssna på det friska hornet i en anläggning skulle det vara jättespännande att få ta del av dina intryck och kritik.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/11/20 20:20:22
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/11/20 :  21:08:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för ritningen, enligt vad jag kunnat höra är det en lyckad konstruktion. Jag har fått känning på ett par element som på pappret passar utmärkt i hornen, men lite tur går det att styra upp en provspelning med dem inom kort. Vore synd att bara låta dem stå och förfalla.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000