HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dax för basar till mina Liberty
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/17 :  14:37:40  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu har jag bestämt mig för att komplettera mina Beyma Liberty med ett par basar.
Det kommer att bli ett par Beyma 15P80FE.
http://www.supersonic.se/product.html/beyma-15p80fe---hogtalarelement-for-bas-och-horn?category_id=11
Liberty topparna kommer antagligen att spela i en sluten låda på ca: 20-30L och passivt delat vid ca: 1500 - 2000Hz till diskanten Faital pro HF 104 med horn STH 100.

Vad det gäller basen så finns några förslag, men det kommer inte att bli några horn.
Jag har helt enkelt begränsat med plats så max måtten är ca: H 60-70cm B 55cm D 40cm för basen.
Utrymmet där högtalaren skall stå är ca: 135 cm högt men då skall även Liberty 12" och diskanten få plats

1. Sluten låda på ca: 120L med LT och aktivt delat vid ca: 100 - 200 Hz
2. BR - låda på ca: 120L avstämd till ca: 35 - 40 Hz aktivt delad vid ca: 100 - 200 Hz
3. BR - låda på ca 120L avstämd till ca 35 - 40 Hz passivt delad

Kom gärna med lite kommentarer hissa eller dissa.

Kommer att bli en byggtråd när jag fått grejerna.

Mvh Åke

Örebro

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/17 :  15:17:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
30 liters sluten låda till dina Liberty-8or är som att köra en Ferrari på en grusväg. Du handikappar dem grovt. De kommer att tappa massor av allt dom gör bra...

Snälla snälla snaäääälllla!!!!!!!!! Inte 20 - 30 liters sluten låda till dem!!!!! Skall du använda dem som middar så kan du sätta dem i en öppen baffel.

Angående basreflex så väljer jag att inte säga nått. Det brukar bli så varmt här på forumet när jag påpekar alla dess tillkortakommanden.

Titta så fina kläder Kejsaren har!!!



Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/11/17 :  15:36:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Nu har jag bestämt mig för att komplettera mina Beyma Liberty med ett par basar.


Varför? Berätta gärna hur du tänker

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:03:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu måste jag hålla med Johannes, att stoppa Dina Liberty8 i en liten sluten låda är lika dumt som att stå barfota i kohagen och pinka på elstängslet, det kommer att göra ont. Om inte QW-1 lådorna räcker, bygg RLK till basarna och sitt nöjd livet ut.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:18:53  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Min tanke är att få bort problemet jag har mellan ca: 50 - 200 Hz.

Har provat att flytta runt högtalarn överallt i rummet men problemet kvarstår ändå mer eller mindre.
Har även provat att mäta på andra högtalare jag har, och där är det inge problem i det området i samma rum.
Så det jag saknar är helt enkelt bas. Den lite djupare basen finns men resten av basregistret saknas.
Akustiska instrument och röster är nog det bästa jag har hört, men skall man spela vanlig rock så blir det lite tunt och konstigt.
I övrigt så skulle det behövas lite mer värme i ljudet.

Som det är nu så har jag kopplat in mina subwoofers Peerless XLS 12" med slavbas 2.st, delningen är 200Hz just nu i receivern och det låter faktisk ganska bra, nu finns det både värme och bas.

XLS 12" är kanske inte de bästa basarna att matcha Liberty med, men jag tycker att det visar att jag behöver göra något åt basen.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:34:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
BIB??


http://www.diyaudio.com/forums/full-range/66173-terry-cains-bib-why-does-work-does-anyone-have-those-fostex-craft-handbooks.html?highlight=bib
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:57:58  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Oj! Det var några sidor i den tråden.
Som sagt, så har jag begränsat med utrymme.

Har ni några andra lösningar som ryms inom de måtten jag skrev ovan?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/17 :  18:20:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag tycker det verkar vara läge för ett par tappade horn.
THAM12 kanske?



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/17 :  20:25:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
THAM12 eller THAM15 kan ge dig rejält med impulsvillig och dynamisk basåtergivning. De är inte vidare stora. THAM12 är väl inom dina storleks-specar. De som byggt dem jämför med 18-tumare i BR och tycker att de vinner i både SPL och SQ, även om de sista Hz nedåt i avgrunden saknas.

Jag skulle tro att ett par 12P80Nd i THAM12 skulle komplettera dina fina Liberty-8or. Liberty-8 är ett extremt element på många sätt, men som med all extrem-teknik så kräver den väldigt mycket av allt annat i signalkedjan. Fel förstärkare är lika illa som en 1,2 liters opelmotor i en midjestyrd frontlastare i ett dagbrott.
Jag skulle hellre kissa på ett elstängsel än stoppa de legendariska elementen i en liten sluten låda.

15-tummare i hemmamiljö är skoj. Tyvärr även totalt overkill på alla tänkbara sätt. Vill du hålla nere storleken så vinner du mycket på att satsa på mindre men bättre element. Tänk Bl. Tänk låga Q-värden. tänk Nd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/18 :  08:39:20  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Även om jag bygger THAM som basar för att komplettera mina Liberty med, så blir det inte mer plats för topparna där Liberty elementen skall sitta. THAM lådan är ungefär lika stor som den jag talade om i första inlägget.

Men om det är storleken på den slutna lådan till topparna som är ett av problemen, så finns det plats för ca: 70L där.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/18 :  09:12:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du gå upp till 70 liter sluten låda så tror jag det skulle kunna funka riktigt bra. Sätt ett 11 watt 4,7 till 10 ohms motstånd i serie för att kompensera för det låga Qts-värdet. Det bör även sänka disten en del.

Klä alla ytor inv med ryamatta eller vadmal och bygg in en massa snea och vinda mellanväggar som bryter upp resonanser.

Tror det kan funka bra med en aktiv delning på 150 Hz eller så.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/18 :  09:57:01  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja bygger jag samma bred och djup som jag tänkte på basen så är det inga problem med 70L.

Måste få fråga vad det är som gör att 70L "kan funka bra", medan 30L blir idiot förklarat. Frekvensmässigt är det inga problem att komma ner i 150Hz med 30L.
Har det något att göra med det högre trycket som blir i den mindre lådan, som i sin tur ger högre dist? Eller är det andra faktorer?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/18 :  11:56:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Prova så får du se.... Ibland (alltid) urartar diskussioner när jag hävdar nått. Erfarenhet väger alltid tyngre än teori. Jag svarar oftast utifrån en högst ovetenskaplig magkänsla, men har lärt mig att lita på den, då den stämmer ca 99% av gångerna.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/18 :  14:25:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Okej.
Om en diskussion urartar eller inte, brukar bero på hur man uttrycker sig, och det väljer var och en själv.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/18 :  20:16:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om en diskussion urartar eller inte, brukar bero på hur man uttrycker sig, och det väljer var och en själv.


Tänk om världen vore så trevlig!!! Det hade jag älskat.

quote:
Har det något att göra med det högre trycket som blir i den mindre lådan, som i sin tur ger högre dist? Eller är det andra faktorer?


Precis. Luften i lådan är inte vidare linjärt när det komprimeras. Inte med att det påverkar konen som helhet, utan det kan oxå påverka konens naturliga flex vilket gör mycket illa för den tonala balansen. Små slutna lådor låter (enligt min erfarenhet) väldigt dynamikfattigt och trist. Det verkar som om den slutna luft-volymen fungerar som en dynamik-kompressor.
Sedan får man lägga till resonanser och stående vågor inne i lådan. Med större luftvolym så har man mer utrymme att jobba med olika former av dämpningar och snedställda väggar mm. Jag skulle vilja rekomendera 5 X Vas men förstår själv att mycket få människor är beredda att bygga så extremt.

Jag menade inget illa med "testa själv" utan ville bara påpeka att egen erfarenhet är mycket mer värt än all teoretisk diskussion i världen. Jag såg nu ikväll att det kunde tolkas hårt. Jag skriver ofta ganska kort och rakt, vilket jag märker kan tolkas helt fel.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/18 :  21:35:24  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Det är okey.

Tack för svaret.
Gäller ditt resonemang även om elementen inte skall spela speciellt mycket bas.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/18 :  21:44:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det minskar såklart destå högre upp du delar elementet, men jag tror nog det påverkar en del ändå. För mellanregister så tycker jag öppna bafflar och horn är överlägsna lådor i alla dess former. Speciellt om man delar så högt att baffel/horn - storleken kan hållas nere på rimliga mått. Bashorn och basdipoler med lite verkningsgrad blir ju så förtvivlat stora.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/25 :  15:23:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det gäller som alltid annars att anpassa den slutna lådan till elementet. Görs det på rätt sätt kan till och med distorsionen sänkas och tonkurvan jämnas ut. Titta t.ex. på detta exempel på midbas från Beyma med och utan bakkammare:

Utan bakkammare:




Med bakkammare


http://www.teamaudio.fr/en/beyma-8m60n-8ohm.html

Notera att tredjetonsdisten går ner omkring och under
resonansfrekvensen. Över 300 Hz är distorsionen också lägre för
elementet mätt med bakkammare. Omkring 200 är andratonen för
elementet i låda 1-2 dB högre än för elementet utan bakkammare.
Tredjetonen är dock mycket lägre för elementet med bakkamare samt
att tonkurvan är mycket jämnare. Det skulle jag prioritera framför
1-2 dB högre andraton som är den minst "skadliga" formen av dist.
Disten under den slutna lådans resonansfrekvens ökar inte heller
lika mycket som för elementet utan bakkammare.

Alla prioriterar vi olika, men jag vill med detta enkla exempel
belysa att det inte alltid går att generalisera den slutna lådans
påverkan. Jämfört med en dipol ändras ju spridningsmönstret
drastiskt t.ex. Det beror som sagt på de personliga preferenserna
hur man väljer att bygga. Vi kan endast bidra med vår erfarenhet
till våra forumkompisar som själva får skaffa sig ett eget ljudideal.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/11/25 :  16:10:46  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för inputen Petter.
Kommer nog snart att börja en byggtråd.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/25 :  19:37:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack för intressanta mätningar PetterPersson!

Jag tycker att det ser ut att vara lägre dist ovanför ca 400 Hz för den öppet bafflade versionen. Distortionen och nivån sjunker under 200 Hz för den slutna. Den slutna når 80 dB strecket redan vid ca 100 Hz medans den öppna baffeln når 60dB strecket vid ca 55 Hz nånstans. Det är såklart att distortionen sjunker när man begränsar konamplitud.
Det enda man "vinner" med den slutna lådan är att tredjetonen sjunker under ca 300 Hz, vilket troligtvis beror på större konamplitud och ett sämre magnetsystem.


Se nedan...

Kan du göra om samma tester med 10 ohm serieresistans? Det skulle vara mycket intressant.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/11/25 20:35:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/25 :  20:28:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att det ser ut att vara lägre dist ovanför ca 400 Hz för den öppet bafflade versionen.
Hur tittar du då? Så som jag kan tyda skalan så ser disten på den slutna ut att ligga 5 dB lägre i det området.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/11/25 20:29:31
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/25 :  20:34:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det har du rätt i Bernt! Jag följde fel linje i grafen..

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/25 :  20:56:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Aha, ja sånt händer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/26 :  20:03:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Tack för intressanta mätningar PetterPersson!

Jag tycker att det ser ut att vara lägre dist ovanför ca 400 Hz för den öppet bafflade versionen. Distortionen och nivån sjunker under 200 Hz för den slutna. Den slutna når 80 dB strecket redan vid ca 100 Hz medans den öppna baffeln når 60dB strecket vid ca 55 Hz nånstans. Det är såklart att distortionen sjunker när man begränsar konamplitud.
Det enda man "vinner" med den slutna lådan är att tredjetonen sjunker under ca 300 Hz, vilket troligtvis beror på större konamplitud och ett sämre magnetsystem.

Se nedan...

Kan du göra om samma tester med 10 ohm serieresistans? Det skulle vara mycket intressant.


Varsågod Mätningarna är dock inte mina utan de återfinns i länken
som är under nedersta bilden. Det jag fetmarkerat i ditt inlägg
stämmer såklart också, det är därför man måste titta på skillnaden
mellan grundton och dist men även då vinner den slutna lådan (i
detta fall bör tilläggas) förutom ett smalt område kring 200 Hz. Det
mest intressanta tycker jag däremot är diskussionen vi haft kring
upphängningens olinjäritet kontra (slutna)luftens olinjäritet. Ser man
hur de båda lådvarianeterna faller av mot lägre frekvenser så blir
det en bulle på några dB för den olådade varianten medans den med
sluten bakkammare faller av mycket nära en simulerad avrullning.
Detta är en tydlig indikator på att luften i den slutna lådan lastar
konen mer jämnt än upphängningen.

Visst hade det varit intressant att koppla på ett seriemotstånd,
kanske ska maila Beyma och fråga

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000