HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rejält klipp i hemmabion?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/16 :  18:03:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska göra om i biorummet eller bara köra med det möget som finns tillhanda?

Idag har jag 2 stycken Audio pro blue diamond med aktiva 10" och black vector som center, och möjlighet att köra mina 2 slutna 175 liters lådor med 15" som subbar med externt slutsteg.

Surrounderna får vänta, detta gäller frontar och sub.

Plötsligt fick jag för mig att jag kanske skulle köra aktiva monitorer (Fostex PM2) som LCR och köpa mig 2 stycken JBL Cinema 4546 för de lägre tonerna.

Kommer detta att bli bättre eller är det bara annorlunda eller kommer jag inte att märka skillnaden?

Det jag VILL ha är rejält klipp och inte så mycket muller utan snarare lite järnhandske om ni förstår vad jag menar?

ombud för Intelligent Sound

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/16 :  18:30:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bygg ett par kraken 212. Då kommer det hända grejer i botten ska du se!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/17 :  10:23:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vill/kan inte bygga själv.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/17 :  11:27:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Plötsligt fick jag för mig att jag kanske skulle köra aktiva monitorer (Fostex PM2) som LCR och köpa mig 2 stycken JBL Cinema 4546 för de lägre tonerna.

Kommer detta att bli bättre eller är det bara annorlunda eller kommer jag inte att märka skillnaden?

Så fort du börjar leka med proffsgrejor av lite bättre kvalitet så kommer du märka av en stor skillnad i klipp, attack och förmåga att återge ett biospår som det är tänkt. Jag hade gärna kört med nån 218-låda och aktiva monitorer från tex Genelec. Fostexs grejor har jag ingen erfarenhet av utom bredbandarna.

Vill du ha just klipp och attack "järnhandske" så skall du kolla efter hornladdade basar. Turbosound och EAW är legendariska.
Detta är inget trendigt och stylat Ihifi, utan rena råa proffsprylar. De är gjorda för att leverera dygn efter dygn i mycket krävande applikationer.
Rätt använda kan dom ge din hemmabio all "järnhandske"/"stålnäve" du någonsin drömt om.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/17 :  13:07:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tack Petter och Johannes!

Jag vet inte än om det får skena iväg kostnadsmässigt eller ej?

Först tänkte jag lägga så lite som möjligt, men det är ju kul med bio

Men i mitt rum får jag göra som JAG vill!

Edited by - räven on 2012/11/17 13:19:01
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/11/17 :  14:49:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kostnadsmässigt? Tala om ett bättre sätt att få stadiga 135 db vid 18 hz för 3000 kr...

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/17 :  15:06:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Är det ett erbjudande?

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:09:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nej, snarare en fundering över vad du menade med 'skena iväg'. Vi på No Frills säljer inga tappade horn. Detta är ett th jag ritade för några år sedan som var tänkt att alla skulle ha råd med. Fast fin och högljud bas ner till 18 hz tenderar allt som oftast att bli rätt dyrt tyvärr.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/17 :  16:57:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vad jag menade var att jag inte riktigt bestämt mig för vad det får kosta.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/11/17 :  19:46:53  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Kör själv med två tolvor i th till hembion och det pulserar gött tight i djupbasen...

Th lär du få bygga själv (alt anlita någon vänlig själ) men det är grym ljudkvalitet till ett vettigt pris. Har du plats över så bygg ett (helst två ) av Petters Kraken.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/18 :  21:52:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag sitter och funderar fram och tillbaka på detta och undrar om nån kan hjälpa mig lite här?

Skulle jag vinna något ljudmässigt på att köra aktiva monitorer isf Audio pro högtalarna med vanligt förstärkeri?

Jag tycker ju själv att det inte borde bli "bättre" bara för att slutstegen sitter inbyggda, bara smidigare.

Men sen kan det ju vara så att AP-högtalarna inte är så där jättebra?

Vafan!!!
Vilket @$£@¤$!¤#%¤ velande!

Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2012/11/19 :  19:46:52  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Räven, jag har ett par 4645 som jag inte använder just nu
om du vill kan du låna dom över vintern å prova

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/19 :  20:07:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Mycket snällt men idag har jag beslutat att inte böka så mycket med bion ytan koncentrera mig på 2-kanal.

Tack allihop för goda råd och erbjudanden!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000