HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad lyssnar ni på när ni ska utvärdera ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8612 Posts

Posted - 2012/10/28 :  13:43:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kort och gott vad lyssnar ni på när ni testar och utvärderar anläggningen.
Själv har jag skivorna som följde med tidningen high fidelity,men vore bra att ha nåt mer alternativ..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2012/10/29 :  10:12:03  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Lyssnar på musik jag gillar

Ryssen
100.000-klubben

8612 Posts

Posted - 2012/10/29 :  11:45:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det gör ju jag oxå,så det kanske var en korkad frågeställning..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/29 :  12:38:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Njae, det vet jag inte om det var så

För egen del brukar jag välja musik som gillar i första hand och lite olika kategorier i andra hand.

Lite metal och lite akustiskt, lite jazz och klassiskt är alltid med. Svårt att få till en bra svit med testlåtar utan att droppa med nån kul maffig electronica som t.ex. Infekterad Svamp eller Yello.
OBS! Jag har alltid med nåt som INTE är super flashigt producerat och hyperpolerat. Det är ofta där bristerna yppas...

Jag väljer kanske 70% musik som jag är väl bekant med och lite "nyheter" som får vara med på prov så kanske dessa blir en del av 70%-kakan senare.

Så gör jag!

VH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/10/29 12:40:27
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/10/29 :  12:55:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Inte bara testar utan också ständigt återkommer till när jag vill lyssna på god musik. Jag känner inte till något annat musikaliskt verk som innehåller så mycket. Och då är jag ett gammalt typiskt popsnöre.

Carmina Burana
på Deutsche Grammophon som innehåller allt förutom dist.
Med allt menar jag tysta partier med tal, stooooor orkester, maffig och tunn kör, solo från bas till sopran, pukor, trianglar, enorm dynamik både i omfång och kraft.
Inspelad i stor lokal, och så hörs ljud från utanför. Ex.vis spårvagnar vilket förhöjer lokalstämningen.

Och dessutom är musiken som sådan fantastisk.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/30 :  11:30:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Lyssnar på musik jag gillar
Så är det för min del också.
Jag har försökt med annan musik, har tex. ett par CD med Diana Krall och E.S.T men det fungerar inte alls.
Jag har ett par favoritplattor med både bra musik och bra ljud som jag brukar lyssna på när ändringar i anläggningen ska utvärderas:

Dream Theater - Systematic Chaos (vinyl)
Burst - Lazarus Bird (vinyl)
Therion - Secret Of The Runes (CD)
Opeth - Ghost Reveries (CD & vinyl)
Opeth - Damnation (CD & vinyl)
Katatonia - Night is The New Day (CD & vinyl)
Storm Corrosion - s/t (vinyl)
Genesis - Selling England By The Pound (vinyl)
Sofia Karlsson - Visor från vinden (CD)
Bob Marley - Uprising (CD)
Rolling Stones - Tattoo You (vinyl)

Och så brukar jag spela den demo-CD som jag fick av Klas här på forumet:
Noise Of Error, härlig Rock/Metal med rivig kvinnosång och underbar "analog" ljudbild.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000