Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 09:29:44
|
Skall just till och köpa The wall, Dark side of the moon och final cut med PF, alla dessa remastered 2011-2012 och med producenten till The wall om jag läste rätt, så jag tänkte det kanske inte är så farligt med den remasteringen, eller är dessa också förstörda loudness-alster? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 10:04:12
|
Hej Visste inte att Final Cut fanns med i katalogen? Jag köpte dock vinylutgåvorna av DSOTM, The Wall och Wish You Were Here förra hösten/vintern.
Ljudsignaturen på Dark Side skiljer sig inte nämnvärt från SACD och 30 års jubileumsutgåva från 2003, jag har den vinylen också. Det är inte något dåligt betyg, dessa låter riktigt bra. Men som så många gånger förr så föredrar i alla fall jag en original utgåva på vinyl. Remastrar har en tendens att låta lite plattare, lite fetare och lite mera brillianta.
Vågar nog påstå att du gillar dem i jömförelse med de första digitala utgåvorna!
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 10:13:39
|
Tackar. Då hoppas och antar jag att de inte pillat på loudness-knappen så det överstyr och distar.
edit: Vilken katalog förresten? Har bara hört The wall förut, så helt ny på Pink floyd. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
Edited by - Dr.Nope on 2012/10/18 10:14:33 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 14:09:11
|
Jag menade i "skivkatalogen" så att säga, tillgängliga pressar alltså.. Misstänker att du menade Wish You Were Here snarare än Final Cut? Den förra är en betydligt mycket bättre skiva i mina öron än den senare.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 16:12:13
|
Nja, det står 2011/remastered, men det verkar göra det på de flesta på Ginza.....
Är det någon mening att köpa de skivorna där det följer med outgivet material, eller är det bara råa demoinspelningar de slängt med som kanske inte är så skoj att lyssna på? |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 14:21:39
|
Min erfarenhet är att de flesta "remastrade"skivor inte har någon bra kvalité utan i många fall har blivit "förstörda" vid om-mastringen jag tolkar det som ett sätt för skivbolagen att köra en ny sväng med gamla/äldre skivinspelningar |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/11/05 : 09:50:29
|
JMlab, det är min erfarenhet ockås, därför jag undrade om jag vågade köpa dessa. Tog med mig skivorna hem i helgen och lyssnade mot okänd vinylutgåva av The wall.
Nu var det här inte massiv utvärdering, riaat var väl knappt varmt men ändå: CDn lät plattare, inte samma djup i stereobilden. Dessutom lät det märkbart högre, lite tjockare och denna bas! Fick vinylen att låta lite som att riaat gått sönder.....
Och nu det jättekonstigt. Tidigare har jag lånat The wall med gissningsvis -90tals mix i dubbel-plastask. Den versionen har jag på hårddisken och hemma kunde jag inte skilja den från vinylen. Nu med hörlurar kan jag inte skilja de två CD-versionerna åt, vare sig ljudnivå eller basnivå. |
|
|
|
Topic |
|