HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 No Frills - På väg mot Sweet Spot
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/11/07 :  10:20:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Imperial, är det i din jolle du sitter och jobbar?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2012/11/07 :  10:48:26  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Med anledning av några poster här i tråden!
Eftersom vi arbetat med elementen i några månader och tycker att det ger stora skillnader i ljudprestanda erbjuder vi en helt ny Nofrillsedition av Beymas 15XA38Nd samt 12XA30Nd. Förutom det Imperial/Stajo gör här i tråden tillkommer det viss dämpning av väl valda delar samt helt nya membran i aluminium istället för nuvarande titan.
Denna uppgradering erbjuds till alla våra gamla kunder och kommer att kosta c:a 2500:-/par.
Som ny kund kan du givetvis börja med Beymas originalversion om du nu vill det. I övrigt kommer Beyma a la Nofrills att sitta i nytillverkade högtalare med 15" eller 12"-coaxer.
Var medveten om att filtret också behöver anpassas, aluminiummembranet ligger på 8ohm, titanmembranet på 16.
Mer info kommer på hemsidan inom kort.......

Edited by - ClaesM on 2012/11/07 11:29:00
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/11/07 :  12:45:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Staffans coaxer ser numera ut som en kladdig diy dröm
Vad blir nästa steg?
Mera moddning eller krama sig själv tröjja å en ny dämpad bostad

EA.Det är kallt i jollen så vi flyttade in kladdandet i värmen.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/07 :  13:51:53  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Surt att man ska bo hundra mil från allt


Äsch, det är väl inte längre än till dansbanan du åker till varje lördag.

/S
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/07 :  18:30:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
En annan för mej oväntad men mycket glädjande effekt är att jag inte bara fått krispiga detaljer i stränganslag, lyster i s och smackljud etc. Jag har fått en helt annan bas också. Torrare, fastare.

Jag trodde det kunde bero på att baskonen får lite lättare/friare rörelser men Blomman tror mer på att drivern fyller i övertonerna bättre.

Hur som helst, mycket glädjande!

/Staffan
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/08 :  17:40:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul Stajo Då är det bara å lyssna på då


Jag har ju som sagt börjat med TPLen...

Testlådor byggdes i det exklusivaste spånskiva man kan finna Allt frihandat med en gammal sticksåg...




Som monterades på befintlig ställning.





Liiite högre som sagt, men en prototyp är en prototyp.




och framifrån. Nu behöver du inte bekymra dig om designen längre pix. Den har löst sig själv




Filterjuseringar pågår men det låter redan

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2012/11/08 17:42:01
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/11/08 :  17:47:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Smaskens..! Berätta mera..!
Fast inget element större än 10"...va menas egentligen...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/08 :  17:52:10  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Ser spännande ut. Antar att man får dämpa den en hel del jämfört med de andra elementen. Ser fram emot jämförandet med G1an.

/Marcus
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:02:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det kommer mera när den är klar. Ja, detta var ju tanken att göra en
lite mer normalstor högtalare men fullregister. I den färdiga
varianten kommer 4 st 10:or husera i varje låda så även den
bistraste basknarkomanen ska kunna tillgodoses. Varför dessa
element? Jo för att de är bland det bästa som finns att få tag
på i respektive register. SEAS-basen levererar tight, torr och
välartikulerad bas samtidigt som den har tillräcklig slaglängd för
att klara av svampar, orgel, tåg, fyrverkerier och annat som kan
tänkas spelas. Det är inte så vanligt att vinna välljudande element
med lång slaglängd. Denna SEAS är ett undantag som bekräftar regeln
att "hög känslighet alltid är bättre". Mellanregistret är det
lysande 18 Sound 6ND430. Väldigt låg distorsion och en fantastisk
neutral ton som gör att det låter väldigt naturligt. Skillnaden
mellan skivorna blir större när ljudet inte får en färgning. Sen
kan man alltid diskutera spridning, men rätt delad så smälter det
mycket bra ihop med diskanten. Vi får se om vi provar någon 10"-mid
som t.ex. Beyma 10Mi100, den ser mycket lovande ut. Som kronan på
verket sitter Beymas TPL. Varför? För att det är den bästa diskanten
jag hört. Klangen är rätt så lik Aurum Cantus, men det är mycket
mer av allt. Mer dynamik, bättre upplösning, fastare ljudbild
osv...det är bättre att lyssna själv än att jag ska skriva en massa
floskler här...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:19:30  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
quote:
Ja, detta var ju tanken att göra en
lite mer normalstor högtalare men fullregister


Kärleken ligger fortfarande kvar i kompressionsdrivers och stora horn antar jag Synd att normalstora horn kräver onormalt stora utrymmen...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:26:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, de är fina. Dock kräver de något större rum. Jag sitter nu omkring
två meter från TPL:erna och det fungerar kanon. Det hade varit andra
bullar med fullregisterhornsystem på 15 m2

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:35:08  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Nu behöver du inte bekymra dig om designen längre pix. Den har löst sig själv


Enligt mitt tycke en visuell fullträff redan. Och det är nästan halva nöjet.

/S
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:39:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/11/08 :  20:49:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Bra jobbat

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/08 :  21:08:03  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Skulle en sådan här till synes enkel modifiering vara något som elementutvecklarna inte tänkt på, har kunskap om, eller medför det något annat negativt?


Det är en sak som slagit mej över tid, och som relaterar till mina professionella erfarenheter (som chef för olika systemutvecklingsgrupperingar och konsultorganisationer över tiden), att utvecklingen styrs inte av proffs utan av entusiaster. Inom systemutveckling är detta sedan länge klarlagt. Det är inte de vanliga kommersiella verksamheterna som driver någonting. Porr- och spelutvecklingen definierar utvecklingen och ställer kraven framför allt genom open source. Övriga aktörer, Microsoft, Apple, Oracle följer utvecklingen så gott de kan, och tjänar pengar på after market.

Inom den branch vi pratar om här så är min nuvarande övertygelse att framgångsrika vanliga kommersiella leverantörer är de som är mest lyhörda copycats.

Utvecklingen styrs helt enkelt inom många områden av DIY- och entusiast-marknaden. Blomman är en av de mest erfarna aktiva personerna på den svenska marknaden. Den marknad som engagerar den typ av människor som Blomman vinner alltså. Problemet för traditionella företag är att dessa människor dels inte är intressanta för de rutar inte in sig i 9-17, dels har de inte förståelsen för detta.

De flesta stora aktörer på världsmarknaden som jag har jobbat tajt med har en banal uppfattning att de är störst, bäst och skapande och att de styr utvecklingen. DET är deras största svaghet. Se på IBM, se på Nintendo, se på Ericsson.

Jag är övertygad om att det kommer att skapas open- source-premisser för för även andra marknader än programvarukod, och att den kommer att tvångsinföra de incitament som krävs för att styra de incitament som den redan styr.

No Frills har möjligheten att verka inom DIY open source. Förvalta den väl, för det är framtidens modell.

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/11/08 21:51:47
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/11/08 :  23:39:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
DIY open source
Det gillar jag! Bra uttryck. Försöker skriva mina trådar i den andan men nu har jag ett namn på det, tack.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2012/11/11 :  09:24:43  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Beyma 15XA38Nd Nofrills Edition

http://www.no-frills-audio.se/2012/11/11/beyma-15xa38nd-nofrills-edition/

Edited by - ClaesM on 2012/11/12 12:44:06
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/11/13 :  11:30:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nu har jag fått ihop mina Cave 8'or å plågat dom med omänskliga ljudtryck.
Nu är dom möra så då kommer skalpellen fram


Fortsättning följer......

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/14 :  09:53:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När DU säger "omänskliga ljudtryck" så tror jag säkert att dom är möra...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2012/11/15 :  10:13:54  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Voine Voine..........
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2012/11/15 :  21:35:44  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Kanske lite OT men ni som har köpt och byggt Caveboy/Caveman högtalare vad driver ni dom med??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/15 :  22:21:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kan ju börja då, driver mina med Pass Son of Zen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2012/11/18 :  11:13:41  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
En liten fråga,vad ska man satsa på ingen motkoppling eller??
Vad är det för typ av förstärkare som låter bäst med cave högtalarna inom rimlig budget dvs under 20 000kr
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/18 :  12:17:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag har ganska stort rum med basätande gipsväggar ändå räcker en liten EL84 PP på två gånger 11 watt och blir över. Maxvolym innan det blir för högt för mej är kl halv 2 på den ungefär.

Så, några få kvalitetswatt är vad du behöver.

Staffan
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/11/18 :  12:19:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Vilken förstärkare som låter bäst med Caveman högtalare är upp till var å en att avgöra.
Caveman burkarna är lättdrivna å ger förstärkaren en snäll last att jobba mot.

Jag har provat några olika steg till mina Cave8'or.
Från 3W rörsteg å upp till 1000W pa steg å det är kul att lyssna även om nån stärkare inte är helt neutral/korrekt.

Motkopplingens vara lr icke vara har det bråkats om länge.
Min personliga upfattning är att motkoppling är bra om den andvänds med förnuft.
Bygger man sitt egna steg så kan man relativt lätt justera in motkopplingen så att man får det ljudet man vill ha.
Köper man ett färdigt steg å inte vill in å löda.
Då är det i stort sett ointressant hur steget är uppbyggt om man gillar ljudet.

Mvh...


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000