Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 10:20:22
|
Imperial, är det i din jolle du sitter och jobbar? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 10:48:26
|
Med anledning av några poster här i tråden! Eftersom vi arbetat med elementen i några månader och tycker att det ger stora skillnader i ljudprestanda erbjuder vi en helt ny Nofrillsedition av Beymas 15XA38Nd samt 12XA30Nd. Förutom det Imperial/Stajo gör här i tråden tillkommer det viss dämpning av väl valda delar samt helt nya membran i aluminium istället för nuvarande titan. Denna uppgradering erbjuds till alla våra gamla kunder och kommer att kosta c:a 2500:-/par. Som ny kund kan du givetvis börja med Beymas originalversion om du nu vill det. I övrigt kommer Beyma a la Nofrills att sitta i nytillverkade högtalare med 15" eller 12"-coaxer. Var medveten om att filtret också behöver anpassas, aluminiummembranet ligger på 8ohm, titanmembranet på 16. Mer info kommer på hemsidan inom kort....... |
Edited by - ClaesM on 2012/11/07 11:29:00 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 12:45:35
|
Staffans coaxer ser numera ut som en kladdig diy dröm Vad blir nästa steg? Mera moddning eller krama sig själv tröjja å en ny dämpad bostad
EA.Det är kallt i jollen så vi flyttade in kladdandet i värmen.
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 13:51:53
|
quote: Surt att man ska bo hundra mil från allt
Äsch, det är väl inte längre än till dansbanan du åker till varje lördag.
/S |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 18:30:54
|
En annan för mej oväntad men mycket glädjande effekt är att jag inte bara fått krispiga detaljer i stränganslag, lyster i s och smackljud etc. Jag har fått en helt annan bas också. Torrare, fastare.
Jag trodde det kunde bero på att baskonen får lite lättare/friare rörelser men Blomman tror mer på att drivern fyller i övertonerna bättre.
Hur som helst, mycket glädjande!
/Staffan |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 17:40:57
|
Kul Stajo Då är det bara å lyssna på då
Jag har ju som sagt börjat med TPLen...
Testlådor byggdes i det exklusivaste spånskiva man kan finna Allt frihandat med en gammal sticksåg...
Som monterades på befintlig ställning.
Liiite högre som sagt, men en prototyp är en prototyp.
och framifrån. Nu behöver du inte bekymra dig om designen längre pix. Den har löst sig själv
Filterjuseringar pågår men det låter redan |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
Edited by - PetterPersson on 2012/11/08 17:42:01 |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 17:47:10
|
Smaskens..! Berätta mera..! Fast inget element större än 10"...va menas egentligen... |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 17:52:10
|
Ser spännande ut. Antar att man får dämpa den en hel del jämfört med de andra elementen. Ser fram emot jämförandet med G1an.
/Marcus |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 18:02:39
|
Det kommer mera när den är klar. Ja, detta var ju tanken att göra en lite mer normalstor högtalare men fullregister. I den färdiga varianten kommer 4 st 10:or husera i varje låda så även den bistraste basknarkomanen ska kunna tillgodoses. Varför dessa element? Jo för att de är bland det bästa som finns att få tag på i respektive register. SEAS-basen levererar tight, torr och välartikulerad bas samtidigt som den har tillräcklig slaglängd för att klara av svampar, orgel, tåg, fyrverkerier och annat som kan tänkas spelas. Det är inte så vanligt att vinna välljudande element med lång slaglängd. Denna SEAS är ett undantag som bekräftar regeln att "hög känslighet alltid är bättre". Mellanregistret är det lysande 18 Sound 6ND430. Väldigt låg distorsion och en fantastisk neutral ton som gör att det låter väldigt naturligt. Skillnaden mellan skivorna blir större när ljudet inte får en färgning. Sen kan man alltid diskutera spridning, men rätt delad så smälter det mycket bra ihop med diskanten. Vi får se om vi provar någon 10"-mid som t.ex. Beyma 10Mi100, den ser mycket lovande ut. Som kronan på verket sitter Beymas TPL. Varför? För att det är den bästa diskanten jag hört. Klangen är rätt så lik Aurum Cantus, men det är mycket mer av allt. Mer dynamik, bättre upplösning, fastare ljudbild osv...det är bättre att lyssna själv än att jag ska skriva en massa floskler här... |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 18:19:30
|
quote: Ja, detta var ju tanken att göra en lite mer normalstor högtalare men fullregister
Kärleken ligger fortfarande kvar i kompressionsdrivers och stora horn antar jag Synd att normalstora horn kräver onormalt stora utrymmen... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 18:26:04
|
Ja, de är fina. Dock kräver de något större rum. Jag sitter nu omkring två meter från TPL:erna och det fungerar kanon. Det hade varit andra bullar med fullregisterhornsystem på 15 m2 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 18:35:08
|
quote: Nu behöver du inte bekymra dig om designen längre pix. Den har löst sig själv
Enligt mitt tycke en visuell fullträff redan. Och det är nästan halva nöjet.
/S |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 18:39:20
|
Tack |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 20:49:28
|
Bra jobbat |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 21:08:03
|
quote: Skulle en sådan här till synes enkel modifiering vara något som elementutvecklarna inte tänkt på, har kunskap om, eller medför det något annat negativt?
Det är en sak som slagit mej över tid, och som relaterar till mina professionella erfarenheter (som chef för olika systemutvecklingsgrupperingar och konsultorganisationer över tiden), att utvecklingen styrs inte av proffs utan av entusiaster. Inom systemutveckling är detta sedan länge klarlagt. Det är inte de vanliga kommersiella verksamheterna som driver någonting. Porr- och spelutvecklingen definierar utvecklingen och ställer kraven framför allt genom open source. Övriga aktörer, Microsoft, Apple, Oracle följer utvecklingen så gott de kan, och tjänar pengar på after market.
Inom den branch vi pratar om här så är min nuvarande övertygelse att framgångsrika vanliga kommersiella leverantörer är de som är mest lyhörda copycats.
Utvecklingen styrs helt enkelt inom många områden av DIY- och entusiast-marknaden. Blomman är en av de mest erfarna aktiva personerna på den svenska marknaden. Den marknad som engagerar den typ av människor som Blomman vinner alltså. Problemet för traditionella företag är att dessa människor dels inte är intressanta för de rutar inte in sig i 9-17, dels har de inte förståelsen för detta.
De flesta stora aktörer på världsmarknaden som jag har jobbat tajt med har en banal uppfattning att de är störst, bäst och skapande och att de styr utvecklingen. DET är deras största svaghet. Se på IBM, se på Nintendo, se på Ericsson.
Jag är övertygad om att det kommer att skapas open- source-premisser för för även andra marknader än programvarukod, och att den kommer att tvångsinföra de incitament som krävs för att styra de incitament som den redan styr.
No Frills har möjligheten att verka inom DIY open source. Förvalta den väl, för det är framtidens modell.
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/11/08 21:51:47 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/11/08 : 23:39:48
|
quote: DIY open source
Det gillar jag! Bra uttryck. Försöker skriva mina trådar i den andan men nu har jag ett namn på det, tack.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/11/13 : 11:30:11
|
Nu har jag fått ihop mina Cave 8'or å plågat dom med omänskliga ljudtryck. Nu är dom möra så då kommer skalpellen fram
Fortsättning följer...... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 09:53:37
|
När DU säger "omänskliga ljudtryck" så tror jag säkert att dom är möra... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 10:13:54
|
Voine Voine.......... |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 21:35:44
|
Kanske lite OT men ni som har köpt och byggt Caveboy/Caveman högtalare vad driver ni dom med?? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 22:21:05
|
Jag kan ju börja då, driver mina med Pass Son of Zen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 11:13:41
|
En liten fråga,vad ska man satsa på ingen motkoppling eller?? Vad är det för typ av förstärkare som låter bäst med cave högtalarna inom rimlig budget dvs under 20 000kr |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 12:17:27
|
Jag har ganska stort rum med basätande gipsväggar ändå räcker en liten EL84 PP på två gånger 11 watt och blir över. Maxvolym innan det blir för högt för mej är kl halv 2 på den ungefär.
Så, några få kvalitetswatt är vad du behöver.
Staffan |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/11/18 : 12:19:25
|
Vilken förstärkare som låter bäst med Caveman högtalare är upp till var å en att avgöra. Caveman burkarna är lättdrivna å ger förstärkaren en snäll last att jobba mot.
Jag har provat några olika steg till mina Cave8'or. Från 3W rörsteg å upp till 1000W pa steg å det är kul att lyssna även om nån stärkare inte är helt neutral/korrekt.
Motkopplingens vara lr icke vara har det bråkats om länge. Min personliga upfattning är att motkoppling är bra om den andvänds med förnuft. Bygger man sitt egna steg så kan man relativt lätt justera in motkopplingen så att man får det ljudet man vill ha. Köper man ett färdigt steg å inte vill in å löda. Då är det i stort sett ointressant hur steget är uppbyggt om man gillar ljudet.
Mvh...
|
|
|
Topic |
|