HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa TV. Vad?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/10/03 :  21:07:58  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Tjock-TV'n vägrar ge upp (Sony 32" 16:9. 63 kg!), men snart gör jag det, så inom kort åker den ut till förmån för modernare variant. Tänkte köpa en LED ca 46".
Vad skall man köpa?
Vad skall man undvika?
Ljudet är ovesäntligt, eftersom separat ljudanläggning finns. Blueray kommer att köpas till.
Tacksam för tips.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/10/03 :  21:42:43  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Hade du inte skrivit LED hade jag rekommenderat en Panasonic plasma


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/10/03 :  23:10:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Vad skall man undvika?


Led-apparater med clouding/bleeding, ibland undrar jag om dessa problem inte blivit än värre sen de blivit extremt tunna, svårare att få belysningen jämn.
Jag har sett exempel på detta ända upp i toppmodeller.

Det är inte säkert att man märker det i butik, syns mest när tv,n skall börja återge mörka miljöer som tex i filmer.

Bildstörningar/avvikelser är nog svårt att 100% undvika, särskilt vid det vanliga kanalutbudet som är lågupplöst, detta pga uppskalning av bilden.

Panasonics Plasmor är nog de jag generellt upplever ha minst egenheter för sig av de apparater jag granskat.

Ett tips är att man kan få enormt mycket tv för pengarna om man via webhandeln söker fjolårsmodeller, man måste då förstås veta vad man är ute efter.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/10/03 23:16:15
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/04 :  04:55:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Alla LED jag har sett verkar förvandla alla program till tecknad film, människor ser ut som färgglada klippdockor.
Enda fördelarna är den låga energiförbrukningen och att de är väldigt platta.

Jag är snart i samma sits som miaber, och för min del blir det nog en 46-50" plasma (gärna en Panasonic, men vi får väl se vad det blir)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/10/04 :  06:44:19  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Är väldigt nöjd med min 50" LG plasma, mycket naturlig bild.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/10/04 :  06:50:10  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Tack för svaren. Så plasma är alltså outstanding då. ok. Jag trodde, av någon anledning, att LED var en bra kompromiss mellan LCD och plasma, men så var tydligen inte fallet. Jag får nog tänka om då.
Vad är nackdelarna med plasma då, om man byter spår? För det måste väl finnas någon, eller?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/10/04 :  07:48:43  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
detta är jätteenkelt (om man nu inte väljer att krångla till det förstås).
Ta dig till en tvaffär och stå och titta en stund på så många tv du orkar, den som har en bild/storlek som du gillar tar du med dig hem, sen om det är en lcd, led, plasma har egentligen ingen betydelse.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/10/04 :  08:42:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Eller?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/04 :  08:44:45  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Tack för svaren. Så plasma är alltså outstanding då. ok. Jag trodde, av någon anledning, att LED var en bra kompromiss mellan LCD och plasma, men så var tydligen inte fallet. Jag får nog tänka om då.

LED och LCD är samma typ av panel, det som skiljer dem åt är hur panelen blir belyst.

Finns en bra tråd att läsa här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/10/04 :  09:42:55  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag är väldigt nöjd med min Panasonic "42" plasma.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=561637
http://www.testfreaks.se/tv/panasonic-tx-p42v20e/

Edited by - DahlbergAudio on 2012/10/04 09:44:17
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2012/10/04 :  11:28:52  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Det som skiljer Panasonic från andra platt-tvs är deras förmåga att ta fram svärta i mörka Partier, Bilden blir mer detaljerad i de mörka områdena. En del av tekniken kommer från Pioneers kuro-teknik.

Panasonic Viera VT50 får ses som referens, Årets tv Från Branschen.

Det område som kommer utvecklas på tvn är inte i första hand bilden utan smart-tv funktionerna så man kan lungt hoppa på tåget

Vill man ha det bästa eller som en bekant jag känner som sitter nöjd med att kunna följa med texten på GLAMOUR via Iphone

Nästa nya generation platt tv kommer ha fyra gånger dagens upplösning den kommer kosta runt 200.000 inget man springer ner butiken för så jag tror man kan sitta lungt i ett antal år framåt om väljer
Panasonic Viera VT50

Nackdelarna är Priset! eller smart-tv funktionerna, Det finns apparater med smidigare smart-funktioner.

mvh




Edited by - govinda on 2012/10/04 12:26:07
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2012/10/04 :  11:39:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När man tittar i tv butiken på olika apparater så verkar det som om somliga apparater inte gått igenom kvalitets kontrollen (gått vid sidan av..)blek,ljus,oskarp bild..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/04 :  12:00:18  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Att jämföra tv-apparater i butik/elektroniklada ger sällan en rättvis bild(!). Dels är ljuset överdrivet med taket fullt av lysrör dels står de flesta apparater inställda i butiksläge vilket ger en överdriven bild. Helt klart så dämpar man förmodligen de apparater min inte vill sälja av, dvs man har andra som ger fördelaktigare deal för handlaren.

Begär alltid att få ta kontrollen själv, stäng av alla bildförbättringar osv. Lita aldrig på den bild som visas i lokalen om du inte får pilla själv!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2012/10/04 :  12:20:55  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag läste och tittade runt mycket innan jag bestämde mig: Panasonic VT30. I mitt tycke en helt fantastisk teve. Jag gillar verkligen plasma då bilden är mjuk och inte lika "stressig" som en LCD/LED.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/10/04 :  13:13:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hade först en Samsung LCD 42 tum och sedan dito 46 och var och är helnöjd med både bild och ljud. Många andra märken brister ljudmässigt tycker jag.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/10/04 :  13:34:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Är det inte problem med inbränning på plasma-apparater?

Jag har läst en del om att dom surrar vid ljusa partier. Vad är er erfarenhet av det?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/10/04 :  13:48:31  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Håller med föregående talare - Samsung verkar vara ett av de bättre alternativen. Nöjd med min 42 LCD sedan 5 år nu.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2012/10/04 :  14:10:42  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Beror ju lite på vad man ska ha den till, jag har en dator/mediacenter inkopplad till min och använder den till ganska mycket surf och även kontorsarbete, betala räkningar osv Plasmorna har tidigare och förmodligen fortfarande problem med inbränning - bildmässigt så är det inte så stora skillnader längre, sjukt bra bild även på ledtv, även om plasman kan uppfattas som lite mjukare.

Ska man dessutom titta på tv dagtid, eller om det är en ljus lokal, så är nog Led/LCD bättre, har man möjlighet att mörklägga, så är ju givetvis en plasma eller kanske en projektor att föredra.

Själv är jag sjukt nöjd med min nya 60" LED från Sharp

Lycka till :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2012/10/05 :  23:28:42  Show Profile Send kelimutu a Private Message  Reply
Vad är viktigast för dig? Film på kvällar? Sport? En Panasonic Plasma är isådanafall bästa valet. Inget slår det i svärta och betraktningsvinkel. Har en 6 år gammal 42# som fortfarande är helt suverän. Drömmer dock våta drömmet om en 50" VT50.4LED är bra om du har den koppald till datorn, surfar mycket, kolla rpå teve i dagsljus. De är skarpare, nästan lite för skarpa, samt mer ljusstarka. Men du måste sitta mer eller mindre i sweet spot för att få bästa bild, med famlijen uppradad i soffan är plasma faktiskt bättre enligt mig.
Plasmor är dyrare och drar lite mer ström. En VT50 kostar nu ca 17 papp. Man kan få en 50" LED för 4500kr. Nån skillnad måste det vara tänker man, och det är det, trots att alla idag är FullHD-paneler.
Eftersom man byter tv var 10:e år, köpe n som du är nöjd med i 10 år, inte 2.

När jag köte min kostade den 15#, idag är den inte vatten värd för den äför tjock men ger mig ändå fruktansvärt bra bild på HD-tv och blueray - man vill alltid ha bättre men jag behåller min ett par år till...

////Henrik Barckman
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/10/06 :  02:14:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Eftersom man byter tv var 10:e år, köpe n som du är nöjd med i 10 år, inte 2.


Jag tänker lite tvärtom, vanskligt att köpa riktigt dyrt när utvecklingen trummar på som den gör, väntar man ut modellerna och inte köper precis när de släpps så kan man säkerligen köpa tv för under 10 000kr som har 80-90% bildkvalitet mätt mot de allra bästa.

Då kan man utan särskilt dåligt samvete byta igen redan efter 5år, den nya tv,n lär då vara klart bättre än den där dyrgripen man skulle ha köpt och ägt i 10år.

Bäst bild över tid fås om man köper mellanklass-modeller men byter lite oftare istället.
Det är jag övertygad om.

Med dyra apparater menar jag 15000kr +.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/10/06 :  12:11:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tänk om hifi vore lika prisvärt som TV-apparater!

Lycka till i din jakt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000