Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/22 : 23:26:10
|
Jag spelade en 50 hz sinuston genom min lilla Inverterade Triadtronförstärkare och mätte upp 1,95 volt över 22 ohm, 1,44 volt över 11 ohm och slutligen 1,16 volt över 7,3333 ohm. Min hjärna står stilla ikväll (oxå). Skulle nån vänlig vilja hjälpa mig att beräkna utgångsimpedansen och gärna berätta hur man gör? Jag har räknat på detta innan men kommer inte för mitt liv på hur man skall göra.
Mvh Johannes. |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 01:51:20
|
Kör obelastat eller mycket högohmigt och mät utsignalen. Den belastning som ger halva denna spänning motsvarar Zut. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 12:11:35
|
Lider med dig, Johannes. För en massa år sedan byggde jag nån rör/mosfethistoria med justerbar återkoppling och i ett inspirerat ögonblick lyckades jag lista ut hur jag kunde beräkna utimpedansen genom att jämföra skillnaden i utspänning med skillnaden i lastimpedans. Än idag kan jag inte komma ihåg hur jag räknade... Metoden reVintage nämner bör förstås fungera, dock tänker jag mig att man bör hålla koll på vågformen så att man inte tappar signal pga klippning, SE-kretsar vill ju ogärna lämna ifrån sig mer ström än vad om går genom dem i tomgång. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 13:41:13
|
I L = VL / RL (where I L=load current, VL=load Voltage and RL=load resistance) Zo = (Vu - VL) / I L (where Zo=output impedance, Vu=unloaded voltage, VL=loaded voltage)
Från http://sound.westhost.com/project56.htm |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 14:19:49
|
Tack för svar! Jag skall mäta upp den med 100 kohm och tex 4 ohm så kan jag säkert få ett korrekt värde. Jag satt och försökte skissa fram ett värde utifrån lite testande och jag tror den hamnar på ca 8 ohm Zout (min Triadtron allså).
Mvh Johannes.
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2012/09/26 : 21:45:31
|
VL=(Vu*RL)/(Zo+RL) där VL är spänningen över lasten Rl är lasten Vu är tomgångsspänningen Zo är utgångsimpedansen
Två obekanta Vu och Zo. Två ekvationer behövs. Lös ut Vu med VL=1,95V och RL=22 ohm. Sätt in Vu ovan med Vl=1,44V och RL=11ohm.
Jag får då ca 12 ohm. Kontrollräkna gärna. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/26 : 22:03:58
|
quote: VL=(Vu*RL)/(Zo+RL) där VL är spänningen över lasten Rl är lasten Vu är tomgångsspänningen Zo är utgångsimpedansen
Två obekanta Vu och Zo. Två ekvationer behövs. Lös ut Vu med VL=1,95V och RL=22 ohm. Sätt in Vu ovan med Vl=1,44V och RL=11ohm.
Jag får då ca 12 ohm. Kontrollräkna gärna.
Tack så mycket för detta! Det ser rimligt ut. Kan tänka mig att den ligger runt 12 ohm. 8 ohm känns lågt med tanke på ström och brist på återkoppling.
Jag och matte är en sämre kombination än amerikansk kristen höger och muslimsk kärnfysiker, men jag skall försöka kolla på det och förhoppningsvis förstå det.
Tack!
Mvh Johannes. |
|
|
|
Topic |
|