HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 TV-skatt 2.0 - TV-innehav???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/11 :  16:20:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87879

Denna ovan länkade till tråden låstes av helt förklarliga skäl och det är rätt på alla sätt.

Men jag bidde nyfiken. Vi slängde ut vår TV för 2 år sedan och har blivit terroriserade av tv-radio-tjänst sedan dess. Det är visst totalt otänkbart för dom att man inte har en dumburk hemma.

Hur många här på forumet har själva gjort sig av med TVn???

(således ingen diskussion om politiken omkring TV).

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/11 16:21:46

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/09/11 :  16:59:24  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Har inte och kommer inte att slänga ut TV'n. Ser en hel del på TV men sällan på SVT...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2012/09/11 :  17:05:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kommer inte slänga ut tv..Ser hellst på dokumentärer och liknande på SVT.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/11 :  17:06:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är också en fullkomlig terroriserad TV-fri person.

Jag hatar *dom* ...

En dag flög f*n i mig. Det blev ett långt samtal.

När kvinnan sa att hon såg att jag inte betalade TV-avgift, så replikerade jag blixtsnabbt:
"Jag behöver inte betala någon TV-avgift!"
- Jaha varför inte?
- Det behöver jag inte gå in på, men du kan lita på mig, jag behöver inte betala någon avgift.
- jahaaaa ...
...
men alltså har du någon TV?

- Det behöver du inte heller fråga om, du kan helt enkelt lita på mitt ord, jag behöver inte betala TV-avgift?

Och så där snurrade vi på i en halvtimme, utan att komma någon vart.

Sen ringde en annan därifrån givetvis dagen efter, och jag började lite på samma vis.
Men sen orkade jag inte mer, och hade inte tid, så jag sa helt enkelt att iom att jag inte har någon TV, som jag inte tycker dom har något med att göra egentligen, så behöver jag inte betala TV-avgift.


Och så trodde jag i min enfald att det skulle slutas att ringa,men icke!
Jag blir galen på det där!
Och jag undrar hur mycket onödiga pengar det ändå kostar.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/09/11 :  17:36:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har för mig att jag tidigare läst att det räcker med möjligheten att se på SVT så skall avgiften betalas. Det räcker alltså med en dator med internetuppkoppling.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/11 :  17:41:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det konstiga är att det är så självklart att man har TV. Varför utgår dom från att man vill sitta av sitt liv framför en skärm. Jag vill leva livet, inte titta på det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/09/11 :  18:26:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Vox skrev:
Har för mig att jag tidigare läst att det räcker med möjligheten att se på SVT så skall avgiften betalas. Det räcker alltså med en dator med internetuppkoppling.

Nej, så är det inte idag. Däremot räcker det med att ha en TV-mottagare. Att man t ex har en TV med inbyggd mottagare enbart för sin XBOX friskriver en alltså inte från TV-avgift.
quote:
Mickel-mackel skrev:
Jag är också en fullkomlig terroriserad TV-fri person.

Man behöver inte vara "TV-fri" för att råka ut för det.
Problemet verkar vara att Radiotjänst har obefintlig koll på saker och ting. Även om man tillhör ett annat hushåll kan man råka ut för besök av Radiotjänst. Även personer som bor ihop med någon som har betalat TV-avgift kan råka ut för Radiotjänsts terror både på folkbokföringsadressen eller övernattningslägenhet/annat motsvarande. Själv blev jag för ett antal år sedan påförd TV-avgift efter ett besök av en kontrollant. Detta trots att jag påpekade att jag inte var skriven på den aktuella adressen och att TV-avgift som jag omfattades av redan var betald. Deras fiskar värmdes i skriftform och de fick förstås vidta rättelse.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/09/11 :  19:24:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Att man t ex har en TV med inbyggd mottagare enbart för sin XBOX friskriver en alltså inte från TV-avgift.



Hmm. Jag har en urgammal tjock-tv hemma vilken jag använder som bildskärm till dvd-spelaren. Ingen digitalboxpryl för att ta emot dagens tevesändningar, ingen internetanslutning, mig veterligen inte ens en fungerande radioapparat.
Blev misstrodd när jag ringde Radiotjänst och sa åt dem att sluta skicka räkningar till mig men sedan dess har de inte bråkat om saken. På den tiden jag hade en (fungerande) teve hemma betalade jag snällt avgiften, nu har jag inte det och alltså ska de inte ha en krona...

Som jag sagt förr: TV är rent tekniskt en fantastisk uppfinning men mitt förakt över skiten som visas är nattsvart. Behöver jag underhållning så har jag huset fullt av skivor, musikinstrument, böcker och pågående DIY-projekt att ägna mig åt, behöver jag avkoppling så har jag en säng.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/09/11 :  20:45:23  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Det konstiga är att det är så självklart att man har TV. Varför utgår dom från att man vill sitta av sitt liv framför en skärm. Jag vill leva livet, inte titta på det.

Beror ju lite på hur man är som människa men i princip av samma anledning som man sitter och lyssnar på musik. Det ger underhållning och utbildning och med rätt material så är det avkopplande. För mig är tv-tittandet ren avkoppling.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/11 :  20:59:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Slängde ut TVn runt 2005, bland det bästa jag gjort.

Har möjlighet att se film på projektor, för film de gillar jag

Och ja, licensnissarna trakasserar mig hela tiden.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/09/11 :  21:50:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Har inte heller någon TV. Tack och lov har inte jag råkat ut för någon av deras kontrollanter. Ibland är det skönt med dygnet-runt låst trappuppgång...

Däremot tycker jag att SVT har gjort ett uppryck de senare åren. De har mycket intressanta konserter(Adele bl.a.) och även en och annan tv-serie(30 grader i februari och Downton Abbey t.ex.). Jag tycker att de har förtjänat kritiken förut men det känns faktiskt som de försöker nuförtiden!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:12:10  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Sist jag hade en tv inkopplad hemma var drygt 5 år sedan.
Tänk vad mycket annat man hinner, istället för att glo på fejkade serier som påstås handla om riktiga saker (känner folk som varit med i div. program, och fått höra deras version av hur det gick till...)
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:18:20  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Det är bara att göra som Galenskaparna och säga att det är ett akvarium man har när de knackar på. Fast å andra sidan...ni som aldrig haft TV kan ju omöjligt förstå vad jag menar. Bara ett exempel på hur mycket man missar när man är ute och "lever livet" :-I

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:21:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
För mig är tv-tittandet ren avkoppling.


Självklart är det skönt att koppla av framför TVn (om man har en) men det jag (i lite teatraliska ordalag) vänder mig mot är att det är "så självklart" med TV idag. Många människor lägger massor av tid att glo på andra männaikor som gör saker. Synd att folk slösar så frikostigt med sina ganska få minuter som utgör denna livstid. Jag menar inte att dömma andra, men ser att det är svårt att inte tolka det så. Jag tror att den generella folkhälsan skulle förbättras rejält om man stängde ned TV-sändningarna i världen. Framförallt den psykiska hälsan. Att lyssna på musik lämnar ett så mycket större spelrum för den inre "beklädnaden" av matrialet. TV är ett fix och färdigt matrial som pumpas ut. Lite som porrfilm. Det lämnar inget kvar att fyllas ut av våran fantasi. Allt exponeras som ett färdigt väl avvägt paket.

Musik och böcker lämnar hälften kvar för våran fantasi och inre föreställning att jobba med. Det kräver nån form av engagemang.
Såklart att det är ännu "bättre" att skriva egna böcker eller komponera egen musik, men det är lite övermäktigt för de flesta av oss.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2012/09/11 :  22:55:51  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
I avgiften man betalar idag är det inte bara TV licensen som man betalar för utan även för radio, och
jag kan tycka det är billigt med tanke på att det finns många bra radioprogram, oavsettom man har TV eller ej.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/09/12 :  15:12:55  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Fram till slutet av 70-talet så fanns det en speciell radiolicens för hushåll med radio men utan TV. Numera är det helt helt gratis att lyssna på radio. Fast det är klart inget hindrar ju att man betalar tv licens om man bara har radio hemma. Jag tror inte att det finns kontrollanter som kollar så att man inte betalar TV licens i onödan:-)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/12 :  19:32:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Härliga livets ironi. De ringde mig idag, dvs dagen efter denna tråden skapades. "Har du någon TV?" och "Har nån annan som är skriven i samma bostad någon TV?" och med en ganska trött och sur ton "Nehe då... Tack för mig...." när jag berättade att min bostad är TV-fri.

Tänk att de orkar....

Jag tror att jag skall ringa upp dem och fråga om de kanske har hyrt min bil den senaste veckan men glömt att betala.

J.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/09/12 :  19:53:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
De ringde mig idag, dvs dagen efter denna tråden skapades.


De är dig på spåren. Glöm inte att jorda foliehatten nästa gång...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:13:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag drog en 2X0,75 mm2 äkta lampsladd från foliehatten till ett element direkt.

Tack Fuling! Tack att du oxå jobbar på att avslöja dem.

Håll foliehatten varm och var konstant vaksam! Alla är misstänkta. Ingen betrodd.

Jxxxx. (cencurerat av secretess-krav)
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:14:09  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Circlo: apropå kopplingarna mellan tv och folkhälsa så ska man akta sig för att dra förhastade slutsatser (lite som i videovåldsdiskussionen). Jag läste någonstans (eller såg jag det på tv?...hmmm) att talkshows som Ricki Lake och Oprah bidragit till ökad medvetenhet kring preventivmedel i en samhällsgrupp som annars är svår att nå fram till med hälsokommunikation (samt extra utsatt för konsekvenserna av denna okunskap). Ursäkta alla parenteser. Måste dock erkänna att samtidigt som jag saknar tv i dagsläget så tränar jag också 5 gånger i veckan. Men jag lovar att det är en ren slump ;)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:23:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Måste dock erkänna att samtidigt som jag saknar tv i dagsläget så tränar jag också 5 gånger i veckan. Men jag lovar att det är en ren slump ;)


Tänk så slumpen kan spela en ett spratt sådär!!!

Skämtet på sidan så håller jag med dig. Allt är såklart inte kreosot, radiaktivt framfall och DDT med TV. Man kan lära sig mycket och man kan få en massa intressanta infall och vinklar på saker och ting. Jag tror nog att många får se saker som dom annars aldrig hade sett. Det finns såklart där som i alla andra områden, bra och mindre bra program och innehåll. Men om jag slår på SVT en fredagskväll så är det bara en av miljoner variationer av "Så skall Loket låta på spåret som söker fru och diggeluu fixar hemma med Ernst, och Tina står för maten". Hjärndöd ytlig underhållning som är framtagen för att inte kunna underhålla någon människa med ett IQ över 70.

Mvh J.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:32:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
circlo, jag tycker du har misstänkt god koll på programtablån för att vara TV-fri ...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:59:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har TV förändras så lite de senaste åren sedan vi slängde ut dumburken?!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/09/12 :  21:12:41  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tacka vet jag RAI UNO

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/09/12 :  21:16:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska man vara riktigt grinig behöver man inte ens en teve för att vara insatt i vad som händer i teveprogrammen, det räcker med att försöka läsa nyheterna vilka till uppskattningsvis 98% handlar om vad som hände på teve kvällen innan...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/09/12 :  21:30:39  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag har bytt tid från tv till dator,är jag skärmberoende?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000