Let Somebody Else Do It. Egentligen platsar det kanske inte här, men jag lämnar ändå en kort rapport. Inspirerad av http://www.minhembio.com/tomano58/324802/ tog jag ånyo itu med min gamla Creek OBH-11 i väntan på en rörlursförstärkare som en medlem på forumet lovat bygga åt mig. Jag hade redan tidigare samlat på mig en del kondingar från diverse säljare på eBay. Elna Silmic skulle det vara hade jag läst. Vem är jag att opponera mig? Nobody. När tomano58 annonserade ut en LM4562 till försäljning slog jag till. Han hade dessutom den utsökta vänligheten att montera densamma plus två av de kondingar jag anskaffat. s.m.f. hade tidigare under året salubjudit sina Sennheiser HD650 med ZU Mobius-kabel. Jag slog till på dessa. När jag nu drog mitt strå till stacken och parade ihop Creek, tomano58, med s.m.f. Sennheiser HD650 blev jag glad åt vad resultatet gjorde åt West of the moon med Bosse Broberg och Red Mitchell. Jag hade tidigare lyssnat via lånade HD600 och TL072. Nu återstod de sista pusselbitarna. Istället för att göra det enkelt och kopiera vad tomano gjort (se tidigare länk), tog jag kontakt med pix via http://pixworld.blogg.se/. Jag efterlyste förslag på kondensator 1uF varvid pix skickade ett par militärspecade (2%) tungviktare åsså slog vi till på två par Holco resistorer (matchade, fint ska det va) från samma leverantör. Tyvärr fick jag inte tag på någon ELNA 2200uF 35V utan det fick bli en Nichion FG istället. Nu var det väl själva f..n om det inte skulle tuta vackert när strömmen kom dit den skulle. Det enda som återstod var att skrapa med foten på jobbet och locka med nybakad kanelkaka (DIY) för att få hjälp med resten. Det funkade galant. Di spelar så fint för mig men nog tror jag att det kommer att bli ännu bättre. Kanske är det tocken där jet-lag som kondingarna hämtar sig ifrån för periodvis låter det inte fullt lika ljuvligt som annars. Aldrig tillförne har jag kunnat avnjuta akustisk musik på ett så nöjaktigt sätt via transistorer. Dessutom fick The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle en helt ny dimension. Jag vill tacka mamma och pappa, tomano och pix för benäget bistånd och s.m.f. för att han var dum nog att sälja sina lurar (med kabel) till mig. Jag vill också tacka eBay och internet, och biblioteket som köper in så rolig musik som är alldeles gratis att lyssna på. När jag får min rörlursförstärkare ska jag tacka för den också...
Disclaimer: Jag har en konstaterad dipp i röstområdet. |