HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fylla stativ med betong / cement?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2012/08/21 :  07:59:25  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
Hej!

Jag håller på med tre högtalarstativ ( 2 front, 1 center ). De är byggda i 16mm MDF, grunddesignen är samma som XTZ Floorstand 99.

Jag tycker att de blir lite lätta och jag skulle gärna få upp vikten på dom. Sandfyllning är ju en populär lösning men jag har några säckar betong och cementbruk liggandes så det slog mig att man kunde gjuta i dom.

Första tanken var att MDFen skulle suga åt sig för mycket vatten under brinntiden men det kan ju åtgärdas genom lämplig ytbehandling.

Vad tror ni?

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/21 :  08:35:45  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Tror ärligt talat att sand är bättre. Risken finns att betongklumpen kan röra sig om än bara någon tiondels mm och skapa oönskade vibrationer.

Edited by - tomano58 on 2012/08/21 08:36:11
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2012/08/21 :  09:30:30  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
Du menar att den släpper från stativet så att den kan röra sig fritt?

Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/21 :  10:54:38  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Precis
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/08/21 :  14:00:34  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Betongen krymper när vattnet drivs ut.
Fyll dom med den cement Du har, vikten blir ju densamma.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2012/08/21 :  15:25:57  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
Menar du att jag inte ska blanda det med vatten?
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/08/21 :  15:46:00  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Yo

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/21 :  16:31:59  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Det funkar men risken finns dock att cementen suger åt sig fukt och hårdnar. Dammar som f-n dessutom. Jag hade satsat på sand istället även om jag haft några säckar cement liggande.
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:53:33  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
Dammandet skrämmer mig lite :). Det får bli vanlig sandfyllning, alternativt designa om dom med massiva MDF ben :).
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:01:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Det får bli vanlig sandfyllning

Bra val, cement fräter på det mesta - inget du vill ha yrande vid dina högtalare/stereo!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:06:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Sand från dom Öländska badstränderna ska vist
var extra "HiFi-optimalt"............säger dom.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/22 :  15:55:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag lägger också min röst på sand eller ev fint grus.
Gjuta betong i skulle jag definitivt hoppat.

Jag har inga andra belägg för åsikten än min tro och vad hjärnan kommer fram till när jag funderar på det.
Men jag tänker så som, "Vad kan bli bättre med betong, än sand?"

Ingenting, som jag kan komma på.
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2012/08/22 :  16:27:17  Show Profile Send Linus78 a Private Message  Reply
En anledning är att betong är tyngre, men jag är redan såld på sand så det spelar ingen roll :).
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:23:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Expanderbetong kanske skulle funka

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

jhf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2012/08/22 :  20:23:35  Show Profile Send jhf a Private Message  Reply
Jag tror att betong/cement som mtrl tom kan vara sämre än att låta bli att fylla stativen. Tänk hur gjutna väggar i hus kan leda ljud flera våningar om konstruktionen är mindre genomtänkt.

Akvariesand lär ha fördelen att den inte dammar då det är lite större korn. Har inte provat själv dock.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/08/23 :  11:26:42  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Visst är det så att sand dämpar betydligt bättre än betong. troligen faktor 1000!
Men om du fyller ditt stativ med luft, sand eller betong eller blyhagel, så måste man ju verkli8gen fundera på om ljudskillnaden i elektroniken blir speciellt stor....
Möjligen att en LP spelare med dålig upphängning (REGA och sånt skräp*) kanske skulle uppvisa nån viss skillnad.

* Hävdar att en riktigt bra skivspelare skall antingen ha flytande upphängning alternativt väga VÄLDIGT mycket, Rega är säkert bra, men kräver ett mycket tungt underlag alternativt en fjädrande plattform.
Kanske ett sandfyllt stativ skulle vara susen :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/08/25 :  17:40:56  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Biltemas blästringsand använde jag för att fylla ett par stativ som ringde som kyrkklockor. Högtalarna står på mjuka gummiplattor. Övre och undre plattform är dämpad med 4mm bitumenmatta på undersidorna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000