HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 24 bitars download
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/08/19 :  21:07:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det har ju visat sig att allt inte är guld som glimmar när det gäller 24 bitars download. När tidningarna har mätt och kollat kan det vara lite så och så med ursprungsfilen med både riktigt bra saker och en del rena CD 44/16 filer.

En bra källa till nya inspelningar och därmed lite bättre ursprungsfiler är Society of Sound. Jag är medlem sedan länge och har bara hittat bra ljud även om musiken inte alltid är min smak.

Det är gratis att pröva, gör det.

http://www.bowers-wilkins.eu/Society_of_Sound/Overview.html

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/20 :  08:08:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gott tips! Tack för det!

Fixar man konto på HDTracks.com får man ta hem en demo kostnadsfritt.
(PayPal betalning, ange din adress men US och valfri stat så funkar det)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/08/20 :  20:07:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Just HD tracks har lite varierande kvalitet på sina downloads, exempelvis så är Hotel California i 24 bitars filen kraftigt komprimerad och limiterad. Någon tidning gjorde mätningar och konstaterade att orginal Cd lät bäst. Hoppsan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/08/20 :  20:47:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Lite OT kanske, men ändå.

Jag har köpt en hel del special-CD, XRCD, MFSL och liknande men det är många skivor som låter bättre i original faktiskt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2012/08/21 :  19:58:20  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Jag tankade ner lite filer i våras från:
http://www.2l.no/hires/index.html
trevligt att testa.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/08/21 :  22:16:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
exempelvis så är Hotel California i 24 bitars filen kraftigt komprimerad och limiterad


Ja, hoppsan. Det får jag allt ta och testa. Hade innan HDTracks 24/96 bara hört originalet på vinylsingel då det begav sig 1976, så min minnesbild var nog inte så god då jag tyckte att 24/96 lät "jättebra".
Återkommer...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/22 :  08:48:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
För oss som gillar klassiskt kan jag tipsa om http://www.eclassical.com/24bit/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:57:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har nu lyssnat till de två första låtarna på Hotel California.
I titellåten hör jag ingen skillnad trots att jag har försökt lyssna på samma brottstycken i de båda varianterna efter varandra, främst då perkussion i diskanten.

I New Kid in Town låter CD-varianten i den senare delen av låten lite skränig och ansträngande för öronen.

Att 24/96 skulle vara kraftigt komprimerad och begränsad hör inte jag.
Någon får gärna peka ut på vad man bör lyssna efter för att höra någon skillnad (eller så är jag obotligt hörselskadad efter mina DJ-år på 70-talet)

Jag förstår att det inte finns mer att hämta i frekvensomfång från masterbanden, men fler bitar i 24/96 borde ju ge något slags lyft.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/08/22 :  20:01:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Understundom har även dessa högupplöst:
Gube: http://www.gubemusic.com/?grid=553
Qobuz/Studio Masters: http://www.qobuz.com/

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/09/02 :  22:04:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag hittade den här siten där användare analyzerar olika downloads för att kolla att de är OK.

http://www.computeraudiophile.com/f14-music-analysis-objective-and-subjective/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/09/03 :  16:46:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inte dumt alls, tack för tipset.
Får nog börja hänga där (också).
Hittade denna tråd en bit in som förklarar hur man skall läsa graferna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/09/08 :  20:30:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har börjat leka med Audacity.
Någon av er som har erfarenhet av detta propgram?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000