Author |
Topic |
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 12:53:39
|
quote: Aha! Som järnvägsräls. Funkar ju på tåg.
Min tanke var att det är två olika krafter i farten. #1: En i sidled när nålen följer skivans spår - här vill man ha jämn gång och låg friktion. #2: En framåt, i skivans rotationsriktning - här vill man har tvärstopp utan att påverka kraft #1 alltför mycket... Vill man vara på den säkra sidan att hela rasket inte glider av bakåt så kan man ju trä på en O-ring på lagret.
Kanske jag var otydlig i mitt förra inlägg? Tanken är att profilen ska ha "spetsen" uppåt. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 16:54:04
|
Jag ska försöka åstadkomma någon form av vettigare update frammåt helgen möjligen, det har inte hänt mycket men jag ska ge mig på lagersköljning, axiallåsning samt bearbetning av fundamentet. Jag ligger på Mattias om en tråd om hans stärkare som vi snickrat låda till senaste tiden.
Vad gäller armfunderingar så kunde spetsiga V'n möjligen fungera, men de är nog relativt svåra att tillverka med bra jämn yta, likaså är nog spåret i en 90gradersprofil inte utan sin egen radie, då får man en lustig övergång från den om än lilla radien till 45gradersbacke vid störningar vilket kanske inte är så trevligt.
Tankarna Ophetic listar i sista inlägget är bra, jag skulle dock vilja göra ett tillägg att #3 Rörlighet upp och ner ute vid pickupen ska kunna ske lätt utan förändringar i nåltryck Att helt eliminera dessa vid avspelning av ojämna skivor är nog svårt, men förändringen bör ske jämt och mycket långsamt, på grund av detta tror jag Bardis idé med stödlager i ovankant går bort. I diskussionerna i den något otydligt länkade tråden tidigare (http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/34126-opus-3-cantus-parallel-tracking-arm.html) förs synpunkter om antal stödpunkter fram, i cantus ursprungsutförande med släta lager blir det rimligtvis 5, där den 5e är nålens kontakt mot skivan (även om den kontakten väl egentligen är 2, nämde esl unipivot tidigare? ;) ). Helst vill man väl likt en pall ha tre, det vore intressant att se bilder på de avfasningar Preben nämner, samt möjligtvis även innerradiemätning på cantusröret, det är ju en lösning som bevisligen fungerar mycket väl, att komma i närheten av den vore mer än gott nog.
Edit2: Ännu vekt på min sida, men nu är i alla fall fundamentet sågat, ska bara sanda lite...
|
Edited by - Fyhr on 2012/09/09 10:40:13 |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 21:21:06
|
Nu har jag gjort en liten men ack så viktig komponent i det hela.
Gick och hämtade min motor i ett skåp och stötte på något annat spännande
Sen behövdes lite metall, koppar hade vart trevligt
Väl i svarven hade kopparn legerats och blivit mässing konstigt nog
Tappen på motorn är konad med den härliga vinkeln 3.094 grader, 10mm diameter i basen, så det var bara att vrida in och köra upp?
Passar galant! Känner inget glapp alls efter myyyycket lirkande fram och tillbaks för att hitta denna 3.094gradersinställning.
Testar anläggningen med lite tusch, inte helt perfekt men mer än dugligt från övre halvan till ca hälften.
Så då är det bara att ge sig på stora talriken och pressa i den svåra bussningen!
Å göra arm... eller köpa?
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/09/13 : 09:25:25
|
Coolt, vilken maskinpark du har tillgång till? Jag tror du kommer vilja hitta ett bättre lager förr eller senare, men detta kommer säkert att bli ett utmärkt experiment!
VH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/13 : 10:36:38
|
För tydlighetens skull, den här bussningen sitter alltså med konfattning på motoraxeln väldigt fast, bussningen i sin tur ska sitta krympt i skivtalriken (som blir akryl, inte stålskivan som bara togs med som ett exempel på roliga saker man kan hitta i skrotlådor). Lagret i sig sitter i botten av motorn, hur det ser ut vetekatten och viss rumble existerar säkerligen.
Jag kommer nog absolut vilja ha ett bättre lager sen, just nu var målbilden dock "bättre än en pro-ject debut eller någon billig rega till mindre pengar" med bisatsen "gör klart och använd" snarare än konstruera och analysera till förbannelse och sedan misslyckas med tillverkning eller stoppa ofärdiga saker i en garderob som jag annars tenderar göra.
Maskinparken är onekligen välfylld, men det är vigt åt forskningsprojekt så endast de "små" maskinerna går att låna ibland, jag är dessutom långt ifrån instrumentmakare .
Arm då, man kanske skulle göra en unipivot ala Altmann ändå.
EDIT:
Saker har gått lite långsamt, mycket fritid har lagts på att felsöka Mattias vid detta laget mytomspunna förstärkare (fortfarande ingen tråd ).
Lite puts har jag dock sysselsatt mig med
Och så har jag rekognoserat
Till sist även svarvat en sida, det var lurigt med ytfinish över den stora delen, i den inre blev det bättre.
|
Edited by - Fyhr on 2012/09/26 07:54:50 |
|
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2012/09/26 : 11:26:46
|
Följer denna tråden med stort intresse. Det är kul att se folk som kan göra saker. Lutar det åt en Rega lösning på armen nu med tanke på rekognoseringen?
# Jon |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/26 : 20:26:27
|
Mja, jag överväger en sådan eller en ortofon som någon form av referens för framtida hemmasnickrade lösningar. Måste fundera igenom dem lite mer bara och det hade vart trevligt att få liv i härket så snart som möjligt. Får se om jag springer på något till bra pris på ebay eller om någon har nåt spännande att sälja här. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2012/09/26 : 23:17:34
|
Bygg lufttangentialarm... billigt bra och enkelt! Skalll let upp en skiss.... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/27 : 19:52:41
|
Luft å sånt, jobbigt värre!
Man skulle haft sig lite sånt här bara: http://appliednanosurfaces.com/technology/ans-triboconditioning/
Plant
Nästan klar, siktar på en sådär lite blästrad-ish yta så ser det inte förjävligt ut när det blir lite repigt. Sen var det den där bussningen som ska krympas i, vad ska man sikta på för passning tro? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/09/27 : 20:33:49
|
H7/m6, drivpassning.
H7/k6, lätt drivpassning kan också funka om Du är rädd för att "plasten" spricker. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/09/30 : 22:40:31
|
Hej Pontus, tackartackar!
Jo verkligen, du får hälsa på någon dag. Löste eller inte, jag kontrollmätte inte ens, H7 brotsch med god kylning och kall centrumbussning.
Idag blev det en fallos
V'n å sånt känns luriga spårkullager likaså, det skulle väl vara nållager men det har jag inga (än..), det här blir också lurigt men det går att testa många olika lager-yt-material, anläggningsdiametrar och inspänningskraft. Regas vinklade lagring likställd PU-vinkeln är en trevlig idé men svår att genomföra bra, många bra armar har tidigare klarat sig utan så det ska nog gå fint för den här prototypen också.
Skräpigt spårkullager från Biltema, kommer säkert låta dåligt, men det blir nåt att börja med hursom. |
Edited by - Fyhr on 2012/10/06 18:48:06 |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 10:58:26
|
|
Edited by - Fyhr on 2012/10/15 10:59:20 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 19:17:34
|
Följer detta med spänning! Snyggt hantverk och inte minst unikt och personligt! Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2012/10/17 : 18:00:56
|
Tackar för de uppmuntrande orden! Förhoppningsvis kan jag göra framsteg med de sista komponenterna och montering inom några veckor.
Får samtidigt be om ursäkt för bildbristen, det verkar ha varit strömavbrott hemmavid och jag kan inte nå maskinen förän imorgon kväll. |
|
|
Topic |
|