HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Audi A4 2005-2007 köpråd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/14 :  11:03:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Funderar på att köpa en Audi, någon som tips och erfarenheter att dela med sig av?
Eventuellt kan det bli en äldre än 2005 också.

Drömmer om bra ljud...

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/08/14 :  11:38:48  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
kolla på audiforum istället typ

nordicaudi samt audi forum.nu så får du massor av info
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/08/14 :  11:52:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jag har en Avant -04 med 2,4L motorn och Multitronic (dvs innan ansiktslyftet men de är ju samma konstruktion).

Vad vill du veta?

1.8T är en deciliter snålare per mil än 2.4 (även 190Hk) och diesel ännu snålare. Sportchassiet är hårt och stötigt därför valde jag bort det. Tyst och skön bil som är rymligare än motsvarande BMW och Volvo V50 om än marginellt. BMW och V50 lite roligare att köra dock.

Jag har haft problem med vibrationer och bromsar men det är löst nu och allt fungerar bra! Om du väljer Multitroniclådan kan den vara dyr att laga men det ska inte vara alltför vanligt att den går sönder enligt Audi (elekronikboxen i min låda gick sönder förra sommaren vilket gick på 18000:-). Efter 2005 är Multitroniclådan uppgraderad!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/14 :  12:34:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Vad vill du veta?


Precis sånna saker som du skrev

Kamremsbyte ska tydligen vara hiskeligt dyrt också.

Sopwith: Jag kollar på de forumen också.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/14 :  12:38:06  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag kör en A6 TDIe 2.0 2009, tyckte A4 var för liten i skuffen,bara 136hk i min men det funkar.
Har aldrig fått den över 0.56 l/mil.
Underbart långfärdslok är det, trots sportchassie som jag inte upplever som speciellt stötigt.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/08/14 :  12:40:13  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
2,4an (i mitt fall en 2002a) har hög oljeförbrukning samt dyra kamremsbyten, så jag skulle skippa den om kamremmen inte är bytt.
1,8T är nog mer ekonomisk, både i drift och service.
Sen är det roligt med Urbo!
Kolla noga så att det inte är glapp i framvagnen, dessa tenderar att äta delar.
Kolla även efter galvsläpp, dvs att lacken bubblar längs lister och kanter pga att fukt har trängt in.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/08/14 :  13:38:34  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kamremsbytet på 2.4 är vid var 12000:e mil o kostar ca 10000:- + hos Audi. 2.4 är en mysmotor som är mer stark än snabb. 1.8T är betydligt roligare trots att den är billigare i drift.

Mey, hur ofta fyller du på olja? Jag fyller på ca 0.5L extra per år förutom servicen.

Wheels, sportchassiet fungerar bättre på A6 är min erfarenhet oxå. Sen har jag ju 16" fälgar för att få ännu mer komfort! :)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/14 :  15:33:42  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
hej hopp!

Passa dig för den notoriskt dåliga 1,8T motorn om du inte gillar att skruva själv eller har en perversion för reservdelspriser.

Detta trots att det är Folkas motor.

Sen tror jag att de har fixat hjulupphängningen på de modeller du nämner. Tidiagre var den , och A6:ans, lite sämre och det är rätt dyrt att byta bussningar i dem om du inte kan göra det själv. Audi själva byter bara delar av upphängningen. Upphängningen är förvisso ett stycke industrielldesign-konst men det gör den inte billigare.

Annars är det en trevlig bil men själv tyckte jag A6 var roligare tills jag tröttnade på att den gick sönder.

Observera då att jag köpte A6:an vid 10000 mil så den var inte helt purfärsk.

Lycka till!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/08/14 15:38:12
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/08/14 :  15:54:35  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
I mitt fall, (inte min bil, men det är jag som är pappa till den) gick det åt ca 6 liter per 1000 mil när den gick med longlife-oljan som Audi föreskriver. Det innebar 18 (japp!) liter som behövde fyllas på mellan servicearna (3000 mil). Efter långa och hårda överläggningar med HSB (Hon Som Bestämmer) gick vi över till "vanlig" olja, och 1500 mils intervaller, då sjönk oljeförbrukningen till ca 2 liter per 1000 mil.
Audis officiella specifikation är upp till 0,6 liter per 100 mil....
Har aldrig varit med om någon annan modern bil som haft en lika generös spec.

Vid ca 15000 mil fick jag byta i princip allt i framvagnen, plus lite till.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/08/14 :  16:06:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mey,
quote:
Det innebar 18 (japp!) liter som behövde fyllas på mellan servicearna (3000 mil).

Det betyder ju att du byter oljan var 1000é mil automatiskt
Kanske därför Audi har så långa serviceintervall
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/14 :  16:18:04  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Att dom drar olja säger dom som vet att det beror på
lågkompressionskolvar .Så det förbränns olja.Går tydligen att byta kolvringar för att minska förbrukningen om den är onormalt stor.Min har dragit en liter på 1500mil.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/14 :  17:32:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Passa dig för den notoriskt dåliga 1,8T motorn om du inte gillar att skruva själv eller har en perversion för reservdelspriser.


Menar du då motorerna i 2005-2007?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:06:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
1,8T kom först i a6:an -00 tror jag. Jag vet inte hur långt efetr den sattes i a4:an. Men det är den, ja.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:18:25  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kom inte 2.0T motorn runt -07? Annars är nog 2.0TDI den driftsäkraste och snålaste kombon.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:27:52  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Pix; Det blir ju nästan som ett kontinuerligt oljebyte, eftersom att den förbränns och ersätts med ny.

Wheels; Tanken har slagit mig, men lusten har inte infunnit sig...
Om jag någon gång måste göra ett topplyft eller liknande på denna, kommer jag byta kolvringarna.

Generellt sett tycker jag att V6:orna i A4 och A6 är mycket otäta, vid ca 15.000 mil börjar de söla olja i alla packningsskarvar och packboxar. I mitt fall både på 2,4 och 2,8. Även den äldre 2,6an och 2,8an lider av detta.

1,8T har jag haft bra tumme med. Enda problemen har varit tändspolar som lägger av (numera åtgärdat av VAG) samt kamdrivningen som lämnade en hel del att önska i sitt första utförande. Även detta är nu åtgärdat, och gamla bilar har fått ombyggnadssatser monterade.

1,8T fanns redan i A6 -98, första årsmodellen på nya karossen.
Har mekat mycket med en sådan. Den har tyvärr mumsat enormt mycket chassidelar trots låga mil.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/15 :  09:04:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vågar man föreslå ett par (i mina ögon) prisvärdare alternativ?

VW Passat
Skoda Octavia


Bra bilar som till stora delar är samma som en Audi

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/15 :  11:19:08  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Vågar man föreslå ett par (i mina ögon) prisvärdare alternativ?

VW Passat
Skoda Octavia

Bra bilar som till stora delar är samma som en Audi


Inte premium bilar i mina ögon.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/08/15 :  11:56:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Octavia är ju en Golf med långa överhäng, så att jämföra den med A4 och A6 blir konstigt. Att den är billigare om man är ute efter ren transport och utrymme för pengarna är väl uppenbart dock. Ljudisoleringen brukar tyvärr inte vara så imponerande. Nuvarande och förra (beroende på hur man räknar) Passaten är väl en lite vettigare jämförelse åtminstone, men det är klart att det inte är någon Auto Union.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/08/15 :  14:01:38  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Passaten är väl en lite vettigare jämförelse åtminstone, men det är klart att det inte är någon Auto Union.

Håller med at Passaten bör finnas med i dina tankar.
Ett alternativ till DKW´n.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:34:35  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
Passa dig för den notoriskt dåliga 1,8T motorn

Jag har en sån fast bra.Bytte kamrem på 18000mil.Bytte tändspolar på 20000mil.Olja går det inte heller.

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2012/08/16 :  07:03:07  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Hade en gång en DKW. Fantastiskt bil körmässigt. Makaniken underbar må jag säga!
Bara ett men.... vid reparationer blev det så hiskeligt dyrt!

Åker enklare bilar idag med långt mindre problem samt mycket mer ekonomiskt.

/Mattias
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2012/08/16 :  07:03:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Min 1,8 t ifrån -98 tuffar och går som bara den, nu har den precis gåt 20000 mil och har aldrig strulat, det enda jag har bytt de 4 åren den varit i min ägo är de vanliga servicedelarna samt en temperatursensor.
Däremot så har det bytts en hel del förslitningsdelar i framvagnen, alla länkarmar, hjullager fram och bak, drivknut i fram, samt bromsar runt om.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2012/08/16 :  09:29:09  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message  Reply
Vi hade en A4 med 1,8T motor en gång i tiden. I vår var det i kombination med Tiptronic-automatlådan. Motorn är mycket trevlig och rolig att köra med men vår förbrukade också en hel del olja. Verkar vara ganska stor skillnad mellan exemplar på den punkten. Oljan får heller aldrig ta slut. När oljevarningslampan tänds så är det ibland redan försent. Motorn är ganska känslig för oljebrist (vår hade redan haft ett kamaxelhaveri innan vi tåg över den), men tar man för vana att kolla oljan varannan gång man tankar så är det ingen fara.
I övrigt är min bild av Audi att det är en av de bilar med högst kvalitetskänsla i som man kan ha vid vardagligt bruk. Jämfört med passat är skillnaden i känsla Stor, trots samma grund bakom plasten och emblemen. Audin känns mer premium helt enkelt. (funktionsmässigt och kvalitetsmässigt är det förmodligen minimal skillnad). Octavia spelar som tidigare nämnt inte i samma liga, framförallt inte ur ljudisoleringssynpunkt.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/16 :  11:16:48  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Passa dig för den notoriskt dåliga 1,8T motorn om du inte gillar att skruva själv eller har en perversion för reservdelspriser.

Du skojar va? Har haft en Passat kombi -98 med 1.8T som gick 32000 mil innan jag sålde av (dessutom med ett tidigt BSR-trim (220hk/375Nm) under ca 27000 av dessa mil). Den motorn krånglade aldrig för mig. Inte ens turbon har behövt bytas.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/16 :  11:20:43  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
I övrigt är min bild av Audi att det är en av de bilar med högst kvalitetskänsla i som man kan ha vid vardagligt bruk. Jämfört med passat är skillnaden i känsla Stor, trots samma grund bakom plasten och emblemen. Audin känns mer premium helt enkelt. (funktionsmässigt och kvalitetsmässigt är det förmodligen minimal skillnad). Octavia spelar som tidigare nämnt inte i samma liga, framförallt inte ur ljudisoleringssynpunkt.


Är väl just så man skall se det när det gäller modeller som bygger på samma grund. framförallt när det gäller känslan.

Audi = Premium
VW = Standard
Skoda = Lågpris
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/16 :  11:46:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Nope, skojar inte. Har inte kört något som behövt mer och ständig handpåläggning.

MEN, och detta är lite skumt för det ska vara precis samma spis, så rapporterades färre fel för Passaterna än för Audi-bilarana med samma motor. Både från VAG själva och det jag härt från privat-ägare. Vet inte varför och har heller inte kommit på någon rimlig förklaring.

Men, för fasiken, är du nöjd så kör hårt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000