Author |
Topic |
|
Percis
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 18:16:05
|
Hej gott folk.
Är ute efter lite tips om vad jag bör göra med en äldre recevier jag nyss tagit över. Marantz 4240 quad. 70 talare.
Den är i mkt fint kosmetiskt skick och alla lampor lyser. Det kommer ljud ur alla kanaler men skrapar redigt i pottar. Kan ju eventuellt finnas annat som bör göras med lödningar och komponenter.
Är det värt att lämna på renovering eller kostar det för mycket ? Undrar även vart i landet man bör vända sig för kompetent hjälp på dessa 70 talare, vill ju att erfarenhet skall finnas ;)
Befinner mig själv i västra götaland.
Mvh & tacksam för svar / Peter
|
Lyssnar på allt som låter bra :-) |
Edited by - Percis on 2012/08/06 22:25:21 |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 19:40:36
|
Den är ju ganska klassisk och intressant. Så nog tycker iaf jag att du skall spara den och lämna in på reparation när du har möjlighet att prioritera det ekonomiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=P-VqL7AyXtU |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 19:50:37
|
Renovera....
Kul med Vintage... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Percis
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 19:54:52
|
Kul klipp, måste varit ett knepigt jobb att få plats med ytterligare elektronik i den proppade fronten :)
Får kolla efter möjliga inlämningsställen, svårt att hitta när man googlar.
Gärna tips på kompetent butik/reperatör. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 20:02:25
|
Om Du inte hittar lämplig serviceinstans och Kungsbacka är tillräckligt nära Din del av Västra Götaland så hör av Dig. Den är värd att renovera, producerad i USA och den generationen Marantz låter bra, ganska snygga också tycker jag. Troligen bör man byta elektrolyter i strömförsörjningen men det handlar om struntpengar, i övrigt så är allt ok om den fungerar, kanske någon potentiometer är bortom räddning, likaså det struntpengar.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Percis
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 22:14:19
|
Skall undersöka om jag kan finna något nära, Är ju en bit till kungsbacka. Bor i Lysekil. Annars får jag nog höra av mig, man färdas ju ändå till gbg imellanåt.
Tacksam för alla svar :)
Smäller lite när man sätter på stänger av, och framför allt volymen som Skrapar kraftigt. Men även vissa andra skrap o dålig kontakt. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2012/08/07 : 07:33:54
|
I Kungälv finns den här firman som troligen kan hjälpa dig. www.vintages.se |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Percis
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2012/08/10 : 21:03:36
|
Fick nu även ta över en LP spelare Thorens 166 MKII. i fint skick.
Så hoppas nu få iordning på Marantzen så man kan köra dem ihop.
Försökt kontakta Vintages.se via mail utan framgång, så får bli ett försök via telefon. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2012/08/11 : 14:51:00
|
Vad man absolut inte ska göra med denna förstärkare är att koppla ihop minussidorna på högtalarutgångarna i 2 kanalläge! Förstärkaren är då nämligen bryggkopplad, varvid sluttrissorna kan paja. Jag har gjort det misstaget när jag skulle mäta upp förstärkaren. Som tur var hittade jag nya trissor, men de var ett helvete att byta. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Percis
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2012/08/11 : 15:35:16
|
Aj aj ibland kan det verkligen gå åt skogen, Kul att du fick möjlighet att fixa den igen iallafall :), Och tack för varningen hehe |
|
|
|
Topic |
|