HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur många volt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/20 :  11:06:56  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
När åskan gick här förra veckan dog ett par nätadaptrar, ingen stor sak. Dessvärre dog även kontrollenheten till golvvärmen, en sån här: http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Golvvaerme-Roth-gulvarme-varianter--Roth-Nova+TM-Kontrollenhet-10-kanaler-212312.html

Innan jag beställer en ny vill jag testa om det bara var nätdelen som gav upp även i den. Jag har tagit bort kortet med nätdelen och tänkte nu koppla in en annan, extern, nätdel som jag har. Från den gamla nätdelen går det två kablar, en röd och en svart, till ett annat kort i kontrollenheten. Det kortet pratar med trådlösa rumstermostater, och så finns det ett antal utgångar till regleringsmotorer för de olika slingorna. Motorerna är på 24 V, så mycket är klart. Nu till mina funderingar:
Kan jag utgå ifrån att den röda kabeln förväntar sig + och den svarta -? Jag gissar att jag steket kortet om + och #8211; blir fel.
Är det troligt att alla komponenter på kortet förväntar sig 24 V eftersom utgångarna till motorerna lämnar 24 V? Eller kan nätdelen lämna något annat än 24 V och så sker det ytterligare transformeringar här och där?
Jag inser att ingen garanterar vad som händer och vad som verkligen kan kopplas in till kortet, men jag är lite sugen på att skicka på 24 V och se om den hoppar igång. Går det så går det.
Tacksam för alla tips som kan minska risken med min operation.

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/20 :  20:39:15  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Efter att ha studerat lite dokumentation blir jag osäker på om vi pratar AC eller DC här. Kontrollenhetens utgångar specas som 24 V DC, men reglermotorerna står på flera ställen som 24 V AC. Nätdelen som jag tänkte ersätta ser ut så här:



Ser någon som är lite kunnig om det är en AC-AC transformator eller AC-DC?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/07/21 :  14:22:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
det där ser ut som en ac/dc-transformator. kolla vad det sitter för komponenter på det, ifall någon är en likriktare

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2012/07/21 :  15:07:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Den svarta platta längst ner till vänster skulle ju kunna vara en likriktare...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/07/21 :  15:21:40  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kolla efter konding på utgången så ser du nog svaret.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/07/21 :  22:31:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Det ser i mina ögon ut som en primärswitchande nätdel.

De stora kodningarna sitter närmast nätspänningsingången till vänster och tar den likriktade nätspäningen. Borde ha en spänningsmärkning på 350 - 400 volt. Därefter så switchas spänningen till högre frekvens så att den kan transformeras ner med transformatorn till höger. Därpå följer likriktning (2 dioder nedanför transformatorn) glättning och spänningsreglering. Titta på de två komponenterna till höger på kylplåytsvinkeln. Det kan vara spänningsregulatorer av typen 78L24 etcetera. Siffran efter L talar om spänningsvärdet. Står det 79Lxx så är det en regulator för negativa spänningar.

Med vänlig hälsning highfive
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/22 :  21:30:10  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Tackar! Jag testade med 24V DC och den verkar funka igen. Får väl ha den under observation en tid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000