HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fantommatning till mätmikrofon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/07/04 :  20:24:18  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Är kass på elektronik men fixar att löda...

Jag mäter med Lsplab 2 med tillhörande mätbox. Gamla mikrofonen är ett hemmabygge med en liten kondensator kapsel som antagligen drivs med 9v batteriet som sitter i mätboxen.

Har skaffat mig en bättre kalibrerad mikrofon nu som kräver 48v fantommatning och denna skulle vara betydligt trevligare att mäta med.

Någon som har ett schema på en enkel batteridriven grunka som fixar fantommatning samt kopplingen från mikrofonens XLR till mätboxens rca?

asto

2011 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:36:01  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Är det något sådant jag behöver tro? Funkar det att seriekoppla 5st 9v batterier isåfall?

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:39:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Du har testat Google?

48 volt phantom power supply schematic testa det

Här kanske
http://www.sg-acoustics.ch/analogue_audio/power_supplies/index.html

http://www.rolls.com/pdf/M_PB223.pdf

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2012/07/05 20:40:47
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2012/07/07 :  18:34:23  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag har Googlat runt lite och hittat diverse olika kopplingar. Men jag är för dålig på elektronik för att kunna avgöra vilken jag skall bygga efter. Jag blir också orolig om jag skulle förstöra micken, den är lite för dyr för det vill även göra det så enkelt som möjligt.

Men schemat ovan, kan någon tyda om denna skulle fungera med 5st seriekopplade 9v batterier. Micken vill ha 48v och 10mA.
Eller måste värdet på vissa motstånd/kondingar ändras?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000