HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lösa fundering på line array
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/03 :  22:36:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Eftersom jag drabbats av platsbrist börjar jag överväga ett bygge av ett par line array. Har precis snickrat ihop en CD-hylla vilken stjäl så mycket golvyta att tom med mina smala horn är lite för breda. Älskade hustrun stod igår och tittade på mina horn (3 par högtalare ovanpå varandra) och hennes min antydde att det var två par för många. Och då har vi inte räknat med de två par bokhyllehögtalare jag har i min "ateljé"....

Jag tror att med små högtalarelement skulle det vara möjligt att bygga en line array (finns det bättre svensk benämning? dipol??) som inte störde alltför mycket. Kanske?? ... inte???

Ett snabbt span ger mig lite idéer. Beat hittade billiga element hos Madisound - http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-3-fullrange/aurasound-ns3-194-16a-3-paper-cone-16-ohm/]Aurasound Nas3-194"[/url] - bara 75 dollares för 50 element.
Andra varianter är:
Tang Band W3-881SI 3
Vifa TC7FD00-04 2-1/2"
och HiVi B3N 3"

Ett försök att söka på forumet efter tips och andra trådar ger (och har alltid gett) felmeddelanden, varför jag kastar ur mig frågan i en som skulle kunna bli lite byggig vad det lider.

Jag bygger alltid på ett skosnöre, varför pengar är en begränsande faktor.

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2012/07/04 :  00:53:54  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message  Reply
Mina linjekällor var de som längst fick stå kvar hemma i föräldrahemmet. Men med sina 18x4" per kanal har ju ändå lika mycket konarea som två stycken 12".

Har planer på att uppdatera lådorna till något stadigare. Eller eventuellt se om man kanske kan få till en bakladdad hornlösning som vars öppning sträcker sig längs hela höjden på lådan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/04 :  06:40:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vilka parametrar är viktiga för elementen?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/07/04 :  09:17:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Som en vanliga (slutna) lådor. Kom ihåg att till dessa 3"are behövs både
basmoduler och diskant... Qts över 0,5 skulle jag ställa mig tveksam
till.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/07/04 :  09:18:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779 ?

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/07/04 :  09:40:39  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Lite inspiration kanske

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=301-980

http://www.parts-express.com/cbt36/

Edited by - DahlbergAudio on 2012/07/04 09:47:35
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/04 :  09:51:57  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Då kontrar jag Petter!

http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-tg9fd1004-p-165-c-168.aspx
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/04 :  10:15:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kom ihåg att till dessa 3"are behövs både
basmoduler och diskant

Jag lyssnade på ett par linearrayer på Legoland här om veckan. Det såg ut att vara 12 st 3 tummare i en smal sluten låda. Från uppskattningsvis 120 - 150 Hz nånstans så spelade dom med klarhet och bra tryck. De lät riktigt trevligt. Min omedelbara tanke var att det är ett sånt hejdlöst slöseri att stoppa 24 små och trevliga bredbandare i en sluten låda. Det finns så många andra lösningar som inte dras med alla de fel en sluten låda har. Visst blir dom större, men jag tror man kan få till nått ganska hyggligt utan att behöva hemfalla åt extra basar eller enorma bakladdade horn. 12 - 24 st 3 tumms element är ändå en ganska stor strålande yta, så värst mycket konamplitud borde det inte bli för att få en trevlig basåtergivning i ett rum.

MLTL/TL eller nått så lågt som en basreflex borde kunna göra livet lite trevligare för en lång linje av bredbandare.

Min personliga favorit skulle bli nått ganska likt en Altec Voice of the TheaterOnken slot-basreflex med mellanbashorn, men hög och smal.

Denna fast mycket smalare och fler element i en linje.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/04 :  12:35:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag känner mig plötsligt väldigt inmålad i ett hörn ... Ett gäng diskanter går ju att kasta in, men basar?! Tänka slippa fler lådor, även om man kan göra basmoduler med 5- eller 6-tummare.
Likaså rusar byggkostnaderna iväg om man beställer element för 200 spänn stycket.

Funderar vidare.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/07/04 :  13:29:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, alltså...det beror ju på hur bra man vill ha det...Varför inte
kopiera Ola-68:as linjekällor rakt av? de är ju beprövade också så
slipper man uppfinna hjulet igen. Alternativt ta någon av de billigare
3"arna men använda de diskanter han använder.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/04 :  16:59:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska nog göra det. För länge sedan stötte jag på folk i Trollhättan som byggt några sådana staplar.
Känner att jag måste läsa på lite också.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/07/04 :  18:29:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har läst men inte förstått mig på linearrayns positiva egenskaper men inte
riktigt förstått, går det att förklara på ett enkelt vis?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/04 :  18:32:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Är det den med Tang Band TGW3-560SE?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/07/04 :  21:35:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här finns matnyttig info för den line-array-intresserade:

http://www.diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/04 :  22:25:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tack!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/07/04 :  23:44:14  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej!

Har 60 st av de Aurasound elementen här. Har inte hunnit få upp dem ur lådan än men de ska bli line array. Min tanke är att prova dem fullrange med Öppen baffel/Ripol-typ bas.

De ser inte riktigt lika bra ut för ögat som några av de andra 3" jag har hemma, exempelvis Sica och Faital, men är annars kvalitetsmässigt ok. Min tanke är också en sluten låda för enkelhets skull.

Om du vill lägga mer pengar tror jag mycket på Faitals nya 3" med Ferritmagnet. Jag ska försöka ha upp dem i en baffel under kommande veckan så jag kan jämföra med de andra tre. PM:a gärna om du är intresserad.

Intressant kan vara att totalpris för Aurasoundelementen hemma och med tullavgifter blev ca 1700 kr till min dörr.

Läs gärna Jim Griffin#180;s avhandling och Roger Russels artiklar - konstruktören till IDS-25.

Om du hinner få ihop något snabbare än mig så dela gärna med dig!

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/07/04 23:47:25
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/07/05 :  08:30:06  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Revintage: Du kan ju kolla lite längre upp på den här sidan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/07/05 :  10:04:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Skönt att någon mer än jag har koll på "the real stuff"!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/05 :  18:52:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Var går gränsen mellan dipol och line array, om det nu finns en gräns. Och hur yttrar sig eventuella skillnader?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:03:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Hej!

Har 60 st av de Aurasound elementen här. Har inte hunnit få upp dem ur lådan än men de ska bli line array. Min tanke är att prova dem fullrange med Öppen baffel/Ripol-typ bas.

Iom att forumet nu länge har varit helt obrukbart att söka i så skulle jag vara oerhört tacksam ifall du kunde peka ut en tråd om din line-array och/eller säga vad dina auraelement har för modellbeteckning.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:04:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jag har läst men inte förstått mig på linearrayns positiva egenskaper men inte
riktigt förstått, går det att förklara på ett enkelt vis?

+1 på den.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:55:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej hopp igen!

Mickel - jag har inte byggt dem än, bara element på prov än så länge. Sen tokbeställde jag 60 st billiga element för att jag inte längre ville vänta på att bygga mitt första array.

Det är dessa - http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-3-fullrange/aurasound-ns3-194-16a-3-paper-cone-16-ohm/

Sommaren blev inte fullt så lugn som jag hoppades på så byggtråd och funderingar kommer vänta till hösten. Däremot tänkte jag få upp de bredbandare jag redan har i en baffel för inspelning och intryck rätt snart, kanske augusti.

Fördelar med linearray som jag förstått det
- manliga
- stora
- tappar hälften så mycket ljudtryck, 3db per meter istället för 6dB i närfältet
- låg distortion vid höga ljudtryck - inte specifikt för linearray förvisso
- litet fotavtryck i relation till ljudtryck per krona
- låg rumsinteraktion pga av linjekälle-effekten
- säkert många fler fördelar

Nu ska jag inte kapa den här tråden mer.

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/07/05 20:57:20
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/05 :  22:07:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kapa på!!!! Sådant här snack ger väldigt mycket!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/05 :  22:10:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har inte köpt några element än.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/08 :  13:06:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu är ju de ovan nämnda elementen klart prisvärda (tror jag), men hur ser det ut i Kina?
Spanar lite på mindre element från Strassacker. Med tanke på att frakten från Madisound går på runt 600 spänn plus kanske ytterligare 400 pengar för tullhantering kan man kanske lägga dessa pengar på "bättre" element, handlade från ÅJropa.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/11 :  22:23:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har inte tänkt klart än. Allvarligt droppar jag Madisounds billiga bredbanadre och spanar in Fountek FE85.
Jag har en liten liten liten tanke att slakta mina små 2-vägare och göra en sub av de två 5-tummarna (TB) och använde 1,25-tummarna (diskanterna) till pelarna.
Tanken föresvävar mig att sälja mina Sonido-horn ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000