Author |
Topic |
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/02 : 00:18:21
|
Hola !
Här kommer lite bilder från tråden som var menad att byggas med Fostex från början, men som rubriken hintar om blev Tangbandare istället. Elementen skulle ha kunnat hämtas ut från posten i fredags men väl på utlämningsplatsen så finns inte grejerna, men den snälla damen lovade att ta reda på vart dom är, hoppas de kommer på plats imorgon !!!!
Hur som helst, hoppas rubriken stämmer med vad jag ska bygga
Kommer bygga efter Johannes ritning och testa hur det låter.
Dax att posta de första bilderna, så här kommer de:
Har sågat och ritat på hur innerväggarna ska hamna. Front och bakstycke i 20 mm MDF
Sågat lite mellanväggar i 12mm MDF, nåt gammalt som blivit över från köksrenoveringen tror jag. Ska testa kexmaskin på dessa burkar tror jag bestämt. Fick den av en kompis som av nån anledning tycker Festool Domi-nånting är bättre.... Fattar inte vad han menar
Lite hål har blivit till i front/bakstycke och mellanväggar.
Sporadiskt hoppslaget, verkar funka. Mer än så blev det inte idag tyvärr... (den observante ser mitt förra DIY-projektet i bakgrunden)
Klockan verkar ha sprungit ifrån mig i vanlig ordning så jag sparar lite på skrivandet idag och går och kramar kudden istället.
Ideer mottages gärna i vanlig ordning ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
Edited by - StefanW on 2012/07/02 13:48:22 |
|
jacozz
Member
51 Posts |
Posted - 2012/07/02 : 11:33:08
|
Ser ju bra ut det där. Coolt med bred baffel istället för alla dessa anorektiska högtalare som tycks moderna för tillfället. Förhoppningsvis kanske du på så sätt slipper baffelstegskompensation. Vi får väl se.
Men du, visst är det väl en bipol du bygger? Eller ska du dipolkoppla elementen?
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/02 : 14:53:53
|
Det ser spännande ut! Kul att det blir av. Hoppas på ett bra resultat, vilket jag såklart tror att du kommer få.
Precis som du säger Jacozz, så är lådorna breda för att minska behovet av baffel-kompensering och för att kunna få lite fylligare ljud ur små elemenet. Små 3 tummare brukar inte vara kända för brutal bas och midbas, så man får jobba lite med dem för att få fram nått vettigt. Bipol (samma strålning från båda sidorna - elementen kopplade lika) ger oxå en större ljudbild. Det skapar ett ljudlandskap som jag själv gillar när det gäller datorhögtalare. Man vill uppleva att man befinner sig inne i ljudbilden och inte ett vardagsrum bort från allt som händer i musik eller spel. Lite fattigmans-surround helt enkelt, men det funkar riktigt bra.
Hoppas på mer framsteg och bilder. Mvh Johannes. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/06 : 17:55:07
|
Har blivit lite småpulande på kvällarna, så nu är lådorna snart klara för limning. Ska införskaffa lite dämpmaterial imorgon.
Borde jag bygga nån form av delningsfilter till dem ?
När jag kopplar ihop dem hur ska jag koppla elementen ? Tacksam för en kladd av nåt slag !!!
Ska försöka lägga upp lite bilder imorgon.
Trevlig helg på er ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 17:00:53
|
Ohoj i regnet !
Bra väder för lite DIY-bygge idag, regn regn regn.
Börjar med lite bilder:
Bafflarna färdiga med försänkningarna för elementen och islagsmuttrar monterat.
Provmontering med 1 element isatt.
Och så lite frågor:
Hur ska jag koppla elementen ? Från anslutningen till + på ena elementet och sen en till kabel från anslutningen till + på element nr 2?
Eller kopplar jag bara från anslutning till + på element nr 1 och sen från + på element 1 till + på element 2 ?
Vill inte gärna koppla fel, så ni får ursäkta de dumma frågorna !!
Tacksam för svar !
Nu ska här limmas i lite dämpmaterial, nära provspelning nu
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 17:38:01
|
Om det är 8 ohms element så kan du alltid paralellkoppla dem till 4 ohm. Då drar du bara en röd kabel från vardera elements +-pol ihop till en kabel, och vardera elements -pol till en kabel. De skall kopplas så att om du kopplar in ett 1,5 volts batteri med + till pluspolen och - till minuspolen så skall båda konerna tryckas ut ur lådan (från varandra).
Hoppas det förklarar.
Kul bygge. Jag är mycket intresserad av hur det kommer att låta. Bara tänk på att bredbandare låter oftast direkt illa de första 30 timmarna eller så, och fortsätter att förbättras under ca 200 timmar av inspelning.
Mvh Johannes. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 18:12:08
|
Tack Circlo !!!!
Jag ska strax testa att koppla som du beskrivit.
Kommer slänga upp lite bilder på dämpningen senare. Du får gärna kasta in dina 2 cent om den senare !
Vad blir skillnaden mellan 4 och 8 ohm. Elementen är 8 ohms.
Tack så länge ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 18:18:35
|
Vad har du för förstärkare som skall driva dessa? Du kan antingen få 4 ohm eller 16 ohm. 4 ohm är lämpligt till transistorförstärkare och 16 ohm mer lämpligt till de flesta rörförstärakare. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 18:46:38
|
Under provkörning blir det en gammal surroundreciever sen blir det en liten klass D, XTZas 800 tror jag den heter, typ 2*15 watt. Är det nån risk att jag skjuter elementen med surrounden ? |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 18:55:41
|
Så här tänkte jag börja med dämpningen:
Vad tror mentor Circlo om det ?
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 20:42:52
|
Ta bort lite från utsidan av innerväggen, dvs det som är efter 180 graders böjen. Det ser lite väl tjockt ut i förhållande till pipans tvärsnitt. Där hade jag strimlad en handduk och limmat in lite frotté istället. Vet inte om det är så viktigt, men det var min första tanke när jag såg bilden. Annars ser det mycket bra ut!
Spännande!!!
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 20:45:48
|
Parallellkoppla du till 4ohm, det blir nog bäst. Särskilt till den lilla D-klass-stärkaren. Dvs koppla ihop båda elementens plus till varandra och båda minus till varandra.
quote: Är det nån risk att jag skjuter elementen med surrounden ?
Nej, inte om du vrider på volymen med lite vett och sans. Börjar det låta illa så sänker du helt enkelt. Man kan helt enkelt säga att när ljudet börjar låta mer illa och dåligt och ansträngt så har du lämnat högtalarens linjära arbetsområde rejält, men har samtidigt lite marginal kvar till skador. Men prova och slå igång stärkaren med volymen på max, då kan du ganska lätt skjuta högtalaren.
Jag har inte så jättekoll på dämpningen, men jag tycker det ser bra ut. För mycket dämpning kan döda lite av spelglädjen, för lite medför en massa övertoner och annat skräp som inte ska låta. Jag har aldrig använt sån där dämpning, jag brukar köra med någon slags fluffig ull (innehållet i syntetiska täcken och vinterjackor, typ).
Jag undrar om du har tillräcklig bredd på baffeln för att kunna skippa baffelstegskompensation? Ska den stå mot vägg, eller fristående? Låter den tunt och anorektiskt i basen är kanske en baffelstegskrets lösningen. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 20:51:09
|
Kommer du ha möjlighet att laborera med dipol-koppling sen, och lite annat filterlabbande för var element för sig?
Det kan ju nämligen vara lite spännande att t.ex. prova koppla dom som dipol istället (byta + och - -anslutningen på ett element) och/eller dämpa det bakre elementet och/eller skära något av dom lite i frekvens. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 21:26:23
|
quote: Jag undrar om du har tillräcklig bredd på baffeln för att kunna skippa baffelstegskompensation?
Jag har inte örnkoll på detta men jag tror att en av vinsterna med att bygga bipol är att behovet av baffelstegskompensation försvinner.
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=66471
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 21:58:09
|
quote: Jag har inte örnkoll på detta men jag tror att en av vinsterna med att bygga bipol är att behovet av baffelstegskompensation försvinner.
Så kan det definitivt vara. Tryckvågen från det bakre elementet har exakt samma tryck och fas, vilket borde skapa en oändlig baffel, akustiskt sett.
Men denna akustiska baffel kommer hamna mitt på sidostycket, vilket kan påverka det hela lite. Då är det bra StefanW's högtalare är ganska "tunna". |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 22:49:33
|
Tanken med dessa är just att man skall få tillräckligt med baffelstöd, dels pga de breda bafflarna, dels genom att portarna mynnar ut på sidorna längst ned vid botten. Man får ett bra stöd genom att ställa dessa på ett bord ca 30 cm från bakomvarande vägg. Man får oxå ett större ljudfält som är lite surround-aktigt. Nu är 3-tummare just bara 3-tummare, så man kan inte förvänta sig "4 st Beyma 12P80Nd i korta midbashorn" från dem.
Mvh Johannes. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 22:58:49
|
Lyssnar på nr 1 nu medans jag kopplar ihop nr 2. Det låter helt ok. Basen saknas lite men hoppas den växer på sig efter en tids spelning. mycket ljud för att vara 2 så små element. Å kul är det, ej att förglömma ! Återkommer med bilder när jag landar vid datorn ! Tack för all hjälp, mer tankar å frågor blir det nog om detta diy-vänliga väder håller i sig. |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 13:16:20
|
Jaha, ny dag, nya bilder.
Bild på hur dämpningen blev (fastskjutet med häftpisol för att enkelt kunna göras om), visar det exotiska kablaget (lampsladd 2x0,75) samt ihoppkoppling med "ubåt".
Tror ni det finns nån vinning i att byta till en grövre mer exotisk kabel ?
Ingen viktig bild, men hur som haver så står den och spelar nu.
Plockade även ihop nr 2 igår kväll, testade att spela den helt utan dämpning, vilket gjorde att den gav mindre bas och mer burkljud.
Nu har ju burkarna bara spelat ett par timmar, men det vore nog trevligt om de kunde ge lite mer bas än vad de gör just nu, Ideér någon ?
Tar tacksamt emot förslag på diverse tweaks och varianter att testa och labba med, har ingen panik att slå ihop lådorna. Vädret verkar ju vara DIY-vänligt resten av veckan
Nån som har nåt tips på annan lådtyp så tas tips tacksamt emot ! Lite sugen på att testa att göra en lite mer "designad" låda också.
Nu är det dags att gå ut i verkstan och lyssna på lite musik.
(För er som undrar varför jag har en ugn i garaget så görs där DIY-snus). |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 21:20:38
|
quote: testade att spela den helt utan dämpning, vilket gjorde att den gav mindre bas och mer burkljud.
Måste bara fråga hur täta dom är när du provspelar? Det är väldigt viktigt att de är helt fria från läckage. Mindre dämpning borde göra att basen inte blir lika djup men högre nivå istället. Burk och mindre bas får mig att tro att lådan inte är helt tät.
quote: Nån som har nåt tips på annan lådtyp så tas tips tacksamt emot !
Vet inte vilka krav du har, men vill du har mer tryck i basen ur ett par små 3-tummare så är nog stora bakladdade horn ända vägen att gå. Det är betydligt enklare att stoppa bredbandarna i små slutna lådor och kompletera med en separat bas.
Börja med att ge dem åtmindstånde ca 50 timmar på en ok volym med bastung musik. Yello och Infected funkar utmärkt. Sedan kan du bättre avgöra vad dom kan och inte kan. Förvänta dig inte allt för mycket ur ett par små bredbandare bara. Det finns en anledning till att man sällan ser 3 tums TangBandare i ljudsystemet när Metallica spelar på Ullevi.
En bunt B&C 21SW152 i tappade horn borde kunna ge dig en aning mer bas.
Mvh Johannes. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 22:44:27
|
Fina bilder!
jag är lite av kabelagnostiker. I alla fall relativt sett hur mycket själva högtalarkonstruktionen påverkar återgivningen. Jag tror (men vet inte) att kabelbyte inte är hörbart i det här fallet om du inte kraftfullt feldimensionerat dem från början (hög resistens).
Jag har liknande element hemma. De händer en del med ljudbilden under inspelning av dem och det blir subjektivt mer bas. Det kan vara så också att inspelningen handlar om att vänja sig själv vid ljudet också men det är en annan diskussion.
Tretummare kan spela bastoner men inte med kraft och attack. De flyttar väldigt lite luft men på lägre volymer i mindre rum tycker jag de kan ha har ett riktigt behagligt ljud. Själv tycker jag det är coolt att man kan få bas ur en tretummare överhuvud taget. I och med sitt korta x-max blir det snabbt en hel del distorsion när man ökar volymen. Det är dock inget man ska fästa vikt vid i det här fallet. Jag tror du kommer få en mycket kul och välspelande högtalare för en billig peng. Jag gillar TBs tretummare och lyssnar mycket på mina.
Följ Circlos råd och se om de inte kryper ner lite i frekvens så småningom.
Kul projekt det här!
/mvhff |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 22:58:27
|
Ta bort allt dämpmatrial från botten av pipan. Du vill etablera en pipresonans i pipans längdriktning, och med dämpmatrial så kommer den att dämpas ned en del. Ha mest dämpning runt elementen och lite på några väl valda delar. Räkna med att du får justera det allt efter att de blir mer inspelade.
Detta skulle jag börja med.
Mvh Johannes. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 23:18:39
|
Circlo: Jag har lite svårt med perspektivet, är det en femkrona du lagt i en sextummare?
/mvhff |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/10 : 07:40:37
|
Godmorgon !
Ny dag nya möjligheter.
Burkarna har nu stått och lirat i typ 30 timmar i garaget, ska strax ut och testa med lite mindre dämpmaterial och mer tvingar, tror dock att de är rätt täta.
Har vi nån vinning av att lägga en gummipackning bakom elementet ?
När jag skriver mer bas så är det absolut inget krav, men jag gillar att testa och labba, byggandet och pillandet är ju halva nöjet. Är inte nödvändigt att dom måste spela bas med mer tryck, men att få dom att spela djupare bas på låg volym vore kul.
Lite jämnförelse, har kopplat in "avloppsrören" med cervin-element som speaker B på stärkaren och Tangbandarna har bra mycket trevligare ljud, klart mer detalj. Inte mycket att jämnföra med men alltid nåt.
Har suttit och kollat på element till en eventuell sub hos Europe audio. De har små basar under kategorien subwoofer som ser roliga ut, tänker närmast på 4 & 5" som finns där frånTangband.
Tydligen gillar jag små element
Nähä, dags att gå ut och plocka ur lite dämpning. Bilder kommer under dagen.
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/07/10 : 08:31:01
|
God morgon, min erfarenhe av TABAQ (MLTL med TB W3-871) är att de är mycket känsliga för läckage. När jag inte fått tätning mellan element och låda 100% tät har basen uteblivit med besked. Jag tror inte ganska tät duger utan du måste få den helt tät, vattentät eller gastät. För att lådan som sådan ska bli tillräckligt tät behöver du antingen limma ihop den eller ha någon löstagbar panel tätad med typ fönsterlist.
Jag använder ofta just tätningslist till fönster mellan element och låda mm. I det här fallet är dock radien på elementet så liten att det kan bli svårt att böja tätningslisten på ett bra sätt varför en mjuk, lite tjockare gummipackning tillklippt av lämpligt material kanske kan fungera bättre. något i stil med detta kanske?
/mvhff
edit: stavfel |
Edited by - FForsman on 2012/07/10 08:32:24 |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/10 : 08:59:45
|
Kaffepaus, tror jag ska testa dipolkoppla ena burken och se hur det låter ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/07/10 : 09:02:43
|
Det är rätt bra drag i midbasen, drar man igång nån discodänga så får får man det man behöver så täta verkar de vara. Nähä dipol var det ja. |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Topic |
|