Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/06/28 : 18:03:45
|
Tror schemat är en skiss, spänningarna stämmer inte med angivna komponentvärden t.ex. Men iom att bara nedre slutröret har förstärkning ska det ha mindre insignal än det övre.
Last är ju fel ord, jag menar full utstyrning i en normal last. Ursäkta. T8 låg på +2 volt DC offset vid fullt flås om jag minns rätt, eller om det var 0,2. Den gick åt plushållet i alla fall och svängde omedelbart in till noll när signalen upphörde. Utan signal låg det still vid 0, +/-10mV. Där var ena biasspänningen fixerad och andra variabel med en pot för att nolla spänningen över utgången. Ljudet var för övrigt utmärkt även i T8. Den var väldigt konservativ med ECC83 och ECC82 på ingången. Har du schemat på den? PMa annars din mail så kan du få. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/06/28 : 18:31:02
|
Sluta med teorin nu och börja bygg. Somliga är otåliga .... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/06/28 : 20:13:44
|
Du har rätt! Alldeles för mycket tjat och inget byggande. Överlåter åt Ryssen att bygga OTL och själv fortsätter jag med växthuset. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/06/29 : 08:31:12
|
Yo Magnus!
OBS! På skoj med lite allvar bakom:
Aha, du tycker att man ska gå efter devisen: Friskt vågat hälften brunnet!
Men brukar man inte börja med konstruktionen? Tror att de gör så när de bygger hus, bilar och kärnkraftverk.
Men så icke i rördiy. Det är väl antagligen därför det finns så mycket mediokert.
Så stilla dig lite, Ryssen ska ju bygga först "till vintern så".
Bernt,
quote: Men iom att bara nedre slutröret har förstärkning ska det ha mindre insignal än det övre.
För de flesta topologier stämmer detta men inte för "Inverted Futterman". Här fungerar faktiskt båda slutrören som katodföljare, som följaktligen ska ha samma storleksordning på insignalen om jag förstått allt rätt. Det övre röret matas ju vid den gröna klammern.
Tack för klargörandet om offset. Ska titta närmare på detta. Det jag hittills omnämnt är DC-offset utan signal men med last. Offseten blir för denna topologi: Uoffset=Iqconcertina*Rload=7,3mA*8ohm.
Själv återgår jag så mycket och ofta jag kan(och hustrun tillåter) till min Vespa-renovering! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/06/29 12:35:01 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2012/06/29 : 10:32:05
|
quote: Somliga är otåliga ....
Lugn,lugn måste spara ihop till de delar jag inte har,och det tar ju ett tag.. har ett par projekt före oxå. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/06/29 : 12:47:57
|
Ett par ...??? ... bara???!!!! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/06/30 : 11:55:12
|
Bernt, Har nu tittat på ett antal lösningar med flytande matning. Allt jag testat, även TVR, verkar tappa centeringen kring jord vid höga nivåer/klippning. När det gäller flytande spänning typ Inverted Futterman kanske man inte ska jämställa detta med "vanlig" DC. Det ser naturligtvis inte vackert ut med osymmetrisk klippning. Vad säger dina erfarenheter? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/06/30 : 17:29:57
|
Mina erfarenheter säger symmetrisk klippning. Inga problem med det över huvud taget. Mina OTLer har iofs mittapp på trafon till +/- matningen vilket gör det lättare men jag vet att Tubetvrs steg har symmetrisk klippning också. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/06/30 : 18:18:13
|
Testen, som inte tillför mycket om hur konstruktionen egentligen ser ut, har jag redan läst och TVR-steget klipper otvvelaktigt osymmetriskt med de komponentvären som anges. Du bekräftade iofs att schemat kanske inte hade med verkligheten att göra. Det må vara att du byggt något med den topologin men med dubbelmatning som du säger och att detta klipper symmetriskt. Går över till sådan matning.
EDIT: Komponentvärdena totalt off, lite närmare en lösning........
EDIT2: Tar en paus från denna tråd. |
Edited by - reVintage on 2012/06/30 23:10:27 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/07/01 : 16:18:18
|
Jag har länge funderat på att använda en interstagetrafo med två separata sekundärlindningar för att driva slutrören i en OTL. Jordar man sekundärerna på rätt ställen bör båda rörbankerna drivas symmetriskt. Problemet kan väl vara att få återkopplingen att fungera
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/14 : 12:39:28
|
Har till sist fått fram en topolgi som ger långt lägre Zut och dist med 7-8dB lägre motkoppling än de övriga som visats här av TVR och Bernt. Har ej sett denna lösning någonstans tidigare. Tre trioder, Paraphase PI och fritt från katodföljare. Återkommer med principschema när jag finjusterat. |
Edited by - reVintage on 2012/07/14 13:59:13 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2012/07/14 : 12:54:42
|
Spännande! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/18 : 15:14:08
|
OT: Hittade denna idé som Fuling låg bakom och vi lekte med 2008. Notera att steget bara är motkopplat ca 15dB runt slutrör och driver och att ingångsteget är fritt från motkoppling.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/23 : 17:56:49
|
Bifogar det koncept som jag jobbar på. Motkopplingen över två steg istf tre. Detta för att bl.a. slippa stabilitetsproblem. Ingångssteget omotkopplat. Med EL519(enhanced-triod) blir det ännu trevligare.
|
Edited by - reVintage on 2012/07/23 17:58:15 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/23 : 20:36:34
|
Så här ser den mest lovande lösningen ut. Då man kör den med lägre Ua kan man ställa upp tomgångsströmmen. Detta innebär att den går i Klass-A betydligt högre. Jag tror att EL519 oavsett triod- eller enhanced-kopplad är mycket mer linjär än både 6C33C och 6080. Därtill verkar den ha högre förstärkningsfaktor. Put i 8ohm bör hamna på 20W.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2012/07/24 : 11:11:17
|
quote: Bifogar det koncept som jag jobbar på.
Går det/kommer du otimera mera? |
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/24 : 12:14:12
|
quote: Går det/kommer du otimera mera?
Säkerligen, detta ska bara tolkas som en skiss! Se Bernt/Morgans T6-driversteg som verkar vara gjort enl. liknande koncept.
Det omotkopplade ingångssteget står för 10-20ggr spänningsförstärkning och måste kunna lämna över 20V med låg distortion. 6SN7 är ett alternativ.
Utgångssteget motkopplas till ca 0db förstärkning för att erhålla tillräckligt låg Zut och distortion.
Det är aldrig bra att motkoppla över många steg. Ju färre desto bättre med tanke på stabiliteten.
|
Edited by - reVintage on 2012/07/24 12:31:17 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/07/25 : 09:20:53
|
quote: Se Bernt/Morgans T6-driversteg som verkar vara gjort enl. liknande koncept.
Ja, http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/OTLbilder/NewTL%20Bernt%201.gif var den som lät bäst i slutändan i mitt tycke. Detta hade mer kropp i ljudet, de andra stegen lät betydligt slankare. Idén var just att ha ett icke motkopplat ingångssteg plus att jag ville ha 6C45 på ingången efter att ha hört LennArts fantastiska alster med det röret. En till skillnad fanns och det var att utgångsrören gick i enhanced triod medan vanlig triodkoppling på de andra stegen. Egentligen tycker jag att OTL-stegen blev för komplicerade, man kan få i stort sett samma ljud mycket enklare om man inte är knusslig med transformatorer. För trafarna måste verkligen vara svinbra för att matcha den transparensen. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/07/25 09:22:22 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/07/25 : 15:44:51
|
Bernt, Enhanced triod EL519 lirar bättre än triod(EL519T/6080/6C33C) i simuleringar. Så det verkar som om verkligheten och dessa samman faller. Och att ha motkoppling över färre steg verkar också ha en gynnsam inverkan på återgivningen IRL. |
Edited by - reVintage on 2012/07/25 16:33:54 |
|
|
Topic |
|