HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 QUEEN
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/06/14 :  22:07:16  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Jag har 2 st exemplar av Queens första platta men med olika omslag. Skivorna är släppta på EMI respektive Elektra. Någon som vet varför omslagen är olika?

Vänligen / Torbjörn

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/15 :  01:32:48  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Det är UK/Europa (EMI) resp US-utgåva (Elektra). Inte helt ovanligt med olika omslag och ibland även olika låtlistor på UK/US.

Edited by - tomano58 on 2012/06/15 01:33:43
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/06/15 :  10:37:21  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Tack för svaret. Jag letade på nätet efter information men hittade inget som gav svar. Då är det som du skriver, omslaget kan se annorlunda ut på ett annat skivbolag. Kul att se din vinylsamling. Mycket 70-tal, det gäller att vårda kulturarvet. Jag har samma intresse och har ungefär 1200 vinylare uteslutande från 70 tals rocken. Mycket som man köpte på den tiden i skivaffärerna är svåra att hitta idag i bra kvalitet. Jag har fortfarande ospelade skivor från den tiden. Man köpte och satte in i hyllan för att spela vid ett senare tillfälle. Sen blev det aldrig av, varför vet jag inte.

MVH / Torbjörn
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/15 :  12:46:46  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Hej, det mesta i min samling är inköpt de senaste 2 åren. Hade ca 200 LP kvar sedan ungdomstiden. Mitt "misstag" var att jag bandade det mesta i stället för att köpa skivor. Ter sig idag som ganska korkat men då tyckte jag det var perfekt med att få plats med 2 LP på ett band och gott om kompisar som köpte skivor att låna. Banden är dessutom sen länge bortskänkta. Så kulturarvet i mitt fall är under återuppbyggnad . 70-talet är definitivt favoritperioden.

Här ser du lite varianter på Queens omslag.

Mvh /Tomas

Edited by - tomano58 on 2012/06/15 12:47:06
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/06/16 :  22:18:28  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Tack för informationen om queen omslagen, ingen raritet där.

Scorpions släppte en platta 1976 som heter " virgin killer " som jag rusade iväg och köpte direkt eftersom det var uppenbart att omslaget skulle dras in. Tror att det blev så och det är kanske en raritet, har inte kollat. Jag gjorde en otrolig tavla i slutet av 80-talet. Under 70-talets discoera samlade jag på mig en massa maxisinglar cirka 200 st. Det var bara hitlåtar som spelades ute på den tiden. Brist på plats gjorde att allt kastades och det smärtar än idag. Tänk vilken skatt från den tiden.

MVH / TN
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000