Inga vettiga förslag än, men måste fråga om Qt verkligen är 0,9? Det är ett högt Qts. Jag skulle tro att en BIB borde kunna funka, trots det höga Q-värdet. Just BIBar verkar av nån anledning vara förlåtande mot avvikande element, och då speciellt högre Q.
Rakt horn, S1=2000, S2 = 4000, exp, L12=300cm, Vrc = 220 liter, ingen frontkammare. Visserligen 4 m3, men det blir rakt och får plats på släpet. Börjar dyka vid 35 Hz men det kommer räcka gott.
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
quote:men måste fråga om Qt verkligen är 0,9? Det är ett högt Qts
Det kan vara så att mitt ljudkort felar med att mäta Qes då det säkerligen är för låg dämpfaktor... en bättre mättrigg skall byggas men det hinns nog inte innan detta projekt är klart så man kanske ska lita på tillverkarens uppgifter ?
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Om tillverkarens uppgifter är de som vi snackade om på fb så kan du nog lika gärna kasta tärning och simulera efter det. Jag blir genuint orolig här, ägna en hel helg åt att bygga ett jättehorn som ska dimensioneras efter element som skriker "Hatthyllan i raggarvolvo" och vars uppmätta parametrar skiljer sig från de angivna med en faktor 4. Du har bättre element hemma.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Om det är hos Billebro som du köpt 21" elementet hos så kolla deras omdömmen på prisjakt, en bit ner är det en kille som tar uppjust problematiken om att paramterarna som tillverkaren anger inte alls stämmer med verkligheten. Detta gör det i princip omöjligt att designa en vettig låda.
Absolut.. Men det verkar som att 1x21" funkar till samma låda som 2x18" så då finns det ju lite möjligheter.. Ska även kolla med 2241 hur det verkar. Har även en Beyma 12P1000, dock har jag ju andra lustiga planer för det elementet.. Skulle även gå att använda dubbla 15"..
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Idag börjar det på allvar efter en del fundernde över hur vi bäst kan utnyttja det gamla villagolvet Rune fått i present. Det blev ett horn som är ca 236 cm långt och 40000 cm2 i munnen. Då har vi det största möjliga hornet med det material vi har tillgodo.
Men först...Fuling och grillen
Material, 22 mm byggplywood
Mäta ut bredden till sågningen...
Sågat
Limma ihop med en mittremsa.
Se nu till att diagonalerna blir lika!
Och så bär vi in sidorna i verkstaden...
Sågad eller hängd???
Bygget fortsätter...
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...