Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 22:22:57
|
Oklart, jag hann aldrig få grepp om pingsten och nu är det nationaldag. Vad ska de hitta på härnäst?
/vän av ordning och mångårig skattebetalare. |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 22:43:21
|
Firar genom att fly landet. (iofs bara genom att köra över en liten bro till grannlandet med röda korvar och go dryck) |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 23:04:29
|
Känns inte som nån "äkta" nationaldag för mig. Den känslan kan jag möjligen få på midsommarafton. Om jag skall fira så vill jag fira det som en hyllning till att vi vill vara ett öppet och mångkulturellt samhälle. Inte nåt krystat viftande med flaggor eller nationalsångssjungande för min del iallafall. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 23:39:22
|
quote: Om jag skall fira så vill jag fira det som en hyllning till att vi vill vara ett öppet och mångkulturellt samhälle.
+1
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7911 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 23:50:43
|
Jag är inte mycket för att fira saker som står i kalendern men när en polare frågade om jag och bandet kunde tänka oss att täcka en lucka på en halvtimme i schemat på en liten gratisfestival så tackade vi ja, i utbyte mot en hamburgare och en läsk per bandmedlem. Efteråt blir det antingen att jobba några timmar övertid på natten eller sitta hemma och löda på ett bygge, beroende på om Elfa gjort sig omaket att leverera min beställning. Festligare än så blir det inte |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 07:30:09
|
Typiskt gnälliga svenskar om ni inte vill fira vår Nationaldag så är det väl bara att stanna inne. utan att gnälla, ni kan väl inte ens Nationalsången. Gnällspikar |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 08:58:32
|
Inget gnäll här inte! Idag skall svenskheten framhävas ordentligt.
Jag ska klä ut mig till Pippi Långstrump och göra det osäkert att vistas i min hembygd. Klädvalet blir fiollåda, knätofsar och näbbskor.
Sen kanske det blir en tur ut på havet,
En dyktur
En jakttur
Högtalarbygge
Lite relax
Ett bad
Därefter musiklyssning
Sen kommer nog John Blund.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 08:59:33
|
Den svenska nationalsången nämner ju faktiskt inte Sverige som land, utan Norden, dvs grannländerna inkluderade. Vers 4 som nämner Sverige, är tillagd på 1900-talet, och räknas därför inte tillhöra originalet. Intressant nog nämner den Polska nationalsången Sverige, och är därmed ensam i sitt slag. |
- |
|
|
Revoxarn
806 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 09:19:15
|
Tack Bernt. En stor portion humor passar alldeles utmärkt en dag som denna. |
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 09:21:17
|
Nationaldagen ska såklart firas! Först med ett pass på gymmet(råkar iofs bara infalla på nationaldagen) och sedan med god mat osv med fästmön.
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 09:51:31
|
Revoxarn - är det typiskt svenskt att gnälla på de som gnäller också? Det är väl bara att gå ut och fira och sjunga nationalsången Var och en gör väl som man själv vill, sådär lite typiskt lagom
Själv tror jag inte det handlar om att vara gnällspik eller inte utan ett sätt att förhålla sig till hur/om man firar nationaldagen.
Själv så är jag en typisk midsommarfirare och tycker att det är svensk tradition och firar därefter. Det här med den 6:e juni (nationaldagen) har jag aldrig tagit till mig och därför så firar jag inget speciellt heller. Men skulle det i framtiden visa sig att det blir denna dag som ska firas så får jag ändra på mina invanda traditioner och fira tillsammans med alla er som har tagit till er nationaldagen som den dag då vi svenskar ska fira, om man nu vill fira förstås?
Ha en trevlig nationaldag oavsett om ni firar eller inte
Och du Revoxarn - bli inte arg på mig, jag bara reflekterade med glimten i ögat
PS Roliga bilder Bernt DS
Edit: Text från PS till DS |
Edited by - byZan on 2012/06/06 09:52:32 |
|
|
Revoxarn
806 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 09:55:53
|
Jag är inte arg, jag tyckte att du hade ett alldeles utmärkt svar. Ha en bra dag alla forummedlemmar oavsett om ni firar eller inte. |
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 10:00:10
|
quote: Jag är inte arg, jag tyckte att du hade ett alldeles utmärkt svar.
TACK
Jag tror vi är lika du och jag, av kött och blod och med glimten i ögat
Ha en bra dag själv och glöm inte att sjunga upp dig innan du tar i för kung och fosterland, trasiga stämband är inte att leka med |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 10:12:42
|
Vi är alldeles för dåliga på att hylla vårt land, mer stolthet och nationalism och mindre rasism hade gjort detta landet gott, LEVE SVERIGE !!! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 11:34:40
|
Jag har allt mer "nationalromantisk" (i brist på bättre ord) med åldern, bara tänk hur jäkla vackert det är här, och hur fritt vi kan njuta av det, röda stugor i rapsfälten, världens vackraste kvinnor, skärgårdar med vita segel och glittrande vatten, blomsterkransar i håret, brännvin, snötyngda stugor med tända ljus i juletid...
Allt detta samtidigt som vi håller oss med världens mest avancerade teknik, scandinavisk design och fantastiska grannländer med vilka vi delar historia och släktskap i ett av världens mest stabila och välmående regioner, skandinavien.
Med en befolkningsmängd som ett par större städer i exempelvis sydtyskland har vi lyckats väldigt bra med rätt mycket, så nog har vi rätt mkt att fira, Sverige är ett fantastiskt land, önskar jag hade sett mer av det bara, något jag får bättra mig på. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2012/06/06 11:36:36 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 12:07:56
|
sladdbarn martinsson. HipHip Hurra Hurra Hurra Hurra
Alf Robertsson Mitt Land. http://open.spotify.com/track/40Av3z6jsGRJJZmashtCos
Mitt land
Jag är en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon.
Jag är en kyrkbåt vid Siljans strand.
Jag är figuren Rosenbom i flottans Karlskrona.
Jag är Bohusläns karga stenar och sand.
Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten.
Jag är busstationen på torget i Söderhamn.
Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten.
Jag är alla blommorna i Roslagens famn.
Jag är Vingas salta, friska västvind.
Jag är Hälsinglands trollska susande skogar.
Jag är sommarhagens svängande trädgren.
Jag är bordet på en gammal söderkrog.
Jag är Djurgården och Brynäs på Hovet.
Jag är Thore Skogman i Malmö Folkets Park.
Jag är en badande unge på sommarlovet.
Jag är Smålands skogbevuxna mark.
Jag är eftermiddan#180;s Aftonblad och Expressen och kvällens Aktuellt i TV 1.
Jag är den väldiga pung på NK-stressen.
Jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin kan bli.
Jag är midsommarstången på den gröna ängen.
Jag är adventsstjärnans blekröda ljus.
Jag är Lucian med kronan och kaffe på sängen.
Jag är lördagskvällsdansen i Åmåls Folkets Hus.
Jag är midnattssolens mäktiga sken.
Jag är ett paket ifrån Ellos i Borås.
Jag är violen från bokhandeln i Flen.
Jag är stämpeluret hos Asea i Västerås.
Jag är Povel Ramel och jag är Evert Taube.
Jag är Pettersson Berger i treans kanal.
Jag är kostym från Kapp Ahl i en garderob.
Jag är Karl XVl Gustaf i Vita Havets sal. _____________
Jag älskar Mitt Land och människorna som bor där,
även om jag naturligtvis ifrågasätter ett och annat
av sådant som händer omkring mig.
Men kärleken och känslan, för det land där jag är född och lever,
den kan ingen ta ifrån mig.
De milsvida skogarna och alla älvarna och sjöarna
och människorna....är en del av mig.
Och människorna som bor här.... Dom tror jag på
i en värld som inte riktigt vet vad den vill.
Men jag är glad över att jag får leva och att jag får bo
i Sverige
Mvh Anders.S |
Edited by - govinda on 2012/06/06 12:15:05 |
|
|
Revoxarn
806 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 12:26:33
|
Anders S Den var bra och till byZan visst skall jag sjunga upp mig, jag är 2:a Bas i en manskör och vi har ett par framträdanden i dag. |
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 12:50:42
|
Jag skall strax åka hem till en kamrat för att skruva ihop en svensk cykel där ramen är tillverkad i Taiwan andra delar Japan samt några från Kina, det är svenskt så det förslår .
Jag håller med byZan att midsommar har en speciell känsla som jag också har svårt för att finna idag men det beror säkert på traditionen, förmodligen blir även denna dag även så för kommande generationer.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 14:06:32
|
Lillgrabben har kollat på ångbåt och viftat med svenska flaggan. Jag håller på att installera om lill-datorn och simma Voice Of the Theater liknande lådor till mina baselement.
Det blir tårta med jordgubbar på, och kanske lite grillning senare. Det är trevligt med nationaldag. Man skall vara stolt över att vara svensk. Som Martinsson påpekar, så är det på många sätt ett bra land.
Mvh Johannes.
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
|
Topic |
|