HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 U66 - Bildtråd - HiFi-Arkeologi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/05/30 :  23:18:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Sommarledigt! Vad passar då bättre än att fylla på tråden med nya bilder....

U66s första produkt som lanserades tidigt 70-tal.
U66 TEXAN


Symmetrisk spänningsmatning, ringkärnetrafo, komplementärt slutsteg och mönsterkort i glasfiberlaminat.
Såldes som hel och halv byggsats eller helt färdigbyggd.
En del av det svenska HiFi-folkhemmet.

Min apparat som jag köpt på annons för flera år sedan och har haft på lager, körde jag igång nu ikväll. Byte av 1 säkring och lite Oszillin T6, i potentiometrarna, var allt som behövdes för att väcka den till liv. Radion tar in stationer bra och TEXAN spred lite 70-talsvälljud i vårat kök.

Med nostalgiska hälsningar highfive

//Fortsättning följer....


Fronten

Baksidan

Insidan

Edited by - highfive on 2021/11/23 12:20:38

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/05/31 :  07:05:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Roligt, jag ser fram mot flera spännande apparater

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/04 :  21:53:36  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Har kommit över tidskriften Stereo HiFi nr 10 och tagit en bild av första sidan i artikeln. Här visas hur en byggsats såg ut vid uppackning. -Ordning och reda!




Ett särtryck från samma artikel i Tidskriften Stereo HiFi nr 10, 1974, inscannat från U66 programkatalog från 1978.
Testbygge, mätningar och lyssningsintryck från HiFi-ns barndom.





Edited by - highfive on 2020/07/08 11:27:01
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/04 :  22:02:13  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Tunerdelen är uppbyggd med färdigtrimmade moduler från Mullard: LP 1185 och LP 1186.
Stereodekodern, sitter på ett litet subkort kallat LP 1400.



Effektsteget är uppbyggt med en operationsförstärkare och ett fåtal transistorer. Symmetrisk matningsspänning.
Med trimpotentiometern ställs tomgångströmmen.


Edited by - highfive on 2020/07/08 11:39:59
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/05 :  21:27:48  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

1975 lanserade U66 sin andra produkt.
U66 Bassdriver



Under locket

Fronten

Baksidan

Edited by - highfive on 2020/07/08 07:23:12
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/06/07 :  13:20:23  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply







Finns i Stockholm, fås mot avhämtning och en flaska sydafrikanskt rödvin, skicka mig ett pm.

Säljs i befintligt skick, har samlat damm i många år utan att kopplas in (med stora transmissionshögtalare har jag inte varit motiverad att bygga subwoofers)
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/07 :  22:26:20  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Tack för bildbidraget!

Tack DrBoar för att en U66 Bassdriver nu hittat tillbaka till Götet!
Den skall få samsas med TEXAN i en Retroanläggning, så småningom :-)


Edited by - highfive on 2012/06/25 22:04:54
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/07 :  22:35:21  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Entusiaster!

Nummer 3! U66 Electronic Crossover

Lanserades 1976






Första versionen i "skoskrapelådan"



Andra versionen i den modernare lådan och omdöpt till Electronic Crossover A-2



Bilden visar en U66 Electronic Crossover A-2 under varsam renovering



Bilden visar ett av de sju identiska slutstegen



Bilden visar kretsschemat för slutsteget



Genom att välja värden på kondensatorerna får man olika delningsfrekvenser i låg och högpassfiltren, enligt tabellen

Edited by - highfive on 2021/06/15 11:27:18
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/13 :  18:34:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Underbart med HifI-historia. Jag vill minnas att på den gamla goda tiden var man inte så nogräknad med "kvaliteten" på just förstärkarna mer än att det var lite effekt som gällde. Minns att kurskamrater gjorde sig beredda att bygga Godzilla, eller om den helle Ampzilla, ett 200W monstersteg publicerat i antingen Radio Electronics eller Popular Electronics.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:53:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

1977 presenterade U66 sin första förförstärkare: CMOS-Preamp




Bild från U66 Katalog anno 1978



Schema på förstegsdelen

Förstegsdelen är uppbyggd av logiska kretsar! 4069 = 6 * inverterare i cmos-tappning, som använts i sitt linjära område, kopplade som operationsförstärkare!

-Det fungerar faktiskt!
-Smart sätt att få ner antalet komponenter, vilket underlättade för hemmabyggaren!

Klonade denna del av ren nyfikenhet i början på 80-talet. Var nere i Göteborg och köpte den speciella 4-gangade potentiometern. Designade egna mönsterkort, etsade, borrade och lödde. Det var kul när ett kretsschema i en tidning fick liv! Det lät trevligt kopplat till ett effektsteg med Hitachis MOSFET transistorer AXL-amplifier, som Elektor tog fram. Även effektsteget byggde jag från scratch, med selekterade komponenter.


Schemat till Elektors AXL-Amplifier

-Då låg U66-butiken på Vallgatan = samma gata där legendariska Musikpuben Dojan fanns!



Pratade länge med Lars Mürbeck och han vurmade för god musikåtergivning. Han ägnade sig då åt egna liveinspelningar och använde sig av SONYS 5" Mobila Rullbandspelare.



Schema på tunerdelen

Tunerdelen är mycket modernare jämfört med TEXANs. CA3089 i tunerdelen och MC1310 som stereodekoder. Detta var industristandard och jyssta kretsar 1977!


Har ej ägt en komplett CMOS-Preamp, men såg en på Kvibergs marknad för några år sedan.
Dumt nog köpte jag den inte.....

2016-01-27
Har fått tag i en U66 CMOS-Preamp


Frontvy


Baksidan

Nu blev jag lätt besviken, vad är det jag fått tag på? En U66 Texan, med en front från U66 C MOS Control Amp ?

En titt under locket behövs!


Under locket

Helt klart en U66 C Mos Preamp / Tuner


En MC14069BCP, C-MOS HEX-inverter från Motorola med timestamp 77-15

En SIL 4069BE, C-MOS HEX-inverter från Intersil med timestamp 7506

IC-kretsar från olika batchar och olika tillverkare, var vanligt i elektronikproduktionen!
Eller är det ett medvetet val? Det är ju fråga om digitala logikkretsar använda i en linjär audioapplikation, olika batchar och fabrikat låter troligen något olika

Nåväl! Hur "mår" en apparat tillverkad 1977, går det att få liv i den?
-Allt ser helt ut, så jag fegar inte!, I med nätkontakten och ett tryck på nätbrytaren. Kopplar in en AKG K-140 i hörlursuttaget, volymkontrollen på minimum, trycker in snabbvalsknapp 1 på radion och vrider på avstämningspotentiometern, tills Stereo indikatorn tänds.

Försiktigt upp med volymkontrollen, det spelar klassiskt, SR-P2 !

Lite sprak och knaster från kontrollerna.... Men den fungerar!
Med hjälp av kontaktspray av god kvalité i potentiometrar och omkopplare, så försvann detta!

Kommer att byta elektrolytkondensatorerna och byta till rätt kontakter på baksidan. På utgången sitter nu ett par DIN-högtalarkontakter ! Det bör ju vara 5-polig Din

Skall matcha denna med ett effektslutsteg från samma tidsera
Eller ett par Philips MFB, eller varför inte ett par Audio Pro A4-14....

Med vänlig hälsning highfive

Edited by - highfive on 2021/06/15 13:24:56
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/27 :  21:46:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hade inte LTS ett försteg med CMOS-buffer i något projekt? Tror jag såg något i deras medlemstidning nån gång på 90-talet.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2012/06/29 :  22:20:08  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
1978 var det dags för U66 att lansera ännu en lyckad design

U66 Musician Amp




En förstärkare dedicerad för musiker designad tillsammans med musiker.
Nicke Wöhrmann och Janne Schaffer var med under detta utvecklingsarbete!

Nicke spelar fortfarande med bravur, här tillsammans med sin dotter!
http://www.sassawohrmannhill.se/nicke-wohrmann-hill/

Janne Schaffer, är en av mina favoriter, minns ni turne'-projektet Hörselmat?



U66 Musician Amp är ett litet kraftpaket som kan leverera 190 watt vid 4 orms belastning och 125 watt vid 8 ohm.

Stor ringkärnetransformator, fina RIFA-elektrolyter och fläktkylning.

Tonkontollerna är uppbyggda med hjälp av liknande typ av CMOS-kretsar, som använts i CMOS-Preamp. Dessutom, så ingår CMOS-kretsar i en steglöst variabel kompressor, för att kunna få till ett gött Rock'n Roll Sound. CMOS-kretsarna är av typen 4012, dvs 2 st, 4 ingångars inverterande &-grindar i samma DIL-kapsel.

Okonventionella, men kreativa lösningar. All elektronik sitter på samma dubbelsidiga glasfiberlaminat, med minimal kabeldragning.

Med vänlig hälsning highfive

Edited by - highfive on 2021/06/15 12:01:31
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/04 :  21:52:52  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster

1980 lanserade U66 en ny serie förstärkare.

Först ut av dessa i min bildtråd är U66 P-1
Det är en kraftig best, helkomplemäntär, DC-kopplad = inga kondensatorer i signalvägen, ett servo reglerar / nollar ut eventuell likspänning på utgången.

Uteffekt 2 x 75 watt FTC, hög slewrate, lågt DIM

På interiörbilden ser man att en stor del av förstärkaren upptas av nättransformator och glättningskondensatorer.

Med vänlig hälsning, highfive / Björn


Frontvy


Baksidan


Insidan


Specifikationer


Kretslösning

Edited by - highfive on 2021/06/15 12:12:40
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2015/03/09 :  22:33:49  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Trevlig tråd, tack
En U66 bassdriver har jag fortfarande liggandes någonstans, men har inte haft något annat av tillverkaren.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/12 :  21:45:26  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Samtidigt som U66 P-1 lanserades också U66 C-1

Ett välljudande helkomplemäntärt DC kopplat försteg med inbyggd FM-tuner.
RIAA steget har valbar ingångskapacitans och ingångsresistans för anpassning av använd pickup. Volympotentiometern är 2-gangad, med dämpning både före och efter linjesteget. Tonkontrollsteget är urkopplingsbart. Dubbla utgångar till slutsteg och separat förstärkare för hörlurar, som är placerat på baksidan. Utgång för spänningsförsörjning av MC-preamp som kallas Munin.

Detta är en hint vad som komma skall.
Lars Mürbeck avvecklar så småningom varumärket U66 och startar "Mürbeck -branded products" Nordisk mytologi är en röd tråd i namngivningen av dessa produkter!










Edited by - highfive on 2021/06/15 12:18:59
Go to Top of Page

JenzA
Starting Member

6 Posts

Posted - 2015/03/14 :  17:37:50  Show Profile Send JenzA a Private Message  Reply
Vill minnas att dom ett par subbasar också? en var ganska hög.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/14 :  18:28:25  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej!

Javisst hade de subbasmoduler också, det kommer bilder, på det så småningom :-)

Med vänlig hälsning, highfive / Björn
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/14 :  18:31:23  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej!

Javisst hade de subbasmoduler också, det kommer bilder, på det så småningom :-)

Med vänlig hälsning, highfive / Björn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/02/01 :  07:32:48  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Mycket svårläst tråd då du editerar tidigare inlägg!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2016/03/06 :  13:07:49  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
U66 Control Amp

Höljet som U66 använde fylldes med olika innehåll i olika tidsperioder. U66 CMOS Preamp ersattes av en förförstärkare som är helt diskret uppbyggd, se bilderna nedan.

Filmkondensatorer, metallfilmsmotstånd, ringkärnetransformator, inbyggd radiodel med 4 snabbval, tonkontroll med reglage för tre frekvensband och tone defeat.

Påminner en hel del om det som senare skall bli U66 C-1, i den "nya" lådan.

Med vänlig hälsning Highfive








Bildvy som visar utgångssteget/hörlursförstärkaren i förgrunden och tonkontrollsteget, som är vertikalt monterat i bakgrunden


Grammofonsteget består av två instickskort, ett för varje kanal

Edited by - highfive on 2021/06/15 12:26:24
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2016/03/06 :  15:43:59  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
U66 SW 100/12 & U66 B3
Denna kombination står för djupbasåtergivningen i vårt vardagsrum.
Bilderna har några år på nacken, har flyttat om sedan de togs.

Kombinationen gräver tillräckligt djupt för djupbasbehoven hemma. Elbas, ståbas, baskagge, låter tight och kontrollerat.

U66 B3 matar U66 SW 100 via en SUPRA Quattro 4 x 4 kvadratmillimeter. 4-polig Neutric Speacon står för kontakten och löper under golvet i vardagsrummet i en grov flexslang, som jag var förutseende nog att installera när jag lade om golvet.


Hemmagjord SW 100, med två mottaktkopplade 12" VIFA baselemnt

100 liters innervolym, byggd av en god vän med snickeri. Materialen är MDF och björk


En trio U66: U66 C2, U66 B3, U66 A2

U66 B3 och U66 A2, spelas det på nästan dagligen, U66 C2, står just nu på hyllan.


Insidan av U66 B3, där man ser 6 st 10 000 uF#180;s nätdelskondensatorer och den stora ringkärnetransformatorn


Potentiometar för nivå och justering av utgångsimpedans


Specifikationer på U66 B3, bassdriver


Principiell uppbyggnad av U66 Subwoofers


Måtten på de olika varianterna av U66 Subwoofers

Jag hade förmånen att höra U66 SW 200, den största modellen, när U66 butiken låg i Majorna, det var en upplevelse, den renaste och djupaste bas, som något på den tiden kunde prestera. (cirka 1982)

Med vänlig hälsning High five

Edited by - highfive on 2021/06/15 12:40:19
Go to Top of Page

Eddie Wiklander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2016/12/20 :  20:15:24  Show Profile Send Eddie Wiklander a Private Message  Reply
På den tiden visste vi inte så mycket om statisk elektricitet. PU-stegen har FET-ar. Vid montering av dessa, får man ta det varligt och använda sig av skydd mot detta. Vid anslutning av signalkällor måste apparaten vara avslagen. När nån grammofoningång lägger av: byt kort eller alla FET-ar.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/12/20 :  20:23:03  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag hade förmånen att höra U66 SW 200, den största modellen

Var det den som hade två Hokutone 15- tummare? Som ganska snyggt gick ner till 16 Hz, vill jag minnas.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mylingen79
Starting Member

3 Posts

Posted - 2019/10/08 :  15:02:26  Show Profile Send Mylingen79 a Private Message  Reply
Försöker väcka en gammal tråd då jag precis blivit ägare till en Texan U66.
Skulle vara bra om man kunde se bilderna på schema m,m :)

Någon som har det sparat och kan dela med sig?
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/09 :  08:51:53  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Försöker väcka en gammal tråd då jag precis blivit ägare till en Texan U66.
Skulle vara bra om man kunde se bilderna på schema m,m :)

Någon som har det sparat och kan dela med sig?


Hej
Jag har schema, har skickat dig ett PM.

Med vänlig hälsning, highfive / Björn

Edited by - highfive on 2020/01/19 08:19:02
Go to Top of Page

Mylingen79
Starting Member

3 Posts

Posted - 2020/07/07 :  08:26:28  Show Profile Send Mylingen79 a Private Message  Reply
Tack snälla för uppdateringen! #128076;#127995;
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000