Author |
Topic |
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2013/01/03 : 20:16:59
|
quote: Förutom begagnatfynd, vilket slutsteg i priklassen <2000 kr ger mest punch i basen?
Du får nog inte särskilt mycket punch i basen för under 2000 :-)
Två stycken Abletech ALC0300-1300 plus en hembyggd låda.
Dubbla budget och köp 2 stycken ALC1000-1300 istället. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2013/01/03 : 20:53:16
|
quote: Du får nog inte särskilt mycket punch i basen för under 2000 :-)
Hmm, ja det kanske är så illa Jag ska testa att byta plats på slutstegen och låta mitt Inter M R500 driva basarna och köra T-Amp S-150 till mellan-tiorna.
Ett alternativ till mina funderingar kanske är att köpa ett till S-150 och köra mono-bryggat till basarna?
Tack för tipset om Abletec-modulerna, de ska jag titta närmare på. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2013/01/03 : 21:17:45
|
Hur högt delar du basarna? Ett sneakalternativ är att köra basarna i mono tills du har råd med en till 1000W Abletech modul.
Om dom okammade killarna kan driva 2 st 21-tummare med 300 wattaren duger den kanske till dig också :-) |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
Edited by - more10 on 2013/01/03 21:19:09 |
|
|
Kiham
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2013/08/22 : 22:58:27
|
Har förvisso en rejäl hifi-svacka just nu, men kan göra ett litet undantag och bumpa tråden samtidigt =)
När jag var yngre så bytte jag grejer rätt friskt. Ffa gillade jag att testa saker. En sak jag ofta märkte i mina grejer var att det saknades "klipp" i basen. Lyssnar själv på rätt mycket techno, så man vill ju gärna ha den där "hästsparken" i bröstet som hör till. Efter ett tag (ffa när man bytt upp sig) upptäckte jag att mycket av "klippet" i anläggningen satt i förstärkaren. Köpte för länge sen ett Krell KSA-50 och helt plötsligt fanns "klippet" där. Även på dom högtalarna som lät väldigt trötta med mina gamla stärkare. Det blev en liten ögonöppnare kan jag säga.
Så jag funderade lite vad det berodde på, samtidigt som jag hjälpte min lillebror att räkna på baslådor till bilstereobyggen han höll på med. Och efter ett tag insåg jag vad det handlade om, nämligen att "klippet" i ljudet handlar om att få rejäl kontroll på högtalarkonen. Och för att få kontroll på konen behöver man ström (F = B * I).
Ser oxå att dina baslådor är på runt 4 ohm. Det är på sätt och vis bra då du får ut mer effekt ur slutstegen då. Tyvärr finns det inga fria luncher i stereo-världen utan det finns en baksida oxå, nämligen att det ställer högre krav på ditt slutstegs nätdel att leverera ström.
Det du bör leta efter är alltså ett slutsteg som är byggt för att kunna leverera mycket ström (ampere alltså), dvs har en välbyggd nätdel. Gamla NAD steg är ju kända för att både ha "klipp" i ljudet och vara väldigt strömstarka, kanske kan rota fram något sådant? Om nu inte LTS-maffian lagt beslag på alla förstås... Denon Poa-6600 monoblock hade oxå väldigt fint klipp i ljudet vill jag minnas.
Kul bygge annars! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2013/09/13 : 09:05:13
|
Jaha, igår kväll hände en liten olycka och en av mina älskade CV basar brann i talspolen
Allra helst vill jag försöka hitta ett nytt element, Cervin Vega ATW-12 Men om det inte lyckas så får jag väl köpa något annat...
Det vore kul att prova Tappade Horn, men i nuläget har jag varken ork eller tid att bygga något. Så det gäller att hitta basar som passar i de befintliga lådorna (med ev. några mindre modifieringar) Jag letar således efter 12" basar som har ett väldigt lågt Qts och ett Fs helst under 35Hz och som helst inte kostar mer än 1500kr/st
Förslag?
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/09/13 : 12:05:25
|
Volym på lådan? Sluten eller BR? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2013/10/07 : 13:30:26
|
Äh, det blev ett par billiga begagnade bilbasar: GAS Silver. De lirar helt okej faktiskt, skönt med miniDSP så att man kan pillra med nivå Eq och filter
Jag kör med dessa ett tag, får se vad det blir framöver.
Men kom gärna med tips på vettiga element!
12" med lågt Qts, lågt Fs, hög känslighet och gärna kon i av papper.
Åsikter om elementen jag listat ovan?
|
|
|
Topic |
|