HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TOR-S nya basar...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/08 :  21:01:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jag kanske lurar mig på bilderna men det ser ut att kanske vara lite trångt mellan porten och bakväggen i lådan. Finns det utrymme nog för röret att andas i lådan?

Jag håller också med om detta.

Med det där avståndet mot bakväggen kommer portarna akustiskt vara några cm längre än vad dom är fysiskt.
+ att portarna alltid är lite längre akustiskt än fysiskt pga en del fenomen runt öppningen, även om dom inte är nära någon vägg.

Jag skulle göra mig beredd att kapa bort några cm.

Den här lådan verkar f.ö. underavstämd, eller hur?

edit:
quote:
Den här lådan verkar f.ö. underavstämd, eller hur?

fs 22,5 Hz. Nej, då är den nog inte underavstämd.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/07/08 21:09:45
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/07/08 :  21:41:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du hunnit skaffa dig några lyssningsintryck. Grymt nyfiken på hur det låter/känns.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/09 :  11:22:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för ert engagemang grabbar.

Ang. portarna så måste jag erkänna att kan börjar bli lite orolig.
Jag tycker ju att det är massor med plats, ca 5cm. Portarnas diameter är 10cm och att korta portarna är i det närmaste omöjligt med tanke på hur jag har byggt lådan och monterat portarna.
Men efter att ha läst vad ni skriver såå....
quote:
Har du hunnit skaffa dig några lyssningsintryck

Nja, jag har ju bara en bas färdigbyggd, delar passivt vid ca 300Hz utan möjlighet att justera nivå eller annat.
Men som det låter nu... ganska bra, lite bumligt kanske, inte det där riktiga "punchen" i basen som när jag körde testlådan med aktiv delning & drivning.
Negativt kan tyckas, men det låter bättre med basen än det gör utan den.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/07/09 12:08:32
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/09 :  12:03:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle inte oroa mig så mycket över avståndet, om du inte skall spela väldigt högt väldigt ofta. Visst påverkar det alltid, men låter det bra så låter det bra. Om du vill prova nått så prova först att fasa av rören en aning med en rasp eller liknande, så att portarna får en friare "koppling" till luftmassan i lådan. Enkelt att göra, och slipar du bara bort en cm eller två så borde du kunna avgöra om det leder nån vart, utan att påverka avstämningen allt för mycket.

Hjälper inte det, så får du bygga horn istället!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/12 :  22:37:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jaha, nu har jag kopplat in den färdiga basen "aktivt".
En H/K receiver från 1974 och ett Biltema bilstereo-basfilter står för det "aktiva".

Det låter riktigt trevligt, efter lite skruvande så hittade jag en lagom nivå. Jag delar vid 90Hz.
Tight o torr bas, exakt som jag vill ha det.
Det bådar mycket gott inför det som komma skall

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/12 :  23:58:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Det bådar mycket gott inför det som komma skall

PARTY !!! ????
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/13 :  10:15:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
PARTY !!! ????

Ja varför inte?
Men det jag tänkte på var att jag ska bygga färdigt den andra basen samt skaffa en MiniDSP och två slutsteg till.
DÅ tror jag att det blir riktigt bra.

Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/13 :  12:45:28  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply

Så här gjorde jag med en subwoofer när porten blev på tok för lång.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/13 :  12:52:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för tipset MagArne, jag har faktiskt en avlägsen plan på att bygga en (två?) infra-subbar med liknande låddesign.
Det största problemet verkar vara att hitta bra men billiga element med ett Fs runt 15Hz...

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/30 :  09:40:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
En fråga, för att stärkaren som nu används ska orka så kör jag med seriekopplade motstånd till basarna.
Jag har alltså ökat impedansen från 3,15 till 8,15 ohm.
Hur påverkar detta egentligen ljudet, vad kan jag förvänta mig att höra med ett nytt slutsteg som inte knorrar av den låga impedansen?

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/07/30 :  09:57:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tycker Rod elliot har en bra artikel i ämnet.
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#s6.0

Sätter du motstånd i serie ändrar du frekvensgångens karaktär. Gör du däremot en L-pad eller liten dämpningskrets (i praktiken ett motstånd i serie och ett parallellt) kan du minska känsligheten, utan att kurvan ändras.

Tror jag.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/30 :  11:42:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nånting sånt FForsman.
Ett seriemotstånd tenderar att alltid påverka alla möjliga saker rejält.
Frekvensgång, delningsfrekvenser, q-värde osv osv.

En dämpkrets är betydligt bättre, men har fortfarande en del påverkan.
T.ex. så ändras alltid dämpfaktorn för förstärkare + högtalare.
Jag antar att det påverkar q-värdet, men är inte helt säker.
Jag antar även att förstärkarens kontroll på konen minskar (ganska säker).
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/30 :  11:47:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
OK, jag delar ju aktivt så delningsfrekvensen påverkas väl knappast?

Det verkar som jag har allt att vinna på ett förstärkarbyte, bra!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/30 :  13:04:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det beror ju lite på.

Vid elementets resonansfrekvens så har det ju betydligt mer än 4ohm i impedans.
Det betyder att ditt seriemotstånd ca halverar effekten vid andra frekvenser en bit från fs, men vid fs så tar seriemotståndet väldigt liten andel av effekten.
Dvs, just nu har du bas-boost vid fs.

Men saknar du denna sen med en bättre förstärkare kan du ju alltid lägga till motståndet igen.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/30 :  16:24:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Aha, okej då är jag med.
Fs är på 22Hz och lådorna är avstämda till 33Hz.

Jag VILL ju inte ha motstånden där, men är så illa tvungen just nu.
Det jag hoppas få med en T-Amp S150 (utan seriemotstånd) istället för Harman/Kardon 430 (med motstånd) är just bättre kontroll och mindre bumlig bas.
Vill jag sedan ha en bas-boost vid någon frekvens så fixar jag det med MiniDSP.

Edit: Dämpfaktor & effekt, H/K 40 & 2x25W i 8ohm T-Amp 150 & 2x150W i 4 Ohm (2x85W i 8 ohm)

Edited by - opethic on 2012/07/30 16:39:47
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/30 :  16:47:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag misstänker ganska starkt att du inte kommer sakna några ljudeffekter som dina seriemotstånd ger.
Men det är ju bara att prova dig fram lite när du väl skaffat en 4-ohms-kapabel förstärkare.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/24 :  09:25:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nytt slutsteg till basarna: T-Amp S-150

Jaha, är jag nöjd nu då?
Njae, slutsteget kostade 1280 kr inkl frakt så man ska kanske inte ha alltför stora förväntningar.

Byggkvalitén matchar priset, tex så sitter alla små switchar på baksidan så djupt att man måste ta till ett verktyg för att nå dem.
Steget ger ifrån sig lite elektriskt brumm och i högtalarna brusar det lite grann, inget stort problem för mig dock.
Ljudet är kalasbra! superprisvärt minst sagt. Tight och torr bas
Att högtalarna har en impedans på 3,15 ohm verkar inte besvära den alls.
MEN - Effekten räcker inte till på långa vägar...
Inter M steget som driver tvåvägarna är helt enkelt såå mycket stöddigare än S-150 (det lustiga är att min gamla 70-tals H/K 430 kan spela mycket starkare, den är på 2x25W)

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/08/24 :  12:20:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ungefär samma slutsatser som jag, brusigt, prisvärt men tyvärr ganska klent. Jag provade aldrig att brygga de.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/24 :  16:25:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Ungefär samma slutsatser som jag, brusigt, prisvärt men tyvärr ganska klent.

Om jag minns rätt så körde du väl ditt steg till diskanten?
Jag kör mitt till basen under 90Hz, bruset hörs bara om man lägger örat till ett högtalarelement.
Men brummet... ska pröva att dämpa lite med bitumen.
Med en MiniDSP så ska det nog gå att få bukt med nivåerna, som det är nu så är volymkontrollerna förbikopplade på Inter M steget och när T-Ampen står på Max så vill jag ha liite mer.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/08/24 :  17:52:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Om jag minns rätt så körde du väl ditt steg till diskanten?
Jag kör mitt till basen under 90Hz, bruset hörs bara om man lägger örat till ett högtalarelement.

Nej, både bas/mellan och diskant, var för sig men även samtidigt.

quote:
Men brummet... ska pröva att dämpa lite med bitumen.

Mjuka fötter, finns gummibrickor att köpa, bitumen m.m.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/25 :  16:18:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är lite sugen på de där T-amp-stärkarna.
Men det är ju synd att dom har missljud för sig ...

Undrar om dom skulle kunna gå att modda lite lämpligt på något vis?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/25 :  22:09:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag är lite sugen på de där T-amp-stärkarna.
Men det är ju synd att dom har missljud för sig ...
Det är ju olika hur man ska använda dom och hur känslig man är...
De flesta "PA"-steg har väl lite olika ljud för sig?
Jag upplever det som ett mycket litet problem.

quote:
Undrar om dom skulle kunna gå att modda lite lämpligt på något vis?
Ja, det vore mycket intressant om någon av forumets duktiga DIYare kunde ge sig på ett sådant projekt.
Jag lånar gärna ut mitt steg i "forskningssyfte"

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/27 :  15:04:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Inside the "Cheapamp"

Bilderna fotade med min I-Phone
Vet inte om det går att se något moddvänligt på dessa...

Det blev dubbla lager bitumen på insidan av locket, och ja det blev kanske aningens lite tystare.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/31 :  23:10:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Man skulle egentligen behöva komma över ett kretsschema ...

Men annars ser det ju modd-vänligt ut med diskreta komponenter i massor och relativt gott om plats.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/01 :  08:26:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag ska nog börja med att byta ut högtalaranslutningarna till fina guldiga som tar bananer.
Dvs. likadana som högtalarna ska få.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000