HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Steam på Linux!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/07 :  17:21:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=valve_linux_dampfnudeln&num=1

Åfysatanigatan vad bra om detta verkligen sker! Äntligen!

Det kommer verkligen få Linux att flyga. TF2, HL2, CS, Portal2 mfl i en standard Ubuntu installation!

Bästa nyheten på länge.

J.

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/07 :  17:39:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Håller med, detta kan göra mkt för marknadsandelarna, och för grafikdrivrutiner etc. en mkt viktig händelse kort och gott.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/05/07 :  20:01:42  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Utan att ha läst länken så antar jag att det är ett steg i riktningen för deras kommande "konsol". Inte omöjligt att den drivs av Linux istället för windows.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/08 :  07:02:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Inte omöjligt att den drivs av Linux istället för windows.

Det hade varit något! MS lär skära tänder och gnissla tandkött i ilska och rädsla. Tänk om spelen börjar släppas till Linux först. Hej då MS och W!!! Vem vill ha ett buggigt, osäkert OS när man lätt kan använda ett som är gratis och bra??
Undrar hur "big dollar" kommer att stoppa detta?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2012/05/08 :  13:23:02  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
...för Linux är befriat från buggar menar du...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/08 :  15:16:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mina kära speldatorer med W7 är betydligt mycket buggigare och betydligt mindre stabila än min bärbara dator med Debian.
Detta trots att jag har mycket fler program installerade på Linuxmaskinen. Speldatorerna används inte till mycket annat än spel, men de krånglar ändå. En hel del krachar och ofrivilliga hard reboots mm.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2012/05/08 :  15:54:18  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Så tråkigt att speldatorerna inte är stabila, och så bra att din bärbara är stabil! Jag lämnar nog resten av diskussionen därhän.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/08 :  16:44:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag lämnar nog resten av diskussionen därhän.

Då är det allså upp till mig att själv skapa ett inflamerat skyttegravskrig där diskussionen inte handlar om sakfrågan, utan mest om meningslösa personliga påhopp och namnkallande!!! Får jag ingen hjälp med det alls?!? Vilket osällskapligt och otrevligt forum!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/08 :  19:56:17  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Enligt Alan Pope på Canonical så har EA games besökt UDS. (Ubuntu Developer Summit)

EA Games hoppar på linuxtåget!!

http://www.jonobacon.org/2012/05/08/ea-games-and-ubuntu/

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2012/05/08 20:55:53
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/08 :  21:06:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mer mycket intressant information!!!

Detta kan bli bra!
J.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/08 :  21:19:41  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Riktigt bra t.om, även om jag antar att det blir mycket små steg så här i början. mest för att kolla hur stor spelar basen är.

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/05/10 :  06:55:02  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Undrar hur mycket av de 499-599 kr ett nytt konsol spel idag kostar som är licens pengar till M$ resp. Sony? Ngn som vet?

-
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/05/10 :  21:18:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Att några gamla lir portas till Linux (samma som portas till OSX) är väl halvskoj. Kör hårt på lite nyare spel annars händer det inget.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/10 :  22:18:40  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Som jag skrev tidigare, så är detta troligtvis mest ett utspel för att kolla hur stor spelarbasen är.
Sen att det är halvgamla webb baserade spel, rör nog inte den speltörstiga linux användaren, då det finns ytterst få vettiga alternativ för spel till linux om man inte vill använda emulator.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/11 :  21:43:39  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
hittade den här kommentaren på G+

"
Gaming industry is about to bloom on Linux. Steam client is weeks away from being released. Valve also ported their Source engine to Linux, which means games like: Portal, Counter Strike, Half Life, Left for Dead will be available native. After that I am expecting Blizzard to jump in. They are aware of Linux community for a while now. WoW 1.0 had a Linux client but they decided it's easier to just maintain Windows version compatible with Wine. When they see Valve jumping in, they will follow. And once you have 2 big companies making games and biggest game distribution system working on Linux, doors are open."

Vad säger spelfantasterna om det?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/11 :  22:06:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Att några gamla lir portas till Linux

Jomenvisst är Left4Dead 1 och 2, HL2, CS och TF2 ganska gamla spel, men de tillsammans delar nog på 20% av alla jordens speltimmar eller så.

Om Valve startar där, så är det ett jättesteg framåt för Gaming på riktiga OS.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/11 :  22:12:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Sen finns det ju faktiskt en del sköna spel till linux redan.
Teeworlds och Hedgewars t.ex

Det är inga storspel, men de som finns, har gett både mig och dottern underhållning i timtal.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/11 :  23:04:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hedgewars - underbart, provade det på mitt färskt installerade ubuntu 12.04 LTS (32bit) igårkväll, sedan dess har det blivit en hel del matcher :) gratis nöje var inte så här skoj sedan 64 eller amiga tiden, med den enda skillnaden att detta verkligen ÄR gratis :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/05/11 23:04:31
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/11 :  23:31:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Rankar Teeworlds högre än Hedgewars, mest pga all action.
Teeworlds tar ett tag innan man lär sig så frustrationen är skyhög i början, men sen... :D

http://www.youtube.com/watch?v=DWeo6oIUupc&list=UUuX4W5DqqIecjsH5vNQIbWg&index=5&feature=plcp

Edited by - Labbe on 2012/05/11 23:35:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000