HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Pulverlacka?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  14:31:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har skaffat en pulverlackspruta industrimodell.

Någon som är duktig på att pulverlacka?

Undrar var man kopplar jordkontakten. I apparaten och sedan i arbetsstycket eller direkt i arbetsstycket?
Har två sladdar en med stickkontakt och bara kabeländar den andra med klämma och kabelsko.

Var köper man pulver?

Modda allt som går att modda!

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/04/28 :  14:38:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När jag var pulverlackerare så hadde vi en ränna i taket (ca 20m) som gick runt som var jordad,sedan händge vi arbetstyckena i ståltrådar där ifrån.Men om du ska lacka en detalj så kan du väl jorda direkt i den.
Vad ska du ha för värmekälla?
Pulver vet jag inte var man köper,färghandeln kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:01:41  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla med Syntema Vaggeryd. Annars borde du nog kunna få köpa av någon som pulverlackar.LEBA i Hillerstorp exvis. Det senare är nog bäst då jag misstänker att du inte behöver 20 kg i stöten.

Jag antar att du har ventilerad ugn? 180-200 grader blir bra i de flesta fall.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:06:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ryssen Vart gick jorden från skenan i taket vägen? Till aggregatet eller till "vägguttaget".

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:09:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Japp. Har en vanlig köksugn vilken jag tänkt koppla till en fläkt och vidare till ventilen i väggen.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:11:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det vet jag inte då aggregatet stod i ett litet rum utanför.
Men om du har jorduttag på ditt aggregat,kan du väl ta jorden därifrån,eller?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:54:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Får prova.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/28 :  16:05:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Vart gick jorden från skenan i taket vägen?

Borde ha gått till ett jordspett ner i marken. Eljord duger inte då den inte har nollpotential. I alla fall inte då man lackar i större skala.

Vilken typ av pistol har du? Högspänningsaggregat, eller en så kallad friktionspistol?

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  16:12:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jodå det fastnar!

Nu har jag en vackert mörkblå aluminiumvinkel uppvärmd med varmluftspistol.

Edited by - Bardis on 2012/04/28 16:49:41
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:02:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Lacka trafokåpor i läckra färger

Lundahl har bra trafar men de är inte kapslade. Kanske skulle tillverka kåpor till dem?

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/28 :  22:51:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
uppvärmd med varmluftspistol

Om du kör med förvärmning av det du ska lacka så lägg in dem i ugnen. Fast det blir mycket svårare att få jämna och snygga skikt än när du sprutar på kallt gods.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/29 :  16:57:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
JAHA! Nu måste jag reparera agregatet. Någon hade skruvat åt regulatorfästet så hårt att det sprack mitt i tu när jag justerade trycket.

Får försöka leta upp en passande regulator på måndag.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/30 :  12:48:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu funkar lacksprutan igen! 200kr för en ny regulator.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/30 :  12:51:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Var köper man pulver?
"Plattan" ?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/04/30 12:52:12
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/04/30 :  15:15:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:

quote:
Var köper man pulver?
"Plattan" ?

Har alltid tyckt det varit kul att pulverlacka

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/04/30 :  15:37:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Väldigt lätt att få damm/skräp på minns jag.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000