HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Commonmode
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/27 :  10:38:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur behandlar man commonmoderippel i nätdelar?
Är det ett förbisettproblem som verkligen skulle förbättra ljudvallen om man åtgärdar problemet?

Modda allt som går att modda!

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/27 :  12:50:13  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att veta om problemet finns måste man kunna mäta det.
Hur kopplar man proberna på snopet? Kopplar man mellan matning och returen så syns de ju inte då common mode af just likartade svängningar. Com -proben måste ha en annan referens.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/27 :  14:48:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En nät-transformator har en enorm common-mode-rejection, då den bara överför skillnader mellan ena och andra "polen" i primären till magneten. Även sekundären har extremt svårt att plocka upp några common-mode-saker från transformator-kärnan.

Om du menar att förstärkaren belastar närdelen på nått assymetriskt sätt, så kan det nog påverka. Jag gillar supersymetriska circlotroner, bla för att de har en bra CMR, och en orubblig stabilitet. Den balanserade konstruktionen tar fram det bästa ur enkla komponenter, och skapar en exceptionell stabilitet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/27 :  16:15:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Efter mycket surfande på nätet efter metoder att dämpa rippel och störningar när min NOS DAC har bråkat med mig fann jag commonmode-drosslar används i rörglödkretsar och efter regulatorer.
Kan vara användbart om man kan mäta upp commonmoderippel?!

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/04/27 :  18:10:29  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag håller med circlo här. Common mode problemen från elnätet blir väldigt små(för små för att du ska kunna se dom på oscilloskåpet skulle jag tro). Med en assymetrisk belastning så är det svårt att veta vad man faktiskt mäter.

commonmode drosslar finns som sagt men det är oftast för väldigt höga frekvenser bara. Man skulle kunna göra en bauta stor iof...inte ge Circlo några konstiga ideer nu
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/04/27 :  18:12:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
För att veta om problemet finns måste man kunna mäta det.
Hur kopplar man proberna på snopet? Kopplar man mellan matning och returen så syns de ju inte då common mode af just likartade svängningar. Com -proben måste ha en annan referens

Du mäter mellan strömlingan och jord

Med bara två ledare finns ingen common mode-störning eller brus
Det måste mao finnas tre element en strömslinga (2 ledare) och jord

I t.ex en glödmatning till ett rör mäter du common mode rippel mellan glöd-slingan och jord (den riktiga jorden till B+)

Vilken fas av glöden du mäter spelar ingen roll CM-ripplet är detsamma
/Pix

[Edit, ett förtydligande.
Ripplet på t.ex DC glöd mäter man ju mellan + och -
CM-ripplet mäts mellan + eller + (vilket som) och den riktiga jorden (B+ jorden)

CM-ripplet handlar mao om hur bägge DC glöd-spänningarna svänger i förhållande till jord

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/27 18:16:34
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/27 :  19:00:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Super bra PIX!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000