Author |
Topic |
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 12:35:37
|
Efter att ha läst den intressanta tråden (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86802) om elementdata och dess diskussioner om hifi- vs. pro-element, där storleken (samt priset) på hifi-elementen togs upp som dess fördelar medan den höga känsligheten och ett "livligare/roligare" ljud togs upp som fördelar för pro-elementen, så kunde jag inte låta bli att fundera över hur liten kan man göra en pro-högtalare? Min tanke är att en sådan modell kanske kan tilltala båda läger, både de som gillar hifi-element med dess mindre format och de som gillar pro-element med deras högre känslighet.
Jag står själv någonstans mitt mellan hifi och pro, så en sådan högtalare som kan spela högt och roligt men ändå inte ta upp halva vardagsrummet (eller förbruka halva sparkapitalet) hade passat mig utmärkt.
Men förstår ju den stora utmaningen, mindre element = lägre känslighet = större termisk kompression + större konutslag = förlorat det som diskuterades som den stora fördelen med pro-högtalare.
Jag har själv för lite kunskap i ämnet, så lämnar frågan vidare till alla duktiga pro-förespråkare här på forumet.
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 12:49:16
|
Måste nog ange hur lågt i frekvens den skall kunna spela osv oxå. 40Hz? |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 13:36:16
|
Jag tänkte låta pro-förespråkarna föreslå arbetsområde, kanske inte ens behövs ner till 40Hz? För är det inte så att hjärnan "lägger till" grundtonen ifall den hör spektrat av övertoner? Mina nuvarande högtalare Amphion Helium+ med en 4,5" bas i bara någon/några liters låda går inte speciellt djupt i sig själva men kan ändå imponera med dess uppfattade basförmåga.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 14:39:31
|
De sk pro-högtalarna som pratas så mycket om i den tråden får sin höga verkningsgrad bl.a på kostnaden av ett högre fs på elementet = ingen lågbas. Det är plättlätt att bygga något från 50Hz och uppåt och utan att lådan blir speciellt gigantisk. Men lägre frekvenser, då börjar problemen.
Gör man konerna tyngre, så spelar det direkt lägre i frekvens, men samtidigt sjunker verkningsgraden och elementet "artikulerar" inte lika fint i midbas och mellanreg. |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 15:49:00
|
Hum, hur djupt behöver de spela då för att man inte ska känna att man saknar något? -3dB vid 40Hz?
Fast med lågt Q i elementen kan ju det bli svårt att åstadkomma, ofta börjar amplituden falla så smått redan vid 100Hz för att sen falla långsamt ner till avstämningsfrekvensen där den dyker. Så ska man istället säga hyfsad amplitud ner till 40Hz? Eller räcker det med 45-50Hz? Har för lite kunskap och erfarenhet för att göra en kvalificerad gissning, har nästan uteslutande experimenterat med hifi-element i mindre konstruktioner kompletterade med sub.
MVH Martin |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 20:30:07
|
Tja, för att få någon vettig bas ur ett PRO-element, om man nu är ute efter en traditionell låda, alltså en sluten eller portad så behöver man nog upp i absolut minst 10". Jag skulle nog inte bygga mindre än 12". Då kan man få hyfsad bas ner till 40Hz.. Men då hamnar man i det läget att lådorna kommer bli relativt stora så hela poängen med ett litet system faller..
Har man inte plats så bör man inte bygga med sådana element..
Det är iaf vad jag anser..
De e klart, att med ett motorstarkt element går att pressa i stora mängder eq för att komma ner i frekvens, men ett högt FS är ett högt FS. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 21:18:17
|
Med de pro (pensionärs) element som finns idag så går det utmärkt bra att bygga något riktigt roligt med 8", en Faital 8PR200 i en liten portad låda (berätta inte för Johannes att jag skrivit detta) typ PM4 är riktigt rolig, lite taskig känslighet, 95dB, men den producerar riktig bas tonkorrekt, inte en massa bludder, och transientsvaret är riktigt kul, stannar väl vid 50Hz-snåret men det som finns med är riktigt bra.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 22:30:46
|
quote: lite taskig känslighet, 95dB
host! jo jag förstår precis vad du menar, men betänk hur det ser ut på hifi sidan (-10db?), det är ju den gemene man bäst känner till. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 23:36:07
|
Jag såg den där Ingvar!!!
Nåväl. Jag håller med RuneStone i denna tråden. Min magkänsla säger mig att 10 tum är nedre gränsen för en lite roligare högtalare. Ett par B&C 10NW64 i bahostrehosthostuäääkslåda borde kunna ge en massa glädje. Med lite EQ så borde man få -3 dB @ 35 - 40 Hz ur en låda på ca 30 liter.
De där 8-tummarna Ingvar nämner är säkert jättebra, men jag har inte hört dem. Nu tror jag ganska mycket på Ingvar, så de är säkert ruskigt fina, även om jag har svårt för element under 10 tum. 10 tum är ett mid-element för mig. 8 tum är en horndriver för mig. Svårt att lära en tjurig hund att sitta.
Det är alltid lätt att bygga ett välljudande toppsystem med 10 + 1 tum, för hemmabruk, och kompletera med 1 - 8 st THAM15 senare, när rock&roll-tarmen gör sig påmind. Mvh Johannes, |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 00:09:18
|
quote: Hum, hur djupt behöver de spela då för att man inte ska känna att man saknar något? -3dB vid 40Hz?
Fast med lågt Q i elementen kan ju det bli svårt att åstadkomma, ofta börjar amplituden falla så smått redan vid 100Hz för att sen falla långsamt ner till avstämningsfrekvensen där den dyker. Så ska man istället säga hyfsad amplitud ner till 40Hz? Eller räcker det med 45-50Hz?
Min senaste konstruktion går ner till 40Hz, sen dyker kurvan som Titanic.
Och sen kommer det väl till lite roomgain som höjer lite i de lägre, men hur mycket vet jag inte. Har inte mätt.
Men ljudet är helt OK. Alla vanliga poppare och rockare saknar nog inga lägre frekvenser. Kyrkorgelns subkontraoktav låter väl antagligen rätt obefintligt här, och även de lägsta tonerna i den mest vansinniga electronikan.
Så ja, för helt "vanlig" musik är en talare avstämd med en -3dB vid 40 Hz antagligen en rätt OK kompromiss. |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 10:54:42
|
quote: Min senaste konstruktion går ner till 40Hz, sen dyker kurvan som Titanic.
Hehehe..
Är "vanlig" musik jag lyssnar på till 95%, så -3dB vid 40Hz är alltså ett mål att sträva efter. Och att döma av er input är det då en 10" som gäller, men runt 30l är ju ändå klart överkomligt.
Vad finns det för lämpliga kandidater då? I varierande prisklass, inte bara de med högst dreggelfaktor tack..
Och tips på passande 1" drivers tas också emot tacksamt!
Håller just nu på med ett annat projekt (8st HiVi M3N linearray-dipoler med 1st Seas L26ROY + 2st SL26R per högtalare) som behöver slutföras först. Därefter kan det här projektet påbörjas.
MVH Martin |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 11:48:08
|
30 liter? Är det datorhögtalare |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 12:04:55
|
Det måste vara bärbart ljud i sikte, jag kan inte tänka mig annat. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8639 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 12:23:01
|
Följer tråden med intresse,även om volymen var i minsta laget. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 19:42:49
|
Jag skulle tro att de där 10tummarna som Ingvar spelar med i nån form av basreflexlåda, skulle funka riktigt finfint.
http://www.faitalpro.com/products/schede/ps.php?id=101040130
Jag har inte hört dem, men det lilla jag har hunnit klämt på Faital Pro har gett mersmak.
Ett trevligt pris är alltid ett trevligt pris.
Annars finns såklart B&C och 18SOUND, som båda snider bra element med rimlig prissättning. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8639 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 19:51:44
|
Och det är inga problem att använda under fs eller under uppgivet frekvensomfång? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 19:57:18
|
Fs och uppgivet frekvensomfång är bara grovt tillyxade riktlinjer. De har mycket lite med färdigt resultat att göra. Med låga Qvärden och starkt magnetsystem så avtar de övriga parametrarnas viktighet till viss del.
Om vill ha 40 Hz ur en BR på 30 liter får man nog räkna med lite EQ. Stämmer man av lådan till 50 Hz och försöker att hålla isär port och direktstrålning från element lite så kommer den gå nedåt ca 40 Hz utan nåt större problem. Bäst är såklart att man stoppar elementet i en MLTL eller vanlig OD-TL, men då blir de golvstående och runt 60 till 100 liter. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 20:43:28
|
Om vi nu skall prata om små högtalare, dessa är 19 liter innervolym, med 8PR200 efter 1 1/2 år i drift med mycket livemusik så spelar de utan vidare neråt 40Hz.
Den låga känsligheten, 95dB gör ju också att valmöjligheterna för HF element blir väldigt stora.
Lite ritningar, frontvyn uppochnervänd av någon anledning.
Sidovy.
Möjligen inte de absolut senaste ritningarna, men de finns nog någonstans, observera portplacering nedåt, dessa är konstruerade för att monteras på vägg, de vi använder på annat sätt,t.ex uteserveringar har porten framåt i stället.
Men, ganska små, och rock#180;n roll kan dom prestera.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 12:00:55
|
quote: Jag skulle tro att de där 10tummarna som Ingvar spelar med i nån form av basreflexlåda, skulle funka riktigt finfint.
quote: Om vi nu skall prata om små högtalare, dessa är 19 liter innervolym, med 8PR200 efter 1 1/2 år i drift med mycket livemusik så spelar de utan vidare neråt 40Hz.
Men, ganska små, och rock'n'roll kan dom prestera.
Verkar som Ingvar har mycket trevliga högtalare, men hittar ingen hemsida för H.A.D där man kan få mer information om högtalarna?
Har ju med er hjälp kommit fram till att 10" verkar vara en bra kompromiss på storleken. Men skulle faktiskt gärna göra den som en golvhögtalare, så man kanske kan gå upp lite i lådvolym för att inte behöva eq:a lika mycket för att sträcka ner arbetsområdet till 40Hz?
Om man räknar med följande yttermått - bredd 320mm, höjd 1000mm och ~20mm godstjocklek så får man ett ytterdjup på; 150mm med ~30l låda 190mm med ~40l låda 230mm med ~51l låda 260mm med ~59l låda Så runt 40-60l kanske man kan acceptera utan att högtalaren tar upp för mycket plats.
Är det fortfarande basreflex som gäller då eller börjar det närma sig MLTL alt. OD-TL? Vad står förresten OD-TL för?
MVH Martin |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 12:21:11
|
OD-TL är vad jag skriver efter benämningarna i Hornresp.
OD = Offset Driver. TL = Transmission Line.
Helt enkelt en TL med elementet nån annanstans än i den slutna änden av pipan.
Mvh Johannes. |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 13:11:00
|
Så länge man inte skall ha live-nivå i vardagsrumet så funkar de säkert alldeles utmärkt. Vill man spela så hela kvarteret hör så är xmax och den något mindre talspolen lite orosmoln.
Mvh Johannes. |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 13:12:56
|
Editerade mitt inlägg lite sent, la till ett annat alternativ, känns som ett mer kompetent element, eller?
MVH Martin |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 13:17:01
|
Beyma 10G40 är en klassiker! Det är lite föråldrat, men har en trevlig karaktär och ett bra mellanregister.
De borde funka riktigt i en MLTL. 2 st/kanal i nått bakladdat horn!!! |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 13:26:16
|
Hehehe, 2st/kanal blir dock lite dyrt..
Men då kör vi på det elementet, om ingen kommer med något annat förslag? Vad ska man då göra med det elementet, vad för lådtyper och hur stora blir de?
MVH Martin |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 13:33:39
|
Nu är ju detta en tolva och inte en tia men skulle en sådan funka i en 2-vägare?
Beyma 12MWNd http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7877
Kollade lite snabbt i Basta igår o det ser ut att kunna bli lite bas även från 45liter och BR. Lite flackare avrullning med om jag kommer ihåg rätt och vid avstämning runt 30-35Hz.
Sedan kanske en BSC behövs ändå men känsligheten är ändå helt ok! =) |
|
|
Topic |
|