HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dags att bygga rör..beslutsångest!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/04/09 :  10:24:59  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej alla.

Har inget bygge på gång nu så det är dags att dra igång igen :)
Ska bygga ett PP 6550. Hade tänk ett enkelt UL steg med NFB..men men. Hittade ett schema påcaudiodesignguide.com. Använder LL1660 som interstage trafo. Har för mig att några har byggt denna eller liknande här på forumet?

Skulle man kunna höja Watt ut genom att öka B+ men se till att man bara har 186 V in till drivdelen?

Tack //Daniel

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/04/09 :  10:46:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå, liknande har man byggt. Noga matchade slutrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/04/09 :  11:08:38  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Kan tänka mig att det är viktigt med matchade slutrör.. Hur var ljudet? Har en SE 300b idag som jag tycker dippar lite väl mycket i basregistret..Det är en av anledningarna till att jag vill köra PP igen.
Om man höjer B+ så förstår jag att katodmotstådet ska ändras med hur är det med kondensatorn?

//Daniel
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/04/09 :  11:44:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Om man höjer B+ så förstår jag att katodmotstådet ska ändras med hur är det med kondensatorn?

Man brukar säga att kondensatorn utgär ett HP-filter med resistorn.
Brytpunkten för detta lägger man på 2-10Hz så man har lämplig marginal till 20-20K
Överdriver man C så får man fas-förskjutningar på köpet
Dock är inte C så kritisk att den måste vara exakt.
Ökar du R så skall du sänka C i ungefär motsv grad. och vise versa
Är inte ändringen av R allt för stor kan C vara som den är
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/09 :  12:03:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Denna har jag tänkt bygga länge.

Angående matchade rör. Separata biasmotstånd vore bra.
Kanske justerbar bias?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/04/09 :  12:10:23  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Satt häromdagen och funderade på om man kunnde köra fixed bias till denna? Men hade inte förstånd att förstå hur det blir vid interstage trafon då? Behövs en kondensator i vägen då?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2012/04/09 :  19:05:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
320V ser onödigt lågt ut för 6550 med katodbias.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/04/09 :  20:39:44  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tycker med det ser lite klent ut..om man skulle köra säg 400 v. Skulle det ha nån inverkan på drivsteget? Om man fortfarande kör det på 186 v..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2012/04/09 :  20:43:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Njäe, med högre matningsspänning kommer ju slurören att behöva högre (mer negativ) gallerförspänning och drivsteget måste alltså kunna ge större signal för full utstyrning. Borde inte vara något problem med det ingångsröret och trafokoppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2012/04/09 :  21:09:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om man nu ska tillåta sig att filosofera lite kring schemat: Kopplingen i sig ser helt sund ut, har sett scheman med samma topologi som är bortåt 80 år gamla. Själv är jag lite motvillig till att exakt kopiera andras byggen och hade nog gjort vissa ändringar:

* Lundahl säljer numera en trafo som heter L1660S, en variant av L1660 som sägs vara bättre lämpad som fasdelare än föregångaren. Jag hade nog gärna valt en variant med större luftgap också för att kunna koppla den som 1:1,125 då jag tror att det kan vara nyttigt för bandbredden. Upptransformering är knepigt att få till bra.
(Att jag själv tänker använda ett par L1660 10mA i en liknande koppling beror på att jag redan har ett par som jag bytt till mig).

Som ingångsrör finns det en uppsjö trevliga varianter att välja bland, i synnerhet om man räknar med triodkopplade pentoder. Ryska 6C45 och 6E5P kan vara intressanta.

Jag hade nog också ändrat katodkretsen runt slutrören så att varje rör får ett eget katodmotstånd och -kondensator, mindre känsligt för omatchning när rören åldras och mer katastrofsäkert. Högre B+ till slutrören också, som sagt. Nu har jag inte kurvorna för 6550 framför mig men 320V minus spänningsfall över utgångsjärn och katodmotstånd känns lite väl lågt för att man ska ha någon nytta av så kraftiga (och dyra) slutrör.

Som en liten notis kan jag nämna att jag umgås med idén på att bygga något liknande själv, då med triodkopplade PL519 som slutrör och lågimpedanta utgångstrafos från Hammond. Har det mesta av delarna på hyllan och där gör de ju ingen nytta.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/04/09 :  21:55:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Som en liten notis kan jag nämna att jag umgås med idén på att bygga något liknande själv, då med triodkopplade PL519 som slutrör och lågimpedanta utgångstrafos från Hammond.
Precis vad jag gjorde den gången jag testade liknande.

Förresten, om separata biasmotstånd, testa i så fall att koppla kondingar mellan katoderna, dubbla lytar och jordat mellan dessa via 1M motstånd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:48:06  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Maila Andrea lite om hur han tyckte denna koppling lätt. Han var nöjd men påpekade att han hade 16 ohm högtalare. Han trodde det var nödvändigt med tanke på dämpningen.. (?)
Då jag har 8 ohm så får nog jag lämna detta förslag. Syns då jag har 5842 rör och 6550 liggandes :) men får leta vidare #128516;.
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:56:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det kan iofs säga mer om Andreas högtalare än om förstärkaren men ja, utan återkoppling blir det en del utimpedans. Svårt att återkoppla också med interstagetrafos i signalvägen. En variant vore ju att köpa Lundahls utgångsjärn med uttag för katodåterkoppling, det sänker utimpedans och distortion väldigt utan att tråka sönder ljudet.

Bernt: Berätta gärna mer om bygget med PL519 (om det inte är för mycket OT)

Edited by - Fuling on 2012/04/09 23:01:15
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/20 :  07:45:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om man vill använda sig av katodåterkoppling och redan har ett par standard-utgångstrafos, kan man linda på ett par extra varv utanpå de andra lindningarna?
Är det möjligt. Hur kommer trafon uppföra sig?. Hur många varv behövs?

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/04/20 :  11:13:21  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har byggt två stycken såna där med 1660, funkar alldeles utmärkt och låter nästan lite SE, Impedansen beror ju på transformatorn ?
Bygg enligt schemat, jag ökade B+ lite på den andre men tyckte inte det blev bättre. Bägge med Dynaco MkIII trafos.
Eftresom de är triodkopplade blir det inte så mycket effekt men man upplever att de är kraftigare än vad de egentligen är.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/20 :  12:54:53  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har transformatorer från Colpand med olika lindningsförhållanden. Avsedda för EL34 och 6550. De har även tappar för 4 0ch 8 ohm samt ultralinjärtappar.
Lutningen på arbetslinjen i anoddiagrammet har ju viss betydelse för utgångsimpedansen. Kanske kan labba lite med arbetspunkten? Har två olika nättrafar med 300V respektive 360V utspänning.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2012/04/20 :  17:17:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att lägga till extra katodlindningar utanpå de existerande än nog tyvärr ingen bra idé, vad jag förstått är det viktigt att kopplingen till resten är bra om det ska fungera. Som med all annan återkoppling behövs det fasmarginaler för att undvika självsvängning.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2012/04/20 :  18:59:54  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Att lägga till extra katodlindningar utanpå de existerande än nog tyvärr ingen bra idé

Jaha då vet jag.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000