HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless XLS 10" x2 i th eller br?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  00:56:36  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, jag är ju ånyo lycklig ägare till ett par gamla Infinity Modulus som jag vrölgillar. Dessa testas nu för fullt i tv-rummmet tillsammans med mitt stora th. Men förmodligen kommer de att hamna på kontoret och där är det lite begränsat med utrymme så därför har jag tingat ett fyra begagnade Peerless XLS tior;

http://www.tymphany.com/files/XLS-P830452%20Rev%201_1.pdf

Tanken var först att försöka att få till ett par dubbla (ev som stativ) eller fyra st br med slotport och gömma undan. Finns det nå'n som vill ge lite bra fakta om hur man får till så'na, speciellt med porten om det skall vara en slitsport; storlekar och volymer. Gärna nå'n br simm.
Men nu har jag för skojs skull simmat lite på th med två av dessa element i var submodul och det verkar inte vara omöjligt att få till något som inte är för stort och samtidigt spelar så att de passar topparna. Problemet kanske är att få dem att spela hyggligt djupt utan att de blir för stora. Den ena får stå i hörnet bakom dörren och den andra skall gå att smygas undan brevid en ev Billy-bokhylla (2020 mm hög och 280 mm djup).

Iaf, kolla vad ni tror:

S1 156
S4 390
L12 39
L23 320
L34 41

Här är en kurva från ett test i Stereophile av topparna:

http://www.stereophile.com/content/infinity-modulus-loudspeaker-modulus-subwoofer-measurements

Man skulle kunna se även detta som en utmaning br vs th, i verklig miljö.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  07:42:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Djeafla scitelement!!!

Detta element är helt och hållet framtaget för mycket kompakta slavbas-system. Både BR och TL är svårt. Jag har lyckats få till en TH-hybrid, men det ser inte så vackert ut. Man kan väl alltid hänga på serieresistans för att öka Q en aning, men det känns ganska korkat att köpa element med ruskigt bra magnetsystem, för att sedan beröva magnetsystemet sin stenhårda konstroll över konen och elementet sina låga distortion.

Skaffa slavbasar!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  08:33:46  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Slavar kanske är nå't att överväga. Man måste väl inte ha just de gjorda för dessa element? Tiorna framåt och en tolva slav på var sida. Skulle det funka?

Men th är då inget att tänka sig med dessa elementen? Inte ens om man har två per horn? Kolla gjärna mina siffror.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/05 :  08:49:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Elementet börjar i det närmaste bli kult då dom hängt med länge och figurerat i många typer av system och dom är väldigt populära bland hemmabyggare..
Har själv bara hört dom i förbifarten någon enstaka gång med dom ska enligt åtskilliga källor låta trevligt..

Dom brukar väl användas som BR, slav eller sluten.. Många har använt dom tillsammans med Linkwitz, miniDSP och liknande tillsammans med sluten låda och spelat i det närmaste med rak frekvensgång ner till 10-15Hz..

Jag ska se om jag får tid att simulera lite i dom..

Men slavar som Johannes är inne på är nog en bra lösning.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  09:00:53  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
quote:
Många har använt dom tillsammans med Linkwitz, miniDSP och liknande tillsammans med sluten låda och spelat i det närmaste med rak frekvensgång ner till 10-15Hz..

Varför gillar jag detta så mycket?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  09:59:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Slavbas ser jag som en stor förbättring mot vanlig BR, då det primärt är porten som sabbar en BRs potential. Slavbasen har en större strålande yta och bättre koppling till luften, och den dämpar stående vågor och läckage utanför dess verksamma område mycket mer effektivt.

Det måste inte alls vara samma märke på slavbasen. Se bara till att de inte är för resonansbenägna. Hellre stora och styva än små och slaka, du vet.

Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/05 :  10:27:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag ser snarare slavbas som en kompromiss för att slippa vansinnig portlängd om man vill använda liten låda...

men jag har för lite erfarenhet av slavbas för att kunna uttala mig, har ingen praktisk erfarenhet, bara lite teoretisk..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  10:41:42  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Slavbas verkar i de flesta fall vara det bästa alternativet om man skall ha br. Nu verkar de flesta 12"slavar kosta ca en tusing styck så att lägga fyra tusen till på detta projektet är just nu inget alternativ.
Antingen har nån ett par 12" Peerlessslavar att sälja för en billig peng (en polare har ett par till som jag nog får billigt) eller så får det bli slitsar.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  14:14:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Jättedjup avstämning.
Det går säkert att få fram nått roligare och bättre, men vill man ha barometerutslag till hemmabion, så är detta ett alternativ.

Delas troligtvis bäst nedåt 40 - 50 Hz.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  14:46:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Johannes är detta en humorsite eller?

Jag skrattar så jag ramlar ur soffan!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/05 :  15:24:35  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
grym kurva, men det är klart med 6m horn så... skulle vilja se systemvolymen (och konutslaget vid 15Hz:)

Men allvarligt, en dubbevikt rackare som går in under tv'n eller under projektorduken som centerstativ...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  15:26:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nja.... Jag tycker nog snarare att dessa element är en klassisk tragedi ihop med TH.

De är inte gjorda för klassiska förtappelser helt enkelt - om man inte vill ha barometerutslag och balansstörningar.

Warning! Brown note occurance in this site! Wear diapers!

J.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  16:14:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag provade att vika den som dina tham, eller iaf som sexan. Det gick att få en ok storlek. Men kan man spela med porten nedåt med inte för stort avstånd till golvet?

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  16:20:28  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Johannes, testa att slå in mina siffror ovan i hornresp.
Så xxxxx illa är det väl inte?

Men jag har ju iaf två Peerless 12" slavar hos en kompis. Fiskar efter två till.

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  17:59:51  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Verkar som om jag fått napp på två till. Så vad sägs om att sätta de två 10" elementen högt upp på frontbaffeln och 12" slavarna längst ner på var sin sida?
Det borde väl funka?
Är det nån som är haj på att räkna på sånt här?
OCH, de behöver inte spela lägre än ca 20 Hz i rummet;)
Men det vore najs med passiv delning på både subbor och toppar..

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  21:24:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ge mig data för de där slavbasarna. Undrar om det inte går att göra en verklig Mass Loaded Transmission Line till dem.

Jag skall skissa lite på det om det finns bra data på slavarna.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/05 :  22:06:32  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det vore väldigt nice! Jag återkommer med pdfer när tillfälle ges...
Nu är det familjeträff
Kommer väl säkert rota rätt på nån pdf innan jag lägger m ig;) som sann Fotumnerd...

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/06 :  18:15:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jösses vad familjefester kan ta på krafterna!

Iaf, här är lite länkar till andra byggen med denna tia dock med 10"-slav:

http://www.vikash.info/audio/xls10/ " target="_blank"> http://www.vikash.info/audio/xls10/
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1789/build-your-own-10-inch-subwoofer/ " target="_blank"> http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1789/build-your-own-10-inch-subwoofer/

12"-slaven:

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1789/build-your-own-10-inch-subwoofer/ " target="_blank"> http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1789/build-your-own-10-inch-subwoofer/

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/06 :  18:19:26  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Oj då! Så det blev... Det är lite svårt att skriva med telefonen men det går väl att klippa/klistra på datorn...

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/07 :  11:06:21  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hur gör man mltl med slavar?

Annars blir det nog fyra lådor med 10" + 12" slav i varje. Då kan jag labba med dem med placering och till olika andra högtalare.
Lådhöjd 375 så jag antingen kan ha två på varann som ett lagom stativ till topparna eller antingen fyra brevid Apogeerna 1,5 m höga. Baffelbredd ca 280 så element på 260 plus en liten fräs på kanten. Djupet får då ges av volymen.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  11:16:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur gör man mltl med slavar?

Man ger Circlo data på slavbasarna och lutar sig bakåt i stolen.

Min tanke är att simma MLTL med en port med samma tvärsnitt som slavarna och portlängd motsvarande slavarnas rörliga massa. Det är inte hela sanningen såklart, men det ger en bra början. Man får inte med trögheten i slavarna, men jag tror man kan komma långt med en enkel modell och lite jobb med dämpning och/eller volymvariation i pipan. (stoppa in plankor, extra väggar eller liknande i pipan). Även slavarna kan man såklart justera vikten på. Bara justera och provlyssna. Har du tillgång till mätutrustning så är det bra, men man kan komma mycket långt med öron, erfarenhet och lite tjockare pannben.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/07 :  12:04:45  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
http://www.wescomponents.com/datasheets/Speakers/Peerless/830549.pdf " target="_blank"> http://www.wescomponents.com/datasheets/Speakers/Peerless/830549.pdf
830549 är typen. 625 g vikt tror jag det är.

Uppskattar din mltl-slavbasidé.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  13:15:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skall kolla på det.

Nu är det släktingar, middag och påtvingad social samvaro... Varför kan man inte bara få hänga på HF och håna BR hela dagarna??? Är det inte kompatibelt med familj och släkt?

Livet är svårt...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/07 :  13:58:39  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det finns alltid nåt tillfälle att smyga undan;)

Alla andra är ju word feudtorskar, jag tycker hf är en bättre addiction...

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/08 :  12:27:07  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det lutar åt fyra, relativt små, lådor med 10" bas och 12" slav.
Det finns ju ett par byggen på nätet med 10" bas och 10" slav men hur påverkas valet av lådvolym om man istället använder en 12" slav?

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2012/04/08 :  13:12:38  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Varför kör du inte en öppen H-baffel istället. Enkelt, billigt, beprövat och snabbt att bygga. Jag menar, Linkwitz Orion spelar ju "hyfsat" med samma element.

Tror tillochmed Cirklo accepterar dipolbasar...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000