HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skall lödda om en kontakt...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:14:59  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Jag har fått hem en SME-tonarm och skall byta ut kabeln som går till RIAA't. Kabeln sitter anluten med en kontakt mot armen. Dvs. jag skall ta bort kabeln och ta bort tennet ifrån kontakten och lödda på en ny kabel. Tyvärr så vet jag inte vilket tenn som tidigare har används. Har ni några förslag om jag skall använda blyat tenn eller skulle det gå bra med tenn med silver (3%)?

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/03/19 :  19:17:47  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Skulle även behöva tips på någon bra kontakt-spray eller pasta till ovanstående kontakt.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/19 :  20:29:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det går nog bra med vilket som. Det som är viktigare är nog dina lödkunskaper och lödstation. Blyfritt brukar ha en något högre smälttemperatur men det är nog mera avgörande på teknik.
Vet inte vad du menar med kontakt spray men du kan nöta kontakten ett par gånger så skrapar du bort oxidlagret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000