Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 11:13:39
|
Av detta får man:
Det är ett billigt och trevligt element. Vill man bygga budget men välljudande så får man jobba hårt om man vill ha bättre SQ/kr än såhär, tror jag. (jag tror alltid rätt).
Detta är bara en idé som jag råkade få 10 min innan jag skall kasta mig i bilen för att hämta sambo med ryggskott. Hon får vänta lite, då denna idé var för bra för att bara glömmas bort.
BIBen skall vara 150 cm hög, veckad en gång. En inre tvärsnittsyta på 15X20 cm (ytan viktig, förhållandet inte). Enligt sim skall elementet vara 50 cm ned i pipan från absoluta början. Det går säkert lika bra med 43,4 cm som den vanliga BIBen beräknas av bib-calcultor. Elementet är mao 100 cm ovan golv.
Det kommer mera om nån är intresserad av oslagbar SQ/kr. Måste hämta ryggskotts-sambo.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/03/19 11:22:11 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 11:16:08
|
Det går såklart bra att ha flera element i en linjärt uppskalad BIB för den dB-hungriga, men då går "budget" aspekten åt skogen.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 12:59:57
|
Jag vill skriva lite kort om varför jag fick en sådan plötslig uppblossande entusiasm över dessa element. De där små söta Faital Pro elementen har sett så "rätt" ut sedan jag såg dem första gången. Den höga resonansfrekvensen är ganska ointressant om man stoppar dem i BIBar eller andra horn utan kompressionskammare,tvärtom tillockmed en fördel. Men tanke på deras PA-ursprung tror jag effektålighet och robusta magnetsystem är till stor gagn för ljudkvalitet. Det höga Qts-värdet medger en störe pipa/horn och ger en snygg respons utan så stor typisk sumeringsdipp runt 100 - 150 Hz, som de flesta bakladdade horn ger. Man får titta på simuleringen med en viss mängd förståelse. Enligt Hornresp så får man 95,8 dB känslighet vid 50 Hz. Detta skall jämföras med de 91 dB känslighet som elementet har (direktstrålning). Det innebär att man måste dämpa bort mellan 5 och 10 dB bas mellan ca 50 till 300 Hz, för att balansera ut ljudet. Den dämpningen kommer att ta bort den resonanta burkighet som pipan skulle ha annars. Den kommer släta ut impedansgången och göra att pipan låter effektiv men något överdämpad - dvs lågt Q. Den kommer låta "kort", explosiv och "fast" i basen, fast man får för mycket basnivå. Man behöver ingen baffelkorrigering, eventuellt då lite åt fel håll - då pipan ger för mycket bas. Jag har lättare att leva med något för bastungt ljud, hellre än tunnt. Speciellt med tanke på att kvaliteten på basen troligtvis är ljusår (korrekt måttenhet?!?) bättre än alla slutna/br och annat kraffs där ute.
Det kommer mer. Jag är så sugen på att bygga ett par till mina grabbar, men jag har ett par större BIBar som skall bli klara först.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 13:10:59
|
Rent patetisk max spl från en billig 4 tumms bredbandare?! Eller hur?
Måste säga att trots min ibland tröttsamma ironi, så är max spl ganska imponerande för ett så litet element. Ca 110 - 115 dB från en högtalare 1 meters avstånd. Det är bra tryck för nått så litet. Visst kommer den låta ganska ansträngd med 3 mm konamplitud och fullregisteråtergivning, men mycket bättre än man kan förvänta sig för en så billig peng. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 13:16:17
|
Ser ut som en kandidat till sovrums högtalare så småningom det där |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 14:49:50
|
Fått för mig att det går att sätta flera element (läs iaf 2) i en 1/4-pipa och placera dem på ett visst sätt för att motverka vissa resonanser som kan bildas. Går det att simulera sånt? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 21:11:25
|
Det går att simma med Akabak. Vet inte hur bara. Det enklaste är väl att köra med 4 eller 8 st (eller nått annat lämpligt antal) i en rad med mitten v raden där ett ensamt element hade suttigt. Det slätar nog ut responsen rejält.
Mvh Johannes. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 21:29:39
|
117dB vid 60Hz med ett 10cm bredbandselement i en vardagsrumsvänlig låda är imponernade i sig, men med tanke på pengarna detta går på är det än mer imponerande, borde ju kunna bli en svensk motsvarighet till klang und ton's cheap trick byggen :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 08:12:13
|
Max-spl simmen är såklart lite optimistisk då jag inte räknat bort ljudförluster i dämpning, men oavsett så ger den mer bas än vad pris och storlek antyder.
Jag satt med telefonen i handen och Hifikits nummer på displayen igår... Tillslut så fick jag en bild av Malins blick när hon ser räkningen, så jag stängde ner. Så inte värt det. Skall grabbarna bus ha lite party-högtalare så kanske det blir 4 st 4Fe32 i två bibbar.
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 11:12:49
|
Jag provade att simma in Tangbands W4-1320SJ istället. Men det såg inge bra ut. En oerhörd topp "lågt" vid ca 60Hz, och sen en jättetopp längre upp ?Hz. Och jättehängmatta mellan.
Synd, jag har två sådana jag kunnat testa på annars. Och magils har kanske fortfarande brist på idéer för sina. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 12:05:13
|
700kr för element, vad kan materialet kosta om man vill ha det måttkapat på typ woody? Ska de dämpas mkt? Material?
Ser det som ett ev. framtida projekt, men man måste ju ändå sälja regeringen på det i så fall. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 16:52:16
|
Ca 700 kr element. 2 st 12 mm spånplattor + kapning ca 250 kr på Bauhaus. En liten tub snickerispackel 50 kr. En rulle snygg tapet 250 kr. En liter tapetlim 39 kr. Lite kabel och anslutningar ?? kr. 4 kuddar på Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60072206/ 28 kr.
Ca 1300 kr?
Vill man spara in lite på det hela så kan man nog skippa tapet och tapetlim, men med tanke på att de är 150 cm höga så kanske det är bra att göra dem snygga. Tapet är enkelt, och det får dem att påminna om väggen.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 16:54:30
|
De där TB elementen går nog att förBIBa. De passar inte så bra in i denna BIB då den är lite speciell för att passa just 4Fe32.
Jag kan kolla på det senare.
Mvh Johanns. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 17:17:14
|
Billigt som skam för det ljud jag misstänker man kan få med en liten rörstärkare. Definitivt nåt att sätta på en att göra lista, även om det inte blir inom nån snar framtid. |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 17:49:18
|
Eftersom jag inte (ännu) byggt denna så är det bara ett intressant förslag. Jag kan inte garantera nått, även om jag såklart tror mycket på ideen Vill någon bygga så krävs det att den personen är beredd på att testa sig fram med dämpning och placering. Som jag förstår så är BIBarna lite kinkiga med dämpning. Felaktig dämpning leder till trist och konstigt ljud. Rätt mängd och placering ger massor av välljud om man får tro de som har byggt dem.
J. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 18:13:02
|
Läst samma om dem. Innan jag byggde mina dipoler kikade jag lite på BIB.
|
|
|
|
Anders Johansson
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 19:33:49
|
Hej skulle det fungera med ferritmagnetverionen 4Fe35 i denna konstruktion? Och om man utvecklar dB-konceptet med fler element går det då att stämma av lådan djupare? Att de fysiska måtten ändras och speciell då på höjden är inget problem.
Sitter och spånar på en högtalare till kusinen och BiB låter onekligen spännande!
Med vänliga hälsningar och Tack på förhand /Anders |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 21:36:13
|
Hej skulle det fungera med ferritmagnetverionen 4Fe35 i denna konstruktion?
Inte bra i lådan som jag simmat ovanför. Man måste räkna fram en helt ny pipa/horn.
quote: Och om man utvecklar dB-konceptet med fler element går det då att stämma av lådan djupare?
Nja. Kanske lite djupare, men det är inte nått jag rekomenderar. Fler element ger mer dB. Andra element går djupare. Så länge det inte handlar om dB-dragrace eller rave så räcker nog 2 element per sida långt. Vill du kunna spela smärtsamt högt så behövs nog 6 - 8 element per sida.
Mvh Johannes.
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 21:16:32
|
Kanske fått preliminärt tillstånd av regeringen att bygga dessa. Särskilt som jag sa att de gick att klä i tapet. Får bli ytterligare ett projekt att spara till, först och främst ska det sparas till rörslutsteg. |
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 21:53:25
|
Nu har jag surfat runt lite och jag hittar ingen bild av en "BIB" inte heller någon riktig förklaring vad det är eller hur det fungerar...
Nyfiken som jag är måste jag veta, kan någon vara vänlig o förklara vad en "BIB" är? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 21:59:08
|
Kolla Circlo's byggtråd. BIB = Bigger Is Better.
Horn som tar stöd av väggar/tak. Ska mao hörnplaceras. |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 06:28:06
|
BIB är ett väldigt litet enkelveckat pip-horn avstämd till halva elementets resonansfrekvens. Det skall stå inskjutna i hörn för att koppla bra till till rummet. De måste vara ganska höga för att ha mynningen nära taket. I vanliga rum med 240 cm till tak så är väl 170 cm en lägsta acceptabla totalhöjd på pipan. Runt 180 - 210 cm är bra, beroende på mynningsytan.
Mvh Johannes. |
|
|
|
Topic |
|