HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skärmat internkablage för lågnivå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/05 :  23:33:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle göra det "riktigt" den här gången,och använda skärmadkabel..
Vad använder ni för skärmad kabel internt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/05 :  23:55:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
+1
Det undrar jag med, samt om ni använder olika för digital och analog signal.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:47:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är nog ingen som använder skärmat..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:49:12  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det tror jag definitivt att man gör. Däremot kanske det inte är någon som vill dela med sig av sina hemligheter . Det kan ju annars vara så att man bara väljer favoritkabel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:54:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så kan det vara.

Learning by burning..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:56:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kör skärmat. Har hittat billig kabel hos lokale radiohandlaren.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/03/06 :  21:23:15  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bra skärmad kabel är oftast väldigt tjock och otymplig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/06 :  21:39:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mmm kollade på en på Elfa som var tror jag 6,5mm 2x0,75mm2 den går nog att använda,men dom som man skulle vilja använda är ju 8mm och däröver..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/03/06 :  22:30:54  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Borde det inte gå utmärkt att använda bilstereo kablage till detta då dom flesta lågnivåkablar är skärmade där?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/03/06 :  22:34:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har för mig att Van den Hul tillverkar smidig kabel avsedd för mixerbord.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/06 :  22:37:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Borde det inte gå utmärkt att använda bilstereo kablage till detta då dom flesta lågnivåkablar är skärmade där?

Det borde gå,använde en trippelskärmad förrut i bilen,den var inte rolig att skala.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/07 :  06:36:57  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
ryssen: Det finns tunna koaxkablar. De kanske inte är så billiga iof.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/07 :  09:09:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag har funderingar kring flätad silver i PTFE-slang med skärmstrumpa och kabelstrumpa. Tankar om det? Har allt utom skärmstrumpa och kabelstrumpa.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/07 :  09:17:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Partvinnnad solid silver(Panduro) i ptfe-slangar(Elfa). Behövs det mer? För den som vill köra två ledare samt jord kan man ju fläta de tre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/07 09:22:26
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/07 :  09:21:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Har kört partvinnan och tänkte köra fyrfläta till dac:en(en kabel flätad och klar). Använder 0,6mm finsilver tråd.
Tänkte att en skärmstrumpa kanske kunde vara bra, kabelstrumpa är mer till de signalkablar jag ska ge mig i kast med att fläta...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/07 :  15:26:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
LennArts utmärkta sticky-tråd "Några tankar om ledningsdragning och jordning" längre upp har lite av hans tankar kring skärmning av internkablage. Jag tror det finns bra anledningar till att det vanligtvis inte används i annat än i fall där det är absolut nödvändigt. Sidan 3 en bit ned.

Staffan
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/07 :  15:41:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
1) Undvik skärmade ledningar
2) Om ledningen ändå behöver skärmas, undvik vanlig koaxial ledning

Då tänker jag undvika som jag gjort tidigare.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/07 :  16:06:01  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Mitt lilla devis lyder: skärma inte in det som inte får störas då det kan ge andra problem. Skärma istället bort eller avlägsna det som stör. Dvs bygg bra chassie med genomtänkt fysisk design. Håll trafos, drosslar och annat som genererar EMI så långt bort från det störningskänsliga som möjligt.

Staffan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/07 :  21:03:37  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det som är viktigt att tänka på när det gäller digitala signaler är att hålla impedansen.
Partvinnat är bra ur störningshänsyn men även där tillför man kapacitans även om den är mycket mindre än i koax fallet. Värt att tänka på
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/07 :  21:13:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Min lilla fyrfläta i silver jag tänkte ha som internt digitalkablage mätte nära på noll ohm från ände till ände.
Det blir att göra en till istället för två till och bara använda till analoga signaler i dacen.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/09 :  20:49:52  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Karaktäristiska impedansen är inte samma sak som resistansen i kabeln
Du kommer få impedansvariationer vilket kommer resultera i onödiga reflektioner av signalen => mer jitter.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/09 :  20:53:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Karaktäristiska impedansen är inte samma sak som resistansen i kabeln
Du kommer få impedansvariationer vilket kommer resultera i onödiga reflektioner av signalen => mer jitter.

Que?

Förklara mer som om du förklarade för en idiot

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/03/09 :  20:55:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
För att vidareutveckla det hela,jag förstår inte hur en (Koaxial)kabel kan ha en impdedans,förklara gärna.
Däremot brukar det ju sitta ett 75 ohms motstånd i ena (eller båda)ändarna på kabeln.

Learning by burning..
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/09 :  21:12:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Sitter ett 76,8R motstånd på mitt dac-pcb mellan digital in och gnd. Detta ska vara för att "låsa" bättre på signalen som jag fattat det...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/09 :  21:57:51  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Om ni kollar på formeln för Z0 så ser ni att den är beroende av resistans, kapacitans, induktans och konduktans för dielektrikumet. Ni behöver inte förstå formeln utan det viktiga är att man håller transmission-linens impedans korrekt rakt igenom. Dvs sändaren ska vara byggd för 75 ohm, mottagaren för 75 ohm(resistorn) och kabeln däremellan ska ha karaktäristisk impedans.
Mao, köp en färdig kabel som är 75 ohm och använd 75 Ohms BNC-kontakter
Jag har för mig att inte ens RCA-kontakterna som påstår sig vara 75 Ohm kan vara det pga sin utformning. Däremot kanske de är bättre än vilken RCA-kontakt som helst. Men det är onödigt att köpa en så dyr kontakt när det ändå är bättre med en 50kr BNC-kontakt

http://en.wikipedia.org/wiki/Characteristic_impedance#Transmission_line_model
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/09 :  22:02:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det är inte BNC ut från Sqeezeboxen...
Ska fixa en 75ohm coax som jag sätter egna kontakter på, måste väl funka?
Tycker det måste vara sämre att köra med BNC och sen adapter för att få det att funka med SB'n...blir fler prylar i signalvägen ju.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000