HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solblekta koner.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/03/03 :  13:17:44  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har ett par JBL LE5-8 varav den ena är ganska solblekt (mycket ljusare kon) och jag undrar om detta är något som kan påverka ljudet?

Musik är livet

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/03 :  20:42:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja, den kommer spela lite ljusare ...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/03 :  22:20:05  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja jag har märkt det att mina bleknande basar spelar nog allt mera ljusare å ljusare med åren.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:06:25  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hahahaha. Så blir ljudet påverkat eller ej ni som har erfarenhet?
önskar att jag kunde mäta upp dom.

Musik är livet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:55:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Allvarligt så tror jag inte att dom påverkas av solljus på annat sätt än att gummikanterna hårdnar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/05 :  08:55:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I hastigheten läste jag "solblekta blondiner".
Är det bara ett önsketänkande här i ett vintrigt, kallt och påklätt Sverige?

Angående solblekta koner så tror jag inte att det gör nånting. Det som kan ta skada är skum och gummi - upphängningar.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/05 :  12:43:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är nog inne på att de blir sprödare och kanske uppvisar ett lite annorlunda ljud om de utsätts för solsken. Men vad man kan göra åt det? En otroligt tunt sprayad klarlack kanske? Naturligtvis då inte på upphängningen...

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/06 :  06:35:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag tror inte att man ska göra något alls.

Högtalaren har numera en annan färg, troligen ingen annan klanglig förändring. Med lack eller sånt förändras däremot det.

Högtalaren är möjligtvis (troligtvis?) även försvagad av solljuset. UV är ju rätt aggressivt åldrande.
Det tror jag är svårt att göra något åt. Vara lite försiktigt med kon och kantupphängning bara.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/03/06 :  07:29:58  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Skulle säga samma sak som Mickel-mackel,

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000